أَلَمْ يَعْلَمْ بِأَنَّ اللَّهَ يَرَى(علق 14) * * * آیا او ندانست که خداوند (همه اعمالش را) می‌بیند؟! * * * نداند او که همانا خدای می‌بیند/همه هرآنچه به هستی به امر خود افزود

      
کد خبر: ۵۱۵۱۶۲
زمان انتشار: ۱۲:۵۰     ۱۶ مهر ۱۴۰۱
دبیرکل فدراسیون صادرات انرژی و صنایع وابسته ایران گفت: ایران می‌توان به هاب انرژی منطقه تبدیل شود، این ظرفیت به صورت بالقوه در ایران وجود دارد و با ایجاد برنامه‌ریزی می‌توان این پتانسیل را بالفعل کرد.

به گزارش پایگاه 598، به نقل از ایسنا، حمیدرضا صالحی با تاکید بر اینکه هرچند در حوزه سرمایه‌گذاری در حوزه نفت و گاز و به طور کلی انرژی عقب ماندگی‌هایی داریم اما باتوجه به پتانسیل موجود در حوزه انرژی این امکان همچنان وجود دارد و عملی شدن آن به برنامه ریزی‌هایی که در این حوزه صورت می‌گیرد، بستگی دارد.

وی با تاکید بر اینکه این توانمندی و ظرفیت در داخل کشور وجود دارد و رسیدن به آن ممکن است، تصریح کرد: باید هدفگذاری صورت بگیرد و در مسیر رسیدن به این اهداف نیز رویکرها تغییر خواهد کرد و از این طریق می‌توانیم به این مهم دست‌یابیم.

دبیرکل فدراسیون صادرات انرژی و صنایع وابسته ایران ضمن تشریح راهکارها و اقدامات موثر در این بخش، گفت: باید زمینه سرمایه‌گذاری فراهم شود، ظرفیت اقتصادی توسعه یابد تا باتوجه به پتانسیل‌های موجود بتوانیم از مزیت‌های خدادادی بهره ببریم و در بخش تولید و صادرات در منطقه گام برداریم و بازیگر اصلی شویم.

صالحی ادامه داد: در حوزه برق نیز این پتانسیل وجود دارد و باتوجه به اینکه کشورهای زیادی نیازمند برق تولیدی ایران هستند، ایران می‌تواند هاب انرژی شود، همچنین با توجه به اینکه ایران در بین شرق و غرب دنیا قرار گرفته و جز چند کشور اصلی دارای منابع انرژی به حساب می‌آید، می‌تواند در این بخش نقش ویژه‌ای ایفا کند.

وی با بیان اینکه ایران می‌تواند با ایجاد تدابیر نقش ویژه‌ای در حوزه انرژی داشته باشد و با افزایش صادرات خود در تعیین قیمت نهایی نیز نقش ایفا کند، تاکید کرد: همچنین ایران می‌تواند از انرژی به عنوان یک ابزار دیپلماسی در مذاکرات خود با کشورهای همسایه و کشورهای دنیا بهره ببرد.

دبیرکل فدراسیون صادرات انرژی و صنایع وابسته ایران با بیان ۳۰ درصد از تولید گاز در بخش صنعتی مصرف می‌شود و حجم عمده آن در بخش خانگی مورد استفاده قرار می‌گیرد، اظهار کرد: باید ساز و کاری لحاظ شود تا انرژی بیشتر تبدیل به ثروت شود، اکنون بعد مصرفی در منازل بسیار بالا بوده و انرژی به نوعی از بین می رود، اولویت تامین برق و انرژی خانگی بوده و همین مسائله موجب ایجاد صدمه به بخش تولید می‌شود.

صالحی با اشاره به اهمیت اقتصاد انرژی در کشور، گفت: تا زمانی که اقتصاد انرژی اصلاح نشود، شاهد افزایش مصرف خواهیم بود، اکنون سرمایه‌گذاری روی کنترل مصرف صورت نمی گیرد و معمولا مصرف انرژی در کارخانه‌ها به گونه‌ای است که با تکنولوژی روز برابر نیست. استفاده از ابزارها و تجهیزاتی جدید که موجب بهینه‌سازی مصرف انرژی می‌شوند، امری مهم و ضروری است، چراکه توسعه صادرات و افزایش تولید از این طریق رقم می‌خورد.

وی با تاکید بر اینکه رویکردهای فعلی در حوزه انرژی باید تغییر کند و ایران به جای مصرف کننده بزرگ انرژی با عنوان صادرکننده انرژی مطرح شود، گفت: در این شرایط می‌توان آینده خوبی را برای حوزه انرژی متصور بود و از انرژی به عنوان یک ابزار اقتصادی، سیاسی و دیپلماسی یاد کرد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها