أَلَمْ يَعْلَمْ بِأَنَّ اللَّهَ يَرَى(علق 14) * * * آیا او ندانست که خداوند (همه اعمالش را) می‌بیند؟! * * * نداند او که همانا خدای می‌بیند/همه هرآنچه به هستی به امر خود افزود

      
کد خبر: ۵۱۵۰۲۹
زمان انتشار: ۱۳:۲۱     ۱۲ مهر ۱۴۰۱
یک فعال اقتصادی‌ مطرح کرد
یک فعال اقتصادی‌ گفت: ناآرامی‌ها‌ی ‌اخیر اثر منفی بر بازار سرمایه گذاشت و موجب کاهش 3 تا 5 درصدی شاخص بورس و کاهش 10-15 درصدی ارزش سهام‌های کوچک بازار شد و در همین مدت بیش از 10 هزار میلیارد ریال پول حقیقی‌ها‌ از بازار سرمایه خارج شده است.
به گزارش پایگاه 598، بورس اوراق بهادار تهران دیروز هم در یک روند نوسانی قرار گرفت و در پایان معاملات با کاهش 3311 واحد به رقم یک میلیون و 318 هزار و 714 واحد رسید. همچنین شاخص کل با معیار هموزن با 998 واحد کاهش به رقم 381 هزار و 113 واحد رسید. کارشناسان مختلفی معتقدند یکی از دلایل حال ناخوش این روزهای بازار سرمایه، آثار منفی ناشی از اغتشاشات اخیر است. در این زمینه سید فرهنگ حسینی، فعال اقتصادی در گفت‌‌وگو با خبرگزاری فارس با اشاره به بار اقتصادی اغتشاشات اخیر، اظهار داشت: اقتصاد ایران برای بیش از یک دهه شاهد خالص سرمایه‌گذاری منفی است، بدین معنا که سرمایه‌گذاری‌های صورت گرفته از استهلاک سرمایه‌گذاری‌های قبلی کمتر است و عملا توان و ظرفیت تولید و در نتیجه، اشتغال‌زایی در کشور رشدی نداشته است. 
 
وی افزود: برای برون رفت از وضعیت فعلی، باید موانع سرمایه‌گذاری‌ها شناسایی و رفع شود، علاوه‌بر آن سرمایه‌گذاری، از ریسک‌گریزان است و لذا ثبات و آرامش در فضای اقتصادی و به خصوص اجتماعی کشور یکی از پیش شرط‌های لازم برای گسترش سرمایه‌گذاری‌ها است.
 
این استاد دانشگاه ادامه داد: در عین حال ناآرامی‌ها، آثار اقتصادی و روانی شدیدی در بلندمدت دارد، به لحاظ روانی‌، اثر منفی بر افراد داشته و اعتماد سرمایه‌گذاران را کاهش و ریسک سرمایه‌گذاری در اقتصاد کشور را افزایش می‌دهد و اثر منفی شدیدی در سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف اقتصادی خواهد داشت.
 
حسینی بیان کرد: این فضای فعلی آشوب و ناآرامی کشور، اثر قابل توجه منفی در سرمایه‌گذاری‌های جدید و توسعه سرمایه‌گذاری‌های فعلی دارد. این موضوع سبب فرار سرمایه فعالان اقتصادی از کشور گشته و سبب نگرانی سرمایه‌گذاران خارجی و کاهش ورود سرمایه‌گذاران خارجی به کشور می‌شود. وی تصریح کرد: به طور همزمان، همین ناآرامی‌ها‌ ‌اثر منفی بر بازار سرمایه گذاشته است و موجب کاهش 3 تا 5 درصدی شاخص بورس و کاهش 10 تا 15 درصدی ارزش سهام‌های کوچک بازار شده است و در همین مدت ناآرامی‌ها بیش از 10 هزار میلیارد ریال پول حقیقی‌ها‌ از بازار سرمایه خارج شده است.
 
التهابات سیاسی به ضرر بورس
علی خوانپایه کارشناس و فعال بازار سرمایه هم در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر تأکید کرد: اگر شرایط سیاسی و التهابات اخیر نباشد، شرایط بنیادی بازار سرمایه خوب بوده و قیمت سهام در نقاط جذابی قرار دارند. وی در پاسخ به این پرسش که آیا اغتشاشات به بازار سرمایه ضربه می‌زند، گفت: قطعاً شرایط سیاسی نامناسب وضعیت بازار سرمایه را ملتهب می‌کند و برای شرایط عادی بازار سرمایه نیاز به آرامش در جامعه است.
 
این کارشناس ادامه داد: البته اگر نرخ ارز به صورت ناگهانی صعود کند پول زیادی نیز به بازار سرمایه وارد خواهد شد. اگر دلار بالای ۳۴ هزار تومان تثبیت شود یکی از بازارهای جذاب برای سرمایه‌گذاری بازار سرمایه خواهد بود.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها