يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۵۱۵۶۹۰
زمان انتشار: ۱۱:۵۷     ۲۴ مهر ۱۴۰۱
«دولت می‌تواند از طریق سازمان انرژی اتمی و وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح جهت ایجاد پیشرفتهای هسته‌ای برای کشتی‌ها و زیردریایی‌ها اقدام و عملیات حداقل یک فروند کشتی با پیشران هسته‌ای را تا سال ۱۴۲۰ اجرائی نماید.»

به گزارش پایگاه 598، به نقل از تسنیم، نمایندگان مجلس شورای اسلامی طرحی با عنوان توسعه بهره‌برداری صلح‌آمیز از فناوری هسته‌ای را تهیه و تدوین کرده‌اند. این طرح در تاریخ  9 شهریور در صحن علنی مجلس شورای اسلامی اعلام وصول شد و قرار است در کمیسیون‌های انرژی و امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی بررسی شود.

متن کامل طرح توسعه بهره‌برداری صلح‌آمیز از فناوری هسته‌ای به‌شرح زیر است:

‌ماده 1 ـ دولت می‌تواند از طریق سازمان انرژی اتمی جهت ایجاد ده‌هزار مگاوات ظرفیت برق هسته‌ای اقدام و ظرفیت مذکور را تا سال 1420 عملیاتی نماید.

ماده 2 ـ به‌منظور تأمین اعتبار طرحهای توسعه‌ای برق هسته‌ای در بند پ ماده 12 قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی کشور احداث نیروگاههای هسته‌ای اضافه می‌گردد.

ماده 3 ـ سازمان انرژی اتمی مجاز است تا سقف پنجاه درصد از برق تولیدی در نیروگاههای هسته‌ای را از طریق وزارت نیرو صادر و درآمد حاصل را را صرف توسعه برق هسته‌ای نماید.

ماده 4 ـ در راستای خودکفایی در تولید رادیوایزوتوپ‌های مورد نیاز کشور دولت می‌تواند جهت ساخت حداقل دو راکتور تحقیقاتی با قابلیت تولید رادیوایزوتوپ‌های مورد استفاده در پزشکی، صنعت و کشاورزی اقدام کند و راکتورهای تحقیقاتی مذکور را تا پایان سال 1410 به بهره‌برداری برساند.

ماده 5 ـ سازمان انرژی اتمی مکلف است مطابق با ملاحظات آمایش سرزمین تا سال 1410 مجوز تأسیس حداقل 15 مرکز تابش گاما جهت پرتودهی به محصولات کشاورزی، تجهیزات پزشکی و سایر کاربردهای موردنیاز کشور توسط بخش خصوصی را صادر و مواد پرتوهای موردنیاز را تأمین نماید.

ماده 6 ـ سازمان انرژی اتمی مجاز است در راستای استفاده حداکثری از حرارت تولیدی نیروگاههای هسته‌ای موجود و آینده به‌منظور شیرین‌سازی آب دریا و تولید آب مصرفی مناطق با کمبود آب شرب اقدام نماید به‌طوری که تا سال 1420 حداقل 40 درصد از نیروگاه‌های هسته‌ای مجهز به تأسیسات شیرین‌سازی آب دریا باشند.

ماده 7 ـ دولت می‌تواند از طریق سازمان انرژی اتمی و وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح جهت ایجاد پیشرفتهای هسته‌ای برای کشتی‌ها و زیردریایی‌ها اقدام و عملیات حداقل یک فروند کشتی با پیشران هسته‌ای را تا سال 1420 اجرائی نماید.

ماده 8 ـ سازمان انرژی اتمی مکلف است جهت تأمین پایدار سوخت راکتورهای هسته‌ای کشور از طریق منابع داخلی و خارجی با رویکرد تضمین امنیت سوخت هسته‌ای برنامه‌ریزی و اقدام کند.

ماده 9 ـ در راستای رفع نیازهای آینده کشور به انرژی هسته‌ای سازمان انرژی اتمی مجاز است در چهارچوب معاهدات بین‌المللی مصوب، تحقیق و توسعه در زمینه ساخت راکتورهای کوچک ماژولار، راکتورهای با طیف نوترون سریع، بازفرآوری سوخت مصرف‌شده و گداخت هسته‌ای را آغاز کند، به‌طوری که امکان بهره‌برداری از این فناوری‌ها در سطح آزمایشگاهی تا پایان سال 1410 فراهم شود.

ماده 10 ـ دولت مجاز است ظرف یک سال لایحه اساسنامه نظام ایمنی هسته‌ای کشور را جهت تصویب به مجلس شورای اسلامی تقدیم نماید.

ماده 11 ـ اجرای هرگونه توافق و قرارداد بین‌المللی که مانع اجرای این قانون شود بدون تصویب مجلس شورای اسلامی ممنوع است.

ماده 12 ـ آیین‌نامه اجرائی این قانون ظرف شش ماه به‌پیشنهاد سازمان انرژی اتمی تهیه می‌شود و به تصویب هیئت وزیران می‌رسد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها