امـام صـادق (عليه السلام) فرمـودند: مانند ارباب به عيوب ديگران نگاه نکنید ، بـلكه چـون بنـده اى متـواضع، عيب هاى خود را وارسى كنيد. تحف العقول/ 295

      
کد خبر: ۵۱۴۸۰۷
زمان انتشار: ۲۰:۱۴     ۰۷ مهر ۱۴۰۱
مدیرکل اوقاف قم در نشست خبری مطرح کرد:
حجت‌الاسلام والمسلمین عباس اسکندری گفت: ما وظیفه داریم از موقوفاتی که تا به‌حال شناسایی و برای آن‌ها سند صادر شده است حفاظت کنیم تا این سرمایه عظیم برای آیندگان محفوظ بماند.

به گزارش سرویس دین و فرهنگ پایگاه 598: حجت‌الاسلام والمسلمین عباس اسکندری مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قم ظهر پنج شنبه (هفتم مهر1401) در نشست خبری که پیرامون دهه وقف در مرقد علی‌بن بابویه قمی(ره) برگزار شد، طی سخنانی اظهار کرد: فعالیت‌های اداره‌کل موقوفاف و امور خیریه استان قم به چند بخش دسته بندی می‌شود که در بخش نخست می‌توان به حفظ موقوفات اشاره کرد، ما وظیفه داریم از موقوفاتی که تا به‌حال شناسایی و برای آن‌ها سند صادر شده است حفاظت کنیم تا این سرمایه عظیم برای آیندگان محفوظ بماند.

وی ادامه داد: بخش دوم فعالت اوقاف، مربوط به شناسایی موقوفات است، برخی موقوفات وجود دارند که ما از آن‌ها بی‌خبریم و باید در سریع‌ترین زمان ممکن شناسایی شوند که همکاران ما در حال پیگیری این موضوع هستند اما کفایت نمی‌کند بلکه در این بخش نیازمند کمک مردم هستیم و از مردم تقاضا داریم اگر از مورد وقف شده‌ای با خبر هستند ما را هم در جریان قرار دهند.

به گزارش فارس، مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قم با اشاره به تاکید اسلام در خصوص وقف افزود: در مقاطع تاریخی مختلف خیرین نیک‌اندیش بخشی از اموالشان را در راستای حل کردن مشکلات مردم وقف می‌کردند و وقف یکی از دستوراتی است که در اسلام بر آن تاکید شده است.

اسکندی تصریح کرد: کسانی‌که اموالشان را وقف می‌کنند علاوه بر کمک به هم‌نوعان خود یک ذخیره اخروی برای خود جمع‌آوری می‌کنند چون وقف و آخرت وابسته به هم هستند.

لزوم روشنگری موضوع وقف در جامعه/ ضرورت افزایش تبلیغ وقف با نیت علمی/ عمل به نیت واقف مهمترین وظیفه اوقاف است/ از اجرای طرح های سرمایه گذاری در موقوفات استقبال می کنیم

وی خاطرنشان کرد: همه موقوفاتی که در اختیار اداره‌کل است در چرخه هدف و نیت وقف کننده خرج می‌شود؛ اگر کسی با نیت کمک به بیماران مالی را وقف کرده شک نکنید ما آن را در همین زمینه خرج می‌کنیم، برای مثال در سال ۹۹ که بیماری کرونا در اوج خود قرار داشت حدود ۱۹ میلیارد تومان از اموال وقف شده صرف خرید دارو، کمک به بیماران و نیازمندان و تهیه بسته‌های معیشتی شد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه قم بیان کرد: مقام معظم رهبری در فرمایشات خود تاکید کرده‌اند که بقاع متبرک باید تبدیل به قطب فرهنگی و قرآنی شود، ما هم در راستای صحبت‌های ایشان مدتی است که فعالیت‌های فرهنگی و قرآنی را در بقاع متبرکه استان قم آغاز کرده‌ایم و مسابقات قرآنی محلی و استانی را در این مکان‌ها برگزار می‌کنیم.

اسکندری با اشاره به اجرای نیات واقفین در یک‌سال گذشته گفت: طی یک‌سال اخیر حدود ۲۷۴ میلیارد ریال از درآمد موقوفات در ۱۶ حوزه مختلف هزینه شده است و در حوزه بهره‌وری موقوفات و بقاع متبرک استان نیز در ۶ ماه نخست سال جاری در پنج پروژه بالغ بر ۴۹ میلیارد و ۲۰۰ میلیون ریال در مساحتی حدود ۷ هزار و ۸۴۴ متر پروژه، سرمایه‌گذاری انجام شده است.

وی افزود: برای جلوگیری از اختلاف اراضی موقوفات با اراضی مردم و تثبیت املاک وقفی حدود ۵۱۰ موقوفه به ارزش هزار میلیارد تومان در این مدت سند‌دار شده است؛ علاوه بر این در راستای جلوگیری از موقوفه خواری و رفع اختلاف مستاجرین حدود ۸۷ دعاوی حقوقی و استیفای حقوق وقف پیگیری شده است.

لزوم روشنگری موضوع وقف در جامعه/ ضرورت افزایش تبلیغ وقف با نیت علمی/ عمل به نیت واقف مهمترین وظیفه اوقاف است/ از اجرای طرح های سرمایه گذاری در موقوفات استقبال می کنیم

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قم تصریح کرد: این اداره‌کل در مناسبت‌ها و حوادث‌ مختلف اقدامات فرهنگی را دنبال کرده است، در اربعین امسال ۷ موکب توسط این اداره‌کل برپا شد، موکب ما در سامرا حدود ۱۵ روز با ۱۹۴ خادم افتخاری و مبلغ خدمت‌رسانی داشته است که در این مدت ۲۲۳ هزار پرس غذا میان زائران توزیع شده است.

اسنکدری اظهار کرد: مواردی همچون اعزام مناسبتی هزار و ۱۶۰ روحانی به بقاع متبرک و مناطق محروم؛ اجرای طرح شمیم خدمت در ۸ بقعه، کمک به ۱۵۰ هیئت‌ مذهبی، حسینیه و مسجد، اجرای طرح شمیم حسینی به ارزش دو میلیارد تومان، اجرای طرح قرار دوازدهم در راستای کمک به نیازمندان در روز دوازدهم هرماه، برگزاری همایش‌ها و نشست‌های مختلف فرهنگی با موضوع وقف در مناسبت‌های مختلف بخشی از اقدامات است.

خاطرنشان می شود، بعد از نشست خبری درجوار مرقد مطهر علی ابن بابویه نمایشگاه دستاوردهای وقف در مزار مقدس شیخان با حضور مسئولین اداره کل اوقاف قم، خبرنگاران و... افتتاح شد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها