امـام صـادق (عليه السلام) فرمـودند: مانند ارباب به عيوب ديگران نگاه نکنید ، بـلكه چـون بنـده اى متـواضع، عيب هاى خود را وارسى كنيد. تحف العقول/ 295

      
کد خبر: ۵۱۵۴۰۴
زمان انتشار: ۱۱:۴۱     ۱۹ مهر ۱۴۰۱
نویسنده کتاب مخاطرات سفر و بیماری‌های شایع، ۳۳ نکته ایمنی و کاربردی در سفر را برای گردشگران ایرانی شرح داده؛ نکاتی که توجه به آنها برای هر گردشگری ضروری است.

به گزارش پایگاه 598، به نقل از مهر، کتاب مخاطرات سفر و بیماری‌های شایع نوشته مرتضی نادی با موضوع مسافرت و پیش بینی‌های ایمنی امسال توسط نشر نوسده منتشر شد. بیماری‌های شایع در سفر، مخاطرات سفر به نقاط مرتفع و کوهستانی، رویارویی با حیوانات، سفر به مناطق بیابانی و کویری و سفر به مناطق جنگلی از جمله فصل‌های این کتاب است.

بخش دیگری از این کتاب درباره نکاتی است که هر گردشگر قبل از سفر به هر کدام از این مناطق باید بداند. در این بخش از کتاب آمده:

ما سفر می‌کنیم تا با لحظات خوش و تجربه‌های جدید آشنا شویم و در طول سفر سعی می‌کنیم درگیر مشکلات و درگیری‌های گوناگون نشویم، حال چه این سفر کاری باشد و چه تفریحی و سیاحتی، تفاوت چندانی ندارد. خوشبختانه رفتار مردم بیشتر کشورها و ساکنان بیشتر شهرها با مسافران صادقانه دوستانه و مهمان نوازانه است.

اما نباید فراموش کرد که گاه ممکن است با افرادی رو به رو شوید که از غریبی شما در مقصد گردشگری سواستفاده می‌کنند و شما را طعمه اهداف خود قرار می‌دهند. شما باید احتیاط را همیشه سرلوحه رفتار و کارهای خود قرار دهید.

اما بیش از آنکه کوله بار سفر را ببندید و دل به جاده بسپارید لازم است که به نکات ایمنی و کاربردی در سفر اشاره کنیم.

۱. پیش از سفر کپی اسناد اسناد مهم سفر خود را از قبیل بلیت، گذرنامه، ویزا، اسناد پزشکی، نسخه، گواهینامه رانندگی و غیره تهیه و در اختیار یکی از دوستان یا اعضای خانواده خود قرار دهید تا در مواقع اضطراری بتوانید از نسخه پشتیبان مدارک خود استفاده کنید.

همچنین برنامه سفرتان را نیز برایشان شرح دهید تا آن‌ها بتوانند در صورت وقوع شرایط اضطراری، پیگیر وضعیت شما باشند. البته این احتیاط فقط در خصوص سفرهای خارج از کشور اهمیت ندارد بلکه در سفرهای داخلی نیز توصیه می‌شود که دوست یا اعضای خانواده خود را آگاه کنید تا پیگیر وضعیت و شرایط شما باشند.

۲. با توجه به مقصد پیش رو، واکسیناسیون‌های ضروری را در زمان مناسب پیش از سفر انجام دهید زیرا بعضی واکنش‌ها برای ایجاد ایمنی حداکثری در برابر بیماری، به حدود چند ماه زمان نیاز دارند.

۳. در سفر به برخی نقاط جهان، باید کارت واکسیناسیون بین المللی به همراه داشته باشید و در صورت عدم ارائه این کارت، به شما اجازه ورود داده نخواهد شد.

برای دریافت این کارت، با توجه به مقصد سفر، باید به انیستیتو پاستور ایران و در برخی از موارد به مراکز تزریق واکسن جمعیت هلال احمر مراجعه کنید.

۴. پیش از عزیمت به هر مقصد گردشگری، آداب و رسوم افراد محلی آنجا را بررسی کنید و در مدت سفر سعی کنید به آنها احترام بگذارید همچنین در صورت عزیمت به کشورهای دیگر حتماً، از قوانین و مقررات آن کشور و همچنین مربوط به مبادله پول و خرید و فروش اشیای قیمتی و عتیقه جات و غیره آگاهی کافی داشته باشید زیرا تا زمانی که شما در یک کشور خارجی هستید تابع قوانین آن کشور خواهید بود.

۵. هیچ گاه چمدان و کوله پشتی خود را در مکان‌های عمومی به خصوص در فرودگاه‌ها، بدون مراقب رها نکنید و هرگز حمل بسته‌های غریبه را نپذیرید.

۶. یک علامت یا نوار رنگی خاص دور چمدان خود نصب کنید تا بتوانید سریع‌تر و راحت تر آن را در میان سایر چمدان‌ها بیابید.

۷. همچنین می‌توانید علاوه بر قفل کردن در چمدان خود، از تسمه‌های قفل دار برای جلوگیری و اطمینان از عدم دسترسی به محتویات داخل چمدان خود استفاده کنید.

۸. هرگز اشیای قیمتی و با ارزش خود را مانند جواهرات، دوربین، ساعت و … درون چمدان نگذارید.

۹. برچسب‌های مربوط به سفرهای هوایی پیشین خود را از روی چمدان حذف کنید.

۱۰. توصیه می‌شود که نشانی محل سکونت خود را روی برچسب چمدان ننویسید چون نیازی نیست به کسی اطلاع دهید که خانه خالی شما در کجا واقع شده است.

به جای این کار می‌توانید نشانی محل کار خود را روی برچسب چمدان بنویسید و همچنین برای اطمینان بیشتر، برگه‌ای را که نشانی محل کار و شماره تماس خود را روی آن نوشته اید درون چمدان قرار دهید تا در صورتی که چمدان شما گم شد؛ یابنده بتواند با شما تماس بگیرید.

۱۱. پیش از عزیمت به سفرهای خارجی، از تاریخ اعتبار گذرنامه خود مطمئن شوید. برای ورود به بسیاری از کشورها باید گذرنامه شما حداقل شش ماه اعتبار و دو صفحه خالی برای درج مهر داشته باشد.

۱۲. از گذرنامه خود دو سری کپی تهیه کنید و یک نسخه را نزد دوست یا خانواده قرار دهید و نسخه دیگر را با خود و البته جدای از گذرنامه حمل کنید تا در صورتی که گذرنامه شما گم یا سرقت شد، با این نسخه کپی شده مراحل صدور گذرنامه جدید را تسهیل کنید.

۱۳. برای اینکه از حمله سارقان و خلافکاران جلوگیری کنید، لباس‌هایی را که جلب توجه می‌کنند نپوشید و از زیورآلات قیمتی و پر زرق و برق استفاده نکنید در برقراری ارتباط با دیگران نیز به گونه‌ای رفتار کنید که جلب توجه نکنید.

۱۴. از به همراه داشتن مبالغ زیاد پول نقد جدا خودداری کنید و به اندازه مخارج هر روز خود پول نقد و کارت اعتباری به همراه داشته باشید و باقی پول و لوازم قیمتی خود را در گاوصندوق هتل بگذارید.

۱۵. اصل گذرنامه خود را هرگز همراه نداشته باشید و فقط کپی آن را با خود حمل کنید و اصل گذرنامه را در گاوصندوق اتاق خود قرار دهید یا آن را به واحد امانات هتل تحویل دهید.

۱۶. تا حد امکان از تنها سفر کردن اجتناب کنید همیشه از آنچه در اطراف شما می‌گذرد آگاه باشید و پیوسته پیرامون خود را بررسی کنید.

۱۷. اگر اولین بار است که به یک شهر یا کشور قدم می‌گذارید و شناخت کافی از آنجا ندارید، پیش از سفر ، مسیرهای تردد مورد نظرتان را مشخص کنید و اطلاعات لازم را پیرامون آن به دست آورید.

در طول سفر نیز با رفتار خود، بیگانه بودنتان با محیط را آشکار نکنید تا توجه دیگران به غریب بودن شما جلب نشود.

همچنین هیچ گاه عبور از کوچه‌های تاریک و مسیرهای میان بر کم تردد را به مسیرها و خیابان‌های اصلی ترجیح ندهید تا احتمال بروز هر گونه حادثه و خطر را کاهش دهید.

۱۸. هرگز هنگام خرید، حجم زیاد پول را از جیب خود خارج نکنید، زیرا ممکن است توجه دیگران به شما جلب شود و مهم نیست که به کدام کشور سفر کرده اید. آشکار کردن حجم زیادی پول نقد برای خریدی اندک، رفتاری احمقانه است که جای تعجب دارد!

۱۹. هرگز هدایا یا بسته‌های افراد ناشناس را برای انتقال به خارج از کشور و تحویل دادن به فردی که نمی‌شناسید نپذیرید.

۲۰. برخی گروههای تبهکاری و سارقان در پوشش افرادی موجه و موقر به شما نزدیک می‌شوند؛ حتی ممکن است به زبان شما صحبت کنند و از همین طریق، باب گفتگو را با شما باز کنند و پس از جلب اعتماد و توجه، شما را به دیدن دوستان و آشنایان خود دعوت کنند یا به شما پیشنهاد وسوسه انگیز خرید کالایی را با قیمت بسیار پایین بدهند. در چنین مواقعی باید هوشیار باشید و از اعتماد به چنین افرادی پرهیز کنید و حتی در مواردی که بسیار مشکوک هستید، موضوع را به پلیس اطلاع دهید.

۲۱. هرگز از کسی که به تازگی او را ملاقات کرده اید؛ نوشیدنی یا مواد غذایی دریافت نکنید، به خصوص اگر در محیطی مشکوک یا ناشناس هستید، زیرا ممکن است با هر ماده‌ای ترکیب شده باشد.

۲۲. تحت هیچ شرایطی مواد مخدر و روان گردان با خود حمل نکنید . در برخی کشورها مجازات‌های سنگینی برای سومصرف مواد مخدر و حمل آن، حتی به میزان اندک، وضع شده است که اعدام یکی از آنهاست.

۲۳. پیش از عزیمت به سفر، از موقعیت و شماره تلفن سفارت یا کنسولگری ایران در کشور مقصد آگاه، شوید تا در صورت بروز هرگونه مشکل ، بتوانید از خدمات و کمک‌های دیپلماتیک بهره مند شوید.

۲۴. اگر در کشوری حضور دارید که سفارت ایران در آنجا قرار ندارد، در صورت بروز مشکل یا اتفاقی خاص، با بستگان و دوستان خود تماس بگیرید تا آنها اقدامات لازم را در ایران پیگیری کنند.

۲۵. در بیشتر موارد، کنسولگری و سفارتخانه‌ها نقش مشاوره‌ای بر عهده دارند اما در موارد دشواری همچون مرگ در خارج از کشور، حوادث و بیمارهای جدی، دستگیری‌ها و بازداشت‌ها یا وارد آمدن آسیب‌های جدی جسمی براثر حوادث برای اتباع کشورها، وارد عمل می‌شوند و تلاش می‌کنند خدمات لازم را برای افراد فراهم آورند. البته کنسول‌ها نمی‌توانند شما را از زندان خارج کنند یا به شما پول بدهند ، اما در صورت محرومیت یا سواستفاده از حقوق شما اقدامات لازم را در خصوص احقاق حق شما انجام خواهند داد.

۲۶. از موقعیت نزدیک ترین مرکز درمانی و همچنین شماره‌های اضطراری (پلیس، اورژانس و …) کشور مقصد آگاه باشید تا در صورت نیاز از آن استفاده کنید.

۲۷. هنگام عبور از عرض خیابان‌ها، حتماً از مکان‌های مربوط به تردد عابران پیاده از قبیل خط کشی عابر پیاده، روگذرها یا زیرگذرها، استفاده کنید؛ زیرا عدم رعایت این نکته علاوه بر مخاطرات احتمالی در بسیاری ز کشورها با جرایم نقدی و غیرنقدی همراه است. همچنین به این نکته توجه داشته باشید که در برخی کشورها مسیر تردد خودروها بر خلاف مسیر تردد خودروها در ایران است.

۲۸. در برخی از کشورها مردم برای تردد با وسایل نقلیه روی سقف خودروها سوار می‌شوند یا در حین حرکت، از خودرو خارج می‌شوند که بسیار خطرناک و حتی گاهی مرگ بار است. هرگز در طول سفر چنین رفتاری نداشته باشید.

۲۹. در صورت اجاره کردن خودرو، حتماً موارد ایمنی و فنی خودرو را بررسی کنید تا از بروز حوادث رانندگی احتمالی جلوگیری شود. (بررسی ترمز، لاستیک‌ها، چراغ خطر، و چراغ‌های جلوی برف پاک کن‌ها، بخاری و کولر)

۳۰. در حین رانندگی در جاده‌های خاکی و روستایی، با حوصله رانندگی کنید و از سرعت زیاد بپرهیزید؛ زیرا هر لحظه امکان رویارویی با حیوانات اهلی، خودروهای کشاورزی و نیز هر گونه عوارض طبیعی و غیر طبیعی در مسیر حرکت وجود دارد.

۳۱. در صورت استفاده از دوچرخه یا موتورسیکلت برای طی کردن مسیر، حتماً از تجهیزات ایمنی به ویژه کلاه ایمنی استفاده کنید.

۳۲. در صورت تردد از کنار جاده‌ها یا خیابان‌هایی که محلی برای عبور عابران پیاده ندارد. حتماً در جهت مخالف حرکت خودروها حرکت کنید و در شب حتماً از لباس شبرنگ یا رنگ‌های روشن استفاده کنید تا رانندگان وسایل نقلیه شما را ببینند.

۳۳. اگر وسیله نقلیه شما در جاده یا خیابان نقص فنی پیدا کرده و مجبور به توقف هستید ، در صورت امکان، در پارکینگ‌های تعبیه شده در راه‌ها توقف کنید یا اینکه در شانه راه، در منتهاالیه به سمت راست توقف و فلاشرهای خود را روشن کنید و مثلث خطر را در فاصله حدودا ۵۰ متری از خودرو و با فاصله از لبه راه قرار دهید و در شب، با یک چراغ قوه به خودروهای گذری علامت بدهید تا متوجه شما شوند و تا حد امکان از بروز هرگونه حادثه جلوگیری شود. (البته در کشورهایی که مسیر حرکت خودروها بر خلاف جهت حرکت وسایل نقلیه در ایران است، باید در منتهاالیه سمت چپ توقف کنید.)

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها