يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۵۱۵۳۰۲
زمان انتشار: ۱۰:۱۹     ۱۸ مهر ۱۴۰۱
خبرنگاران کشورهای ژاپن، اسپانیا و اندونزی دلایل باخت تیم ملی فوتسال ایران مقابل ژاپن در فینال مسابقات قهرمانی آسیا را بر شمردند و به اشتباهات تاکتیکی، اضطراب و آینده این تیم اشاره کردند.

به گزارش پایگاه 598، تیم ملی فوتسال ایران در شانزدهمین دوره مسابقات فوتسال قهرمانی آسیا که به میزبانی کویت برگزار شد، در رقابت با ژاپن در فینال نتوانست به عنوان قهرمانی دست یابد. ایران که پیش از این ۱۲ بار قهرمان قاره کهن شده بود، این بار با هدایت وحید شمسایی بعد از دو دوره، قهرمانی را به ژاپن واگذار کرد تا سامورایی‌ها چهارمین مقام قهرمانی خود را جشن بگیرند.

ایران در این دوره باوجود تغییرات زیادی که در لیست بازیکنان ایجاد کرده بود، تیمی سرحال و پرقدرت نشان داد و با به ثمر رساندن ۳۷ گل راهی فینال شد. با این حال ملی پوشان ایران در دیدار نهایی برابر ژاپن غافلگیر شدند و نتوانستند گام آخر را با پیروزی بردارند.

اما چه اتفاقی برای تیم وحید شمسایی رخ داد که با وجود برتری در بیشتر آمارها، برابر ژاپن تسلیم شد؟ بعضی از کارشناسان داخلی در دو روز اخیر اظهارنظرهایی در این خصوص داشتند و وحید شمسایی هم تاکید کرد که مسئولیت شکست با او است.

خبرنگار مهر برای بررسی دلایل باخت ایران از یک زاویه دیگر، سراغ سه خبرنگار بین المللی و فعال در مسابقات قهرمانی آسیا رفت: «استیو هریس» از ژاپن، «ریفکی کاهفی» از اندونزی و «دیوید کاندلاس» از اسپانیا که این رقابت‌ها را زیر نظر داشتند و از عوامل مختلفی به عنوان ناکامی بزرگ ایران نام بردند:

 

خبرنگار فوتسال ژاپن؛ از اشتباه سعید مومنی تا درخشش دروازه بان ژاپن

استیو هریس خبرنگار و کارشناس فوتسال ژاپن که رقابت‌های فوتسال در قاره آسیا و دیگر نقاط جهان را رصد می‌کند، دلایل باخت ایران مقابل ژاپن را به چند بخش تقسیم کرد؛ از اشتباه سعید مومنی دروازه بان ایران روی گل ضربه ایستگاهی ژاپن تا عملکرد موفق «کوروموتو» دروازه بان ژاپن.

هریس در این خصوص به خبرنگار مهر، گفت: در مجموع می‌توان گفت ایران در این مسابقه بد شانس بود و ژاپن خوش شانس.

خبرنگار و کارشناس فوتسال ژاپن ادامه داد: اگرچه گل به خودی سعید احمدعباسی بدشانسی بود اما می‌شد از گل «آرتور اولیویرا» (کاپیتان ژاپن) جلوگیری کرد. مومنی باید می‌دانست که آرتور توپ را (در صحنه ضربه ایستگاهی) به این شکل قرار می‌دهد. اگر به فیلم بازی نگاه کنید می‌بینید که مومنی حتی دستانش را هم بالا نمی‌آورد. او کاملاً متعجب است!

هریس درباره نقش دروازه بان ژاپن در پیروزی این تیم که تمجید وحید شمسایی سرمربی ایران را هم به دنبال داشت، گفت: کوروموتو، دروازه بان ژاپنی، در مهار ضربات مستقیم بسیار خوب عمل می‌کند. در مقطعی، ایران باید شوت و ضربه مستقیم را متوقف می‌کرد و بیشتر روی هدف قرار دادن بازیکن در تیرک دورتر یا همان تیرک دوم تمرکز می‌کرد. ایران در بازی‌های دیگر این کار را بارها انجام داد. فکر می‌کنم سالار آقاپور حداقل دو بار بازیکن سمت چپ را دریبل زد به محمدحسین درخشانی در تیر دوم پاس داد. این منجر به گل‌های ساده ای در بازی‌های دیگر شد.

وی یادآور شد: فکر می‌کنم که ما فقط باید از کوروموتو برای بازی بسیار خوب در فینال تمجید کنیم. اغلب دروازه بان مهم‌ترین بازیکن در یک بازی نزدیک است. این قطعاً در مورد این فینال صادق بود.

هریس عملکرد وحید شمسایی در قامت سرمربی تیم ملی را بد نمی‌داند اما معتقد است که او باید در ادامه از بازیکنان باتجربه و سابق تیم ملی کمک بگیرد. هریس گفت: این شروع بدی برای شمسایی نیست. فکر می‌کنم ۷-۸ بازیکن هستند که هسته اصلی تیم جدید را تشکیل می‌دهند. واقعاً فکر می‌کنم این ایده خوبی است که با چند نفر از بازیکنان کهنه کار تماس گرفته بشود (برای بازگشت به تیم ملی).

 

خبرنگار فوتسال اندونزی: ایران در سال ۲۰۲۴ ترسناک‌تر خواهد بود

یکی از رسانه‌های آسیایی که مسابقات فوتسال قهرمانی آسیا را به خوبی رصد می‌کرد و اخبار و اطلاعات به روزی را در اختیار مخاطبانش قرار می‌داد، وب سایت بولالوب اندونزی بود. اندونزی در این رقابت‌ها عملکرد بسیار خوبی داشت و با محمد هاشم زاده سرمربی ایرانی خود حتی تا مرحله یک چهارم نهایی هم بالا آمد. این رسانه علاوه بر اندونزی، مسابقات سایر کشورها از جمله ایران را پوشش می‌داد.

خبرنگار مهر برای بررسی دلایل باخت ایران مقابل ژاپن گفتگویی را با «ریفکی کاهفی» خبرنگار بولالوب انجام داد. وی گفت: ژاپن مقابل ایران خوب بازی کرد. آنها با دفاع خوب، فضای شوتزنی را برای بازیکنان ایرانی بستند و در حمله از هر فرصتی استفاده کردند. با احترام به سایر بازیکنان ژاپن، کوروموتو و آرتور در دیدار پایانی بسیار خوب بازی کردند.

به گفته خبرنگار و کارشناس فوتسال اندونزی، ایران باوجود این باخت همچنان قدرت اول فوتسال در آسیا است و برای دوره بعدی، تیم ترسناک‌تری خواهد بود. ریفکی گفت: ایران که در حال بازسازی است در جام ملت‌های آسیا ۲۰۲۴ فوتسال آسیا ترسناک‌تر خواهد بود. بازی ایران مقابل مراکش و ژاپن درس عبرت همه کشورها برای شکست دادن ایران است. اما پادشاه، همچنان پادشاه است. هر کشوری باید سه برابر توان خود را برای مقابله با ایران صرف کند. کاری که بازیکنان مراکش (در تورنمنت تایلند) و بازیکنان ژاپن (در مسابقات قهرمانی آسیا) انجام دادند.

نکته مبهم برای این خبرنگار فوتسال در اندونزی، برنامه و چشم انداز وحید شمسایی سرمربی تیم ملی برای آینده است. او گفت: چیزی که ارزش انتظار دارد این است که وحید شمسایی پس از باخت مقابل ژاپن چه خواهد کرد؟ آیا او در سال ۲۰۲۴ از بازیکنان باتجربه و سابق خود می‌خواهد که انتقام این شکست را بگیرند؟ یا وحید به توانایی بازیکنان فعلی خود برای بازگشت در سال ۲۰۲۴ اعتقاد دارد. من نمی‌توانم برای سال ۲۰۲۴ صبر کنم.

 

خبرنگار اسپانیایی: ایران نتوانست بر اضطراب و تردید غلبه کند

بازی‌های تیم ملی ایران در مسابقات قهرمانی آسیا در کشورهای اروپایی هم دنبال می‌شد. این بازی‌ها به خاطر حسین طیبی، مسلم اولادقباد و سعید احمدعباسی سه لژیونر تیم ملی فوتسال ایران به ویژه برای خبرنگاران و کارشناسان فوتسال در کشور اسپانیا بیشتر مورد توجه بود. طیبی و اولادقباد که در نهایت به عناوین بهترین گلزن و بهترین بازیکن آسیا دست یافتند عضو تیم پالما هستند و احمدعباسی هم به زودی به تیم واین آلبالی اضافه خواهد شد.

«دیوید کاندلاس» خبرنگار فوتسال در اسپانیا به نکات جدیدی از شرایط تیم ملی ایران در مسابقات قهرمانی آسیا اشاره کرد و باخت به ژاپن در فینال را مشابه اتفاقات سال ۲۰۱۴ دانست. به گفته این کارشناس اسپانیایی، عملکرد ایران بر خلاف تیم‌های مطرحی چون آرژانتین، اسپانیا و پرتغال امیدوار کننده بوده است.

کاندلاس به خبرنگار مهر، گفت: حیف از باخت در فینال مقابل ژاپن. ایران بهترین تیم آسیا است. این تیم بهترین لیست را دارد و وحید شمسایی که به خوبی به عنوان سرمربی مورد حمایت دستیاران آگاه قرار می‌گیرد. ایران در هر مسابقه به هوادارانش اجازه داد از بازی تهاجمی لذت ببرند. در مقایسه با کشورهای دیگر مانند آرژانتین، پرتغال یا اسپانیا که عدم بازی آنها نگران کننده است، تیم ملی ایران مثل همیشه عملکرد فوق العاده ای روی توپ داشت.

وی ادامه داد: می‌توان گفت باخت در فینال یک تصادف بود. اتفاقی مشابه سال ۲۰۱۴ افتاد. ایران تیم برتر بود و باید ژاپن را می‌برد. با این حال، زمانی که کوروموتو شروع به نجات ژاپن کرد، آنگاه این مشکل به وجود آمد. ایران نتوانست بر اضطراب و تردید غلبه کند. بهترین مثال از این موضوع، گل به خودی احمدعباسی در بازی پنج نفره ایران بود. از آنجایی که ایران در بازی‌های قبلی به راحتی پیروز شده بود، در فینال فقط با تردید مواجه شد و شکست خورد.

دیوید کاندلاس همچنین معتقد است ژاپن شروع بدی در این دوره از مسابقات داشت اما ضمن خوش شانسی، در مرحله نیمه نهایی و فینال سطح خود را بالا برد. وی گفت: در مورد ژاپن، هرگز فکر نمی‌کردیم که در این مسابقات قهرمان شود. بازی آنها در ابتدا افتضاح بود و حتی مقابل عربستان شکست خوردند. علاوه بر این، از نظر من ژاپن باید در مرحله یک چهارم نهایی مقابل اندونزی شکست می‌خورد.

خبرنگار فوتسال اسپانیا خاطرنشان کرد: با این وجود، آنها به عنوان تیمی بزرگ شدند که مشکلات زیادی را پشت سر گذاشت و سطح خود را در زمانی که بیشترین اهمیت را داشت، بالا بردند یعنی در مرحله نیمه نهایی و فینال. علاوه بر این، آنها هم خوش شانس بودند. مصدومیت دروازه بان ازبکستان به آنها در نیمه نهایی کمک کرد. پیرس و کوروموتو (دو دروازه بان ژاپن) در دفاع از دروازه صعب العبور بودند و عملکردی فوق العاده نشان می‌دادند و گل آرتور اولیویرا یک بار در طول زندگی به ثمر می‌رسد مثل گلی که روبرتو کارلوس به ثمر رسانده بود.

کاندلاس در پایان تاکید کرد: به طور خلاصه، ایران با وجود پیشرفت ژاپن در بازی‌های گذشته، با اختلاف بهترین تیم بود. به همین دلیل است که این باخت مانند سال ۲۰۱۴ بسیار دردناک بود.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها