أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۵۱۵۹۹۰
زمان انتشار: ۱۳:۰۱     ۳۰ مهر ۱۴۰۱
بررسی شرایط امروز صنعت خودروی کشور پس از بازدید سرزده رییس جمهور در سال گذشته از یکی از خودروسازان بزرگ کشور و با وجود گذشت هفت ماه از سال ۱۴۰۱، حاکی از تحقق دو وعده خالی شدن پارکینگ‌های خودروسازان از خودروهای ناقص و همچنین حذف قرعه‌کشی برخی محصولات است.

به گزارش پایگاه 598، به نقل از ایرنا، یازدهم اسفندماه سال گذشته بود که رییس‌جمهور پس از بازدید سرزده از گروه صنعتی ایران‌خودرو فرمانی هشت‌ماده‌ای صادر کرد. تامین قطعات موردنیاز و ترخیص و عرضه فوری خودروهای دپو شده در انبارهای شرکت‌های خودروساز به بازار و همچنین حذف تدریجی روند قرعه‌کشی با افزایش عرضه از جمله مفاد این فرامین بود.

بررسی آمار عملکرد خودروسازان دولتی و خصوصی در نیمه نخست امسال حاکی است این موارد عملی شده است. به‌طوری که در زمینه تولید خودروی کامل شاهد رشد ۲۸۸ درصدی تولید هستیم و آن‌طور که مدیران دو خودروساز بزرگ کشور آمار داده‌اند تعداد خودروهای ناقص کف پارکینگ‌هایشان به صفر رسیده است.

همچنین خودروسازان خصوصی که سال گذشته در این مدت افزون بر ۳۰ هزار دستگاه خودرو تولید کرده بودند، امسال با رشدی چشمگیر به رکورد بیش از ۸۰ هزار دستگاهی رسیدند.

به بیانی دقیق‌تر، آمارها حاکی است: کارخانجات خودروسازی از ابتدای امسال تا پایان شهریورماه موفق به تولید ۵۱۶ هزار و ۲۰۶ دستگاه انواع خودروی سواری، وانت، ون، مینی‌بوس، میدل‌باس و اتوبوس، کامیون، کامیونت و کشنده شدند. آماری که در مقایسه با مدت مشابه پارسال رشد ۶ درصدی نشان می‌دهد.

در این زمینه، مدیرکل صنایع خودروی وزارت صنعت، معدن و تجارت در گفت‌وگو با ایرنا اظهار داشت: امروز و با گذشت ۶ ماه از سال ۱۴۰۱، در عمل جلوی تولید خودروی ناقص در کارخانجات خودروسازی گرفته شده و «عبور مستقیم» (تولید کامل خودرو و قرار دادن در اختیار بخش فروش) اتفاق افتاده است.

«عبدالله توکلی لاهیجانی» گفت: همچنین شاهد پوست‌اندازی پلتفرمی خودروسازان بزرگ هستیم و اکنون بر پلتفرم‌های جدید تمرکز شده است.

وی خاطرنشان کرد: آیین‌نامه‌های مرتب با برنامه‌های تحول صنعت خودرو نیز در گروه‌های مختلف نخبگانی و ارگان‌ها و دستگاه‌های مختلف در دست بررسی است تا علاوه بر افزایش تیراژ تولید، شاهد رشد عمق داخلی‌سازی، تولید محصولاتی با مصرف سوخت مناسب و همچنین حرکت به سمت فناوری‌های جدید در خودروها باشیم.

این مقام مسوول وزارت صمت به تثبیت جریان تولید اشاره کرد و گفت: اکنون در بخش عرضه خودرو نیز شاهد رشد ۳۰ درصدی در هم‌سنجی با پارسال هستیم.

وی خاطرنشان کرد: تولید خودرو سواری در این مدت با رشد یک درصدی به ۴۴۹ هزار و ۵۶۴ دستگاه رسید. در این مدت ۵۱ هزار و ۳۴۰ دستگاه وانت تولید شد که نشان‌دهنده رشد ۴۸ درصدی است. همچنین بیشترین رشد تولید در ون با ۵۸۵ درصد به ثبت رسید. خودروسازان داخلی تا پایان شهریورماه یک هزار و ۳۸۶ دستگاه ون تولید کردند.

توکلی لاهیجانی ادامه داد: در نیمه نخست امسال تولید اتوبوس جان تازه‌ای گرفت و رشد ۵۱ درصدی در این بخش حاصل شد، همچنین تولید کامیون، کامیونت و کشنده با رشد ۱۸۲ درصدی همراه شد.

 

رشد تولید خودروسازان خصوصی

وی اظهار داشت: نکته قابل توجه رشد چشمگیر تولید توسط خودروسازان بخش خصوصی است، به‌طوری که با ثبت رشد ۱۳۷ درصدی تعداد ۸۰ هزار و ۲۵۱ دستگاه خودرو تولید کردند. در حالی که سال گذشته در همین مدت این رقم فقط ۳۳ هزار و ۸۹۵ دستگاه بود.

مدیرکل صنایع خودرویی وزارت صمت خاطرنشان کرد: سهم تولید بخش خصوصی در ۶ماهه ابتدایی امسال از هفت به ۱۵ درصد افزایش یافته است.

حذف ۵۰ درصدی قرعه‌کشی خودرو

وی افزود: با خارج شدن همه خودروهای تولیدی گروه سایپا از فرآیند قرعه‌کشی، به دیگر وعده داده شده در این خصوص عمل شده است و با برگزاری جلسات منظم در گروه صنعتی ایران‌خودرو، با افزایش تولید و سایر راهکارها به دنبال تحقق کامل این هدف تا پایان سال هستیم.

توکلی لاهیجانی تصریح کرد: به این ترتیب دو مساله مزمن که در سال‌های گذشته گریبانگیر صنعت خودرو شده بود، یعنی تولید خودروی ناقص و همچنین قرعه‌کشی خودرو به‌تدریج در حال برطرف شدن است.

 

فرمان ۸ ماده‌ای رییس‌جمهور در حوزه خودرو

۱- در حوزه تولید؛

الف) تولید خودرو در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰ حداقل ۵۰ درصد افزایش یابد.

ب) سازوکارهای لازم به‌منظور تولید و عرضه حداقل یک «خودروی اقتصادی» با ساختار به روز، فراهم شود.

پ) در سال ۱۴۰۱ حداقل تولید سه خودروی قدیمی متوقف و سه خودرو جدید با کیفیت مطلوب، تولید و عرضه شوند.

۲- تولید خودروهای جدید و پیشرفته، خودروهای برقی، متصل و خودران گسترش یابد و سرمایه‌گذاری و بسترسازی برای ورود دانش و فناوری موجود در صنایع دفاعی و فضایی و ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان برای ایجاد تحول در صنعت خودروسازی «در مقیاس اقتصادی»، فراهم شود.

۳- نسبت به تامین قطعات موردنیاز و ترخیص و عرضه فوری خودروهای دپو شده در انبارهای شرکت‌های خودروساز به بازار، تا نصاب استاندارد، حداکثر در مدت ۲ ماه اقدام شود.

۴-  به‌منظور افزایش رقابت‌پذیری و رفع شائبه انحصار، متناسب‌سازی قیمت خودرو و جبران کمبود تولید به میزان موردنیاز بازار، موانع قانونی و اجرایی واردات خودرو در سال ۱۴۰۱، حداکثر ظرف مدت سه ماه رفع شود و با افزایش صادرات خودرو و قطعات، نسبت صادرات به واردات در صنعت خودرو افزایش یابد.

۵-  در خصوص نحوه عرضه خودرو به مردم به‌منظور ایجاد شفافیت و افزایش رضایت‌مندی مردم؛

الف) ضمن حذف تدریجی روند قرعه‌کشی با افزایش عرضه، فرآیند فعلی عرضه خودرو (از طریق قرعه‌کشی) فوراً اصلاح و شفاف‌سازی لازم در آن انجام شود.

ب) از ابتدای سال ۱۴۰۱ پس از تکمیل وجه، خودروهای پیش‌فروش شده باید بدون تأخیر بلاوجه، قابل تحویل به مشتری شود.

پ) هرگونه واگذاری خودرو به شرکت‌ها و دستگاه‌های دولتی و غیردولتی به‌صورت رانتی و غیرشفاف و متفاوت با رویه معمول فروش خودرو به مردم ممنوع است.

۶ - به‌منظور نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی اعم از باری و مسافری، هرساله حداقل ۲۰ هزار خودرو (کشنده، کامیون، کامیونت، اتوبوس و مینی‌بوس) فرسوده، از رده خارج شده و جایگزین کردن آنها با خودروهای با کیفیت برای صاحبان مشاغل مربوطه، تسهیل شود.

۷- به‌منظور افزایش کیفیت و ایمنی خودروهای تولید داخل؛

الف) هرگونه استفاده از قطعات با کیفیت پایین در مونتاژ خودرو از ابتدای سال ۱۴۰۱ مطلقاً ممنوع است و دستگاه‌های مسوول موظف‌اند با عرضه قطعات یدکی تقلبی و قاچاق به‌ویژه قطعات پرمصرف و موثر بر ایمنی خودرو نیز مقابله کنند.

ب) خودروهای عرضه شده به بازار از ابتدای سال ۱۴۰۱، باید حداقل با سه سال یا پیمایش ۶۰ هزار کیلومتر، ضمانت شوند.

۸-  واگذاری مدیریت دولتی شرکت‌های خودروسازی ایران‌خودرو و سایپا حداکثر در مدت ۶ ماه به بخش غیردولتی تعیین تکلیف شود.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها