أَلَمْ يَعْلَمْ بِأَنَّ اللَّهَ يَرَى(علق 14) * * * آیا او ندانست که خداوند (همه اعمالش را) می‌بیند؟! * * * نداند او که همانا خدای می‌بیند/همه هرآنچه به هستی به امر خود افزود

      
کد خبر: ۵۱۴۸۰۹
زمان انتشار: ۲۰:۰۸     ۰۸ مهر ۱۴۰۱
به بهانه حوادث شهریور ۱۴۰۱ بررسی شد
اتفاقات رخ داده در ماه پایانی تابستان، زنگ هشداری برای مدیران و مسئولین است تا علاوه بر معطوف داشتن نگاه خود بر جوانگرایی با به روز کردن قوانین و روش‌های برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی نقش مهمی را توسط جوانان ایران زمین در عرصه جهادتبیین به نمایش بگذارند.

به گزارش پایگاه 598، به نقل از شمانیوز، اتفاقات و حوادث اخیر در شهریور و مهر ۱۴۰۱، مجالی شد برای نگارنده و دلسوزان ایران و ایرانی تا به طور خلاصه به دلایل شکل‌گیری و موفقیت مقطعی بدخواهان نظام در شعله‌ور کردن این حوادث پرداخته و چندسطری را به این مهم اختصاص بدهیم. توجه به منویات رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران در سه حوزه جوانگرایی، جهاد تبیین و برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی باعث می‌شود که کمتر به این گونه مسائل که ناشی از عدم آگاهی نسل جوان از دلایل تحرکات مغرضان داخلی و معاندین برای جلوگیری از پیشرفت ایرانی است، برخورد کنیم. 

سرخط خبرهای روزها و چندهفته اخیر اختصاص به اعتراضاتی داشته که به آشوب، کشته و مجروح شدن عده‌ای ختم شد. خسارت به ۳۲۳ شعبه بانک، تخریب ۲۸۴ دستگاه خودپرداز ، حمله و تخریب آمبولانس‌ اورژانس، حمله به اتوبوس‌های شرکت واحد، حمله به‌خودروهای آتش‌نشانی ، خسارت سنگین به تاسیسات شهری، حمله به پارکبان‌ها، کشته و مجروح‌شدن تعدادی از شهروندان و شهادت عده‌ای از نیروهای نظامی در اغتشاشات اخیر در شهریور و مهرماه سال جاری تنها گوشه‌ای از کاشت بذر نفاق با هدف تجزیه و فشار درونی است که با همراهی عناصر داخلی برای دستیابی به ریال و دلار بیشتر بوده که در راس آنها نام‌های مشهوری از بازیگران، ورزشکاران و سیاسیون مطرح گذشته دیده می‌شود.

لزوم برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی برای تبادل نظرات نسل امروز برای آینده ایران

شروع اعتراضات با فوت مهسا امینی

اسم رمز این آشوب‌ها، هشتک «مهسا امینی» عنوان شده که در اعتراض به فوت خانمی از تبار کردهای ایران زمین در مرکز پلیس امنیت اخلاقی تهران برای توجیه نوع پوشش در کلاس آموزش این مرکز، تجمعات در شهرها و استان‌های ایران شکل گرفت و کم کم روند اعتراضات به آشوب، تخریب و حتی کشته شدن مردم عادی و شهادت نیروهای نظامی کشورمان سوق داده شد. کارهایی که به مرور به روش‌های خطرناک خشونتی تروریست‌ها نظیر جنایات عوامل داعش کشیده شد.

اما از نظر بنده اسم رمز و زمان شروع حرکت وقتی بود که شبکه‌های خارجی و به اصطلاح آنور آبی، خبرهایی غیر واقع را به اوضاع وخیم جسمانی و سلامت رهبر معظم انقلاب اختصاص دادند. هدف از اینگونه اخبار بی‌پایه و اساس و شایعاتی از این قبیل، القای نبود مدیریت واحد در راس کشور ایران و سردرگمی نیروهای داخلی است و اینکه میتوان برای «براندازی» بدون دردسر اقدام کرد.

علت‌العلل این موارد و تجزیه و تحلیل چگونگی شکل‌گیری و اسم رمزها، لیدرها و اینکه آشوب و اغتشاش با هدف تجزیه بوده یا اعتراضی معمولی جلو داده شده به آشوب کشیده شد، از تخصص ما خارج و نیازمند تحلیلگران و مفسران مراجع ذیصلاح است. در این مطلب قصد داریم تا به چیستی علت گرویدن جوانان و نسل جدید به این‌گونه مسائل بدون شناخت قبلی و همچنین چگونگی بررسی راهکارهای شناخت‌دهی به آنان، بپردازیم.

لزوم برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی برای تبادل نظرات نسل امروز برای آینده ایران

جوانگرایی در کلام رهبر معظم انقلاب

رهبر انقلاب، بارها و در مقاطع مختلف، سه حوزه جوانگرایی، جهاد تبیین و کرسی‌های آزاد اندیشی را متذکر شدند و از مسئولین امر برای این مباحث درخواست کردند تا برنامه‌ریزی و هدفگذاری نمایند. 

جوانان امروز مانند گذشته‌های ما جوانی پیران ما هستند. همانگونه که ما در گذشته به بزرگترهای خود، منش و رفتار آنها قدیمی می‌گفتیم، نسل جدید نیز ما را قدیمی و افکارمان را کهنه قلمداد می‌کند. علت این امر ناآشنایی با اصل حقایق و عدم شناخت از فرعیات و اصول‌هایی است که به نوعی ارزش و هنجار را به مانند «دوغ و دوشاب» مخلوط نموده است. ارزش‌هایی که هنجار شده و هنجارهایی که ارزش تلقی می‌شود هر دو در زمان‌ها و مقاطع مختلف، درستی یا نادرستی خود را نشان می‌دهند. اینکه اصول را به عنوان قانون بدانیم درست است اما اینکه یک عرف جامعه را درگذر زمان به صورت یک قانون در بیاوریم برای نسل‌های دیگر شاید قابل هضم نباشد. 

رهبر انقلاب ۲۳ اسفند ۹۷ نیز در دیدار اعضای مجلس خبرگان رهبری فرمودند: «شنیدم بعضی‌ها گفتند فلانی می‌گوید «جوانگرایی یعنی پیرزدایی»؛ بنده این را رد می‌کنم، مراد من پیرزدایی نیست. جوانگرایی یک معنایی است، باید روی آن فکر کرد، تأمّل کرد؛ یک معنای روشنی از جوانگرایی داریم؛ معنایش پیرزدایی نیست.»

حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای به عنوان رهبر و پرچمدار اصلی نظام جمهوری اسلامی ایران، بارها در موارد و مباحث خود صحبت از جوانگرایی کرده‌اند. دلیل اصلی این امر، عرصه جوانان در کنار مباحث اقتصادی و علمی، ورود تفکرات و رفتارهای نسل جوان به تجربیات پیران و متخصصین زمینه‌های مختلف مسئولیتی در کشور برای آبدیده شدن در اصول و آرمان‌های این نظام است. «جوانِ امروز از جوانِ ده سال و بیست سال قبل اگر سرحال‌تر و بانشاط‌تر و پرانگیزه‌تر نباشد، کمتر نیست. این نشانه‌ حرکت به جلوی ملت ایران و عقب‌نشینی دشمنان است.» (بیانات در دیدار جمعی از مردم و خانواده شهدا و ایثارگران ۱۰/۱۲/۱۳۹۰)

لزوم برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی برای تبادل نظرات نسل امروز برای آینده ایران

لازمه حضور جوانان در عرصه جهاد تبیین 

موضوع دوم این‌گونه مباحث که در این روزها هم نیاز خود را بیش از پیش به نمایش گذاشت؛ جهاد تبیین است. جهاد در دو مقوله مشخص شده؛ اول جهاد در برابر حمله و دوم جهاد برای پیشگیری است. در مورد اول که ۸ سال دفاع در برابر مقابله با تجاوز به مقدسات و تمامیت ارضی برای ما ایرانیان کاملا مشخص و مشهود شده است. اما در مقوله دوم که جهاد در جلوگیری از هرگونه تجاوز و تعارض است، باید روشنگری‌هایی انجام شود تا اذهان عمومی برای مقابله با این گونه حرکات آماده باشد.

موضوع «جهاد تبیین» در این روزها زمانی مشخص شد که اخبار منفی و شایعات به مرور از پیش طراحی شده به سرعت نشر داده شد، به نحوی که تا مسئولین امر به خود آمدند، آتشی از نفرت و کینه و بذر نفاق ریخته شده بود. شناخت دقیق از حوادث و شفاف‌سازی به موقع حقایق از طریق ارگان پلیس، همراهی و صدور پیام و عیادت و بازدید از طرف مسئولین، خصوصا اقدام به موقع رئیس جمهور و دستورات لازمه برای پیگیری و بررسی حادثه فوت خانم «مهسا امینی» موجبات جلوگیری از کینه افروزی دشمنان را به وجود آورد.

نقش عمده جوانان در عرصه جنگ نرم برای روشنگری‌ و شفاف‌سازی‌های به موقع بیش از پیش احساس می‌شود. همان طور که رهبر انقلاب در سخنان خود جوانان را «افسران جنگ نرم» خواندند و فرمان «آتش به اختیار» برایشان صادر کردند. 

«یکی از عرصه‌های اختلاف و درگیری بین جمهوری اسلامی و استکبار مسئله‌ جوانها است؛ مسئله جوانها. امروز سرِ قضیّه‌ جوانها، یک جنگ نرمِ زیرپوستیِ بسیار فراگیری بین جمهوری اسلامی و آمریکا و همدستان آمریکا و صهیونیست‌ها برقرار است. من چند سال پیش خطاب به جوان‌های دانشجو گفتم: «شماها افسران جنگ نرم هستید»؛ شما هم هستید، شماها هم همه‌تان افسران جنگ نرم هستید. وقتی جوان، انگیزه دارد و اعتماد به نفس دارد و قدرت اندیشیدن دارد و شجاعت دارد، افسر است -افسر در درگیری‌های رزمِ نرم، جنگ نرم- خصوصیّت جوان این است.»(بیانات در دیدار اساتید دانشگاه‌ها ۱۳/۴/۱۳۹۴)

لزوم برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی برای تبادل نظرات نسل امروز برای آینده ایران

کرسی‌های آزاداندیشی پرچمدار دستیابی به جهادتبیین و جوانگرایی صحیح

لزوم دستیابی به مبحث اصلی «جهاد تبیین» و «جوانگرایی» که در برهه زمانی امروز به عنوان یک اصل احساس می‌شود، راه‌اندازی کرسی های آزاداندیشی است که از منویات رهبر معظم انقلاب اسلامی می‌باشد.

«تشکیل میزگردها و کرسی‌های آزاداندیشی در دانشگاه‌ها که بنده مکرّر این را تکرار کرده‌ام و تأکید کرده‌ام و توصیه کرده‌ام؛ و خب خیلی پیشرفتی نداشته. چه کسی باید این را بکند؟ [اگر] منتظر باشید که رئیس دانشکده یا معاون فرهنگی یا مانند اینها بکنند، فایده‌ای ندارد؛ خودتان باید بکنید. در دانشگاه‌ها کرسی‌های آزاداندیشی را باید تشکیل بدهید؛ منتها همین طور که گفتم همه‌ی این حرکتها باید منضبط باشد؛ با انضباط، با پیش‌بینی، با مطالعه‌ی خوب از سوی افرادی که صاحب ذهن فعّال و زبان گویا هستند راه [بیفتد]؛ اینها حتماً کمک میکند، تأثیر میگذارد. الان مجموعه‌ی دانشجویانی که همراه با تشکلّها هستند، درصد بالایی از دانشجوهای کشور نیست. اگر چنانچه شما این کارها را بکنید، این درصد قطعاً رشد خواهد کرد. خب دانشجویی که متعهّد نباشد یا سرگرم کارهای بی‌ربط باشد، در پیشرفت کشور هیچ تأثیر مثبتی نمیگذارد اگر تأثیر منفی نگذارد. شما میتوانید تأثیرگذاری کنید با همین [کار].» (بیانات در دیدار جمعی از دانشجویان ۱۳۹۸/۰۳/۰۱)

شنیدن صدای جوانان، عمل و اصلاح راه رسیدن به خواسته‌های نسل جدید از جمله مواردی است که در کرسی‌های آزاداندیشی دست یافتنی است. راه‌اندازی کرسی‌های آزاد اندیشی، راه رسیدن به تمام سوالات بی‌پاسخ جوانان و درک خواسته‌های آنان از طرف مسئولین است. جوانان علمی و آموزشی (دانشجویان و دانش آموزان) که قرار است عهده‌دار تدوین برنامه‌ها و اهداف کلان کشور برمبنای آرمان‌های نظام جمهوری اسلامی برای نسل های آینده باشند.

ضرورت راه‌اندازی کرسی‌های مناظره، نقد، نظریه پردازی و آزاداندیشی در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی با استناد به ماده ۲ نظام‌نامه هیأت حمایت از کرسی‌های نظریه‌پردازی، نقد و مناظره شورای عالی انقلاب فرهنگی مبنی بر ترویج آزاداندیشی از ضروریات تدوین و اجرای آیین‌نامه های این حوزه است.

دین مبین اسلام از ابتدا به دنبال تعقل، گفت وگو، آزاداندیشی و تدبر بوده و منادی کرسی های آزاداندیشی است. انقلاب اسلامی نیز براساس این کرسی ها شکل گرفته و رهبر عزیز انقلاب، مدافع و مطالبه گر آن است. 

کرسی های آزاداندیشی، نشستی که در طی آن، دانشجویان به صورت آزاد، نظام‌مند، منطقی و عالمانه به اظهار نظر، تبادل نظرات و آرای خود به گفتگو در موضوعی خاص با ملاحظات درنظر گرفته شده، می‌پردازند و در اینجا یا به سوالات بی‌پاسخ خود دست پیدا می‌کنند و یا مسئولین و مدیران کشوری و لشکری برای آن موضوع براساس خواسته نسل جوان برای بهینه تر شدن در نسل های بعدی به راهکاری اصولی با حضور و حمایت نسل جوان امروزی می‌رسند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها