أَلَمْ يَعْلَمْ بِأَنَّ اللَّهَ يَرَى(علق 14) * * * آیا او ندانست که خداوند (همه اعمالش را) می‌بیند؟! * * * نداند او که همانا خدای می‌بیند/همه هرآنچه به هستی به امر خود افزود

      
کد خبر: ۵۱۴۸۸۹
زمان انتشار: ۰۸:۵۸     ۱۰ مهر ۱۴۰۱
معاون سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها:
معاون امور دهیاری‌های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور با بیان اینکه حدود ۹ هزار روستا، معادل ۲۵ درصد روستاهای کشور، تحت پوشش خدمات ایمنی هستند، گفت: اکنون ۹۳۸ پایگاه آتش‌نشانی روستایی در سراسر کشور در حال فعالیت و خدمت‌رسانی هستند.

به گزارش پایگاه 598، به نقل از ایرنا، بخشی از جمعیت کشور در روستاها زندگی می کنند و روستانشینان نیازمند پوشش حمایتی و خدماتی مطمئن برای مقابله با حوادث و بحران‌های طبیعی و انسانی هستند. مقابله با حوادث و بحران های طبیعی و انسانی در روستاها حایز اهمیت است و برای این منظور، وضعیت ایمنی و آتش‌نشانی روستایی ارتقاء یافته است.

صرفه‌جویی‌های ناشی از ایجاد چنین مراکز خدمات نوینی در روستاهای کشور که می‌تواند انواع حوادث از جمله آتش‌سوزی، امداد جاده‌ای و حوادث غیرمترقبه را پوشش دهد، علاوه بر حفظ سرمایه‌های انسانی در حفظ سرمایه‌های طبیعی و محیطی و ایمن‌سازی فضاهای سکونتی و کاهش این خسارات نقش موثری خواهد داشت زیرا بخشی از میزان خسارات فعلی در روستاهای کشور به دلیل عدم پوشش ایمنی و آتش‌نشانی است.

راه‌اندازی پایگاه آتش‌نشانی در روستاها خدمتی است که تا پیش از تاسیس نهاد دهیاری‌ها در روستاها ارائه نمی شد. باتوجه به ضرورت استفاده از ظرفیت دهیاری‌ها در پیشبرد اهداف مدیریت بحران کشور و اساسنامه تشکیلات و سازمان دهیاری‌ها در راستای حفظ ایمنی و اطفاء حریق، سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور برنامه‌ریزی انجام داده است که هرساله تعدادی از روستاهای واجد شرایط کشور تجهیز می‌شوند.

با احداث، جذب و تجهیز پایگاه‌های آتش‌نشانی در روستاها، گام مهمی در افزایش ایمنی و مقابله با حوادث و سوانح غیر مترقبه و بلایای طبیعی برداشته شده و به منظور دسترسی به حداقل استانداردهای لازم برای ارائه خدمات آتش‌نشانی و ایمنی در روستاها با برنامه‌ریزی انجام شده تعداد پایگاه ‌ای آتش نشانی در مناطق روستایی به مرور در حال افزایش است.

بروز حوادث مختلف در کشور با توجه به گستردگی و تنوع اقلیمی، خطرات انسان ساخت، شکاف بین محیط های شهری و روستایی، توزیع ناعادلانه امکانات و خدمات و عدم وجود سلسله مراتب خدمات رسانی در جامعه روستایی، بروز مشکلات فاجعه آمیز را در پی دارد و  یکی از راه‌های افزایش کارایی و ضریب ایمنی روستاها در گرو شناسایی، مطالعه و اجرای صحیح روش‌های نوین کاهش ریسک با احداث پایگاه‌های آتش‌نشانی و مکان یابی صحیح آنها در روستاهاست.

با توجه به مقرون به صرفه نبودن استقرار مراکز آتش‌نشانی و خدمات ایمنی در همه روستاها، احداث و مکان‌یابی صحیح این پایگاه‌ها می‌تواند موجب افزایش کارایی و ضریب ایمنی روستاها شود واکنون مراکز دهستان‌ها بهترین محل استقرار پایگاه‌های آتش نشانی هستند.

 فعالیت ۹۳۸ پایگاه آتش نشانی روستایی در کشور

علی قربانی معاون امور دهیاری‌های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور با اشاره به اینکه اکنون ۹۳۸ پایگاه آتش نشانی روستایی در سراسر کشور در حال فعالیت و خدمت رسانی است افزود: افزایش سطح پوشش خدمات ایمنی در روستاها از وظایف معاونت امور دهیاری‌های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور است و اکنون حدود ۹ هزار روستا، معادل ۲۵ درصد روستاهای کشور، تحت پوشش این خدمات هستند و افزایش تعداد این پایگاه‌ها، تامین ماشین آلات و تجهیزات مورد نیاز و آموزش کارکنان آنها در دستور کار این سازمان قرار دارد.

اکنون حدود ۹ هزار روستا، معادل ۲۵ درصد روستاهای کشور، تحت پوشش خدمات ایمنی هستند و افزایش تعداد این پایگاه‌ها، تامین ماشین آلات و تجهیزات مورد نیاز و آموزش کارکنان آنها در دستور کار سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور قرار دارد

وی ادامه داد: به دلیل بروز حوادث طبیعی همچون زمین لرزه و سیل در کشور و آسیب پذیر بودن اغلب روستاها در اینگونه حوادث، ضرورت دارد پوشش حمایتی و خدماتی مناسب و مطمئنی برای مقابله با حوادث و بحران‌های طبیعی در روستاها تهیه شود.

قربانی اضافه کرد: به همین منظور ایجاد پایگاه‌هایی در مراکز دهستان‌های کشور برای تجمیع ادوات، تجهیزات امدادی و بهره‌گیری از ظرفیت‌ دهیاری‌ها به منظور امدادرسانی به موقع و سریع به آسیب‌دیدگان به ویژه در ساعات و روزهای اولیه بروز حادثه تا رسیدن نیروها و واحدهای امدادی در دستور کار قرار گرفته است.

معاون امور دهیاری‌های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور افزود: این پایگاه‌ها با بهره‌گیری از ظرفیت موجود و تجمیع امکانات و تجهیزات امدادی، بستر و امکان مناسبی برای ارائه خدمات مطلوب و سریع در مواقع بروز حوادث طبیعی و کاهش خسارات و تلفات ناشی از آنهاست.

ماموران مستقر در پایگاه‌های آتش‌نشانی روستایی آموزش‌های لازم را طی کرده‌اند

قربانی گفت: ماموران مستقر در این پایگاه‌ها آموزش‌های لازم در زمینه اطفاء حریق و خدمات مربوط به امداد و نجات و دیگر خدمات مانند گزش حیوان و مقابله با بحران‌هایی مانند زلزله و سیل را طی کرده‌اند.

معاون امور دهیاری‌های سازمان شهرداری و دهیاری‌ها گفت: راه اندازی پایگاه آتش‌نشانی در روستاها خدمتی است که تا پیش از تاسیس نهاد دهیاری ها در روستاها ارائه نمی‌شد.

وی خاطر نشان کرد: برای کمک به تامین نیروی انسانی در پایگاه‌های آتش‌نشانی با همکاری ستاد کل نیروهای مسلح و موافقت مقام معظم رهبری مجوز جذب نیروهای وظیفه برای بکاری‌گیری در این پایگاه‌ها روستایی اخذ شده است.

قربانی ادامه داد: شیوه‌نامه جذب و بکارگیری نیروهای وظیفه در پایگاه‌های آتش‌نشانی روستایی برای سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ که شامل شرایط عمومی و اختصاصی متقاضیان، وظایف نیروهای امریه، نحوه جذب و وضعیت اداری و پرسنلی آنها است به معاونان امور عمرانی استانداری‌ها ابلاغ شده و متقاضیان برای کسب اطلاع از مفاد این شیوه‌نامه می‌توانند به دهیاری‌های دارای پایگاه آتش نشانی مراجعه کنند.

وی تصریح کرد: با احداث، جذب و تجهیز پایگاه‌های آتش نشانی در روستاها گام مهمی در افزایش ایمنی و مقابله با حوادث و سوانح غیرمترقبه و بلایای طبیعی برداشته شده و به منظور دسترسی به حداقل استانداردهای لازم برای ارائه خدمات آتش‌نشانی و ایمنی در روستاها با برنامه‌ریزی انجام شده تعداد پایگاه‌های آتش نشانی در مناطق روستایی به مرور در حال افزایش است.

معاون امور دهیاری‌های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها ادامه داد: در مواقع بروز حوادث آتش‌سوزی، ارائه خدمات ایمنی به موقع و سریع به حادثه دیدگان احتمالی از اهمیت بسیار خاصی برخوردار است و ضرورت دارد همه پایگاه‌های آتش‌نشانی روستایی بر اساس شیوه‌نامه ابلاغی توسط این معاونت، نسبت به اداره این پایگاه‌ها و ارائه خدمات مطلوب اقدام کنند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها