کد خبر: ۵۱۵۹۲۴
زمان انتشار: ۱۱:۴۶     ۲۸ مهر ۱۴۰۱
امروز اغلب نمادهای پالایشی رشد قیمت داشتند و گروه فراورده‌های نفتی، کک و سوخت هسته‌ای سبزترین گروه‌ بود.

به گزارش پایگاه 598، بازار سرمایه امروز در حالی به رنگ سبز درآمد که افت ارزش معاملات و تداوم خروج پول حقیقی مهمترین رخداد معاملات بود. با این حال رشد تقاضای حقوقی طی معاملات دیروز و امروز سیگنال مثبت به معامله‌گران بود.

از منظر تکنیکالی با توجه به افت روزهای ابتدای هفته این انتظار وجود داشت که بازار به کف‌سازی خود ادامه داده و شاخص یکبار دیگر به محدوده یک میلیون ۳۰۰ هزار واحدی برسد. اهالی بازار سرمایه نیز طی روزهای گذشته از بازار خارج شده و همین مساله رکود در معاملات را به شدت افزایش داده است.

کارشناسان اقتصادی و مخصوصا تحلیلگران تکنیکال معتقدند شاخص پشت خط روند صعودی شکسته شده و بالاتر از سطح حمایتی که فیبوناچی به آن معتقد است قرار گرفته است، بی اعتمادی موجود در بازار سرمایه در صورتی که رفع نشود، سرمایه وارد این بازار نخواهد شد.

در دیگاه بلندمدت‌تر می‌توان وضعیت فعلی بازار سرمایه را به عنوان نقطه ورود دانست. اما به دلیل ابهامات زیاد جریان کلی اقتصاد کشور فعلا باید به افت بازار به اندازه رشد بازار وزن داد. امروز اغلب نمادهای پالایشی رشد قیمت داشتند و گروه فراورده‌های نفتی، کک و سوخت هسته‌ای سبزترین گروه‌ بود.

* دلیل عمده شکست کف سال ۱۴۰۱ شاخص کل

در این‌باره وحید جعفری، کارشناس بازار سرمایه گفت: با توجه به اینکه رکود در بازار سهام روز به روز تشدید می ‌شود، بنابراین رفتار بازار با توجه به اتفاقات اخیر در کشور بسیار طبیعی است و باید منتظر یک اتفاق بزرگ در اقتصاد کلان کشور باشیم تا این مساله بتواند بازار را نیز با رشد همراه کند.

وی ادامه داد: دلیل عمده شکست کف سال ۱۴۰۱، به کاهش قیمت کامودیتی‌ها و به تبع آن نرخ محصولات شرکت‌های بزرگ بازار برمی‌گردد که بخش عظیمی از بورس تهران را تشکیل می‌دهند.

این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: در صورتی که شرایطی چون قیمت‌های جهانی، مشخص شدن تکلیف دلار و چند ابهام دیگر صورت گیرد به طور قطع شاهد بهبود شرایط در بازار سرمایه خواهیم بود، اما متاسفانه تکلیف هیچکدام از این موارد تاکنون روشن نشده و کاهش حجم معاملات بر بازار کالایی هم سرایت کرده است.

* بازده ۴ برابری شاخص کل هموزن نسبت به شاخص کل بورس

در پایان معاملات روز سه ‌شنبه، شاخص کل بورس نسبت به روز کاری قبل هزار و ۴۵۲ واحد رشد کرد و به رقم یک میلیون و ۳۱۲ هزار و ۵۶۳ واحد رسید. بازدهی این شاخص مثبت ۱۱ صدم درصد بوده است.

شاخص کل هموزن با رشد هزار و ۷۲۱ واحدی در سطح ۳۷۷ هزار و ۹۴۳ واحدی ایستاد. بازدهی این شاخص نیز مثبت ۴۶صدم درصد بوده است. همچنین شاخص کل فرابورس ۵۳ واحد بالا آمد و در سطح ۱۷ هزار و ۸۵۲ واحد قرار گرفت. 

* افت ارزش کل معاملات بازار سهام

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به رقم ۷ هزار و ۷۹۹ میلیارد تومان کاهش یافت. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه ۳ هزار و ۴۱۹ میلیارد تومان بود که ۴۳ درصد از ارزش کل معاملات بازار سرمایه را تشکیل می ‌دهد.

ارزش معاملات خرد سهام با کاهش ۲ درصدی نسبت به روز کاری قبل به رقم هزار و ۹۸۴ میلیارد تومان رسید. سهم این معاملات از کل معاملات بورس ۲۵ درصد بوده است.

* کاهش ۴۱ درصدی خروج پول حقیقی از بازار سرمایه

امروز ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار برای سیزدهمین روز متوالی منفی شد و ۱۱۰ میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد که نسبت به روز گذشته ۴۱ درصد کاهش داشته است.

در معاملات روز سه‌شنبه بیشترین خروج پول حقیقی به سهام دانا (شرکت بیمه دانا)، بپاس (شرکت بیمه پاسارگاد) و آریان (شرکت پارس آریان) اختصاص داشت و نمادهای وپست (پست بانک)، زاگرس (پتروشیمی زاگرس) و کمنگنز (معادن ‌منگنز ایران‌) بیشترین ورود پول حقیقی را داشتند.

* رشد صف‌های خرید بازار سهام

در جریان معاملات امروز، ۵۴ درصد نمادها با رشد قیمت و ۴۶ درصد سهم ها نیز با کاهش قیمت روبرو شدن. در پایان معاملات روز سه‌ شنبه ۶۵ نماد صف خرید داشتند و ۵۰ نماد با صف فروش مواجه بودند.

مجموع ارزش صف‌های خرید با رشد یک درصدی به ۱۴۰ میلیارد تومان رسید و مجموع ارزش صف‌های فروش ۲ درصد کاهش یافت و ۱۳۷ میلیارد تومان بود.

در پایان معاملات نمادهای وتعاون (شرکت بیمه تعاون) ددانا (شرکت داروسازی دانا) و کساپا (شرکت سایپا شیشه) بیشترین صف خرید را داشتند.

بیشترین صف فروش بازار در پایان معاملات به نماد ولشرق (لیزینگ ایران و شرق)، بسویچ (ایران سویچ) و ثفارس (عمران‌ و توسعه ‌فارس‌) تعلق داشت.

منبع: فارس
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها