أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۵۱۶۱۴۷
زمان انتشار: ۰۹:۳۸     ۰۳ آبان ۱۴۰۱
خداوند در قرآن کریم با اشاره به اینکه منافقان سه دسته هستند، چرایی خطر جریان نفاق برای حکومت اسلامی را تشریح می‌کند.

به گزارش پایگاه 598، به نقل از فارس، نفاق موضوعی است که این روز‌ها کشورمان درگیر آن است. البته این نفاق از سال ۱۳۵۷ با پیروزی انقلاب اسلامی آغاز شد و منافقان که روزی همراه انقلاب بودند، به جریانی خطرناک برای نظام تبدیل شده و کشتار خواص و مردم بی‌گناه پرداخته تا به این وسیله نظام را از پای درآورند.

فعالیت جریان نفاق با ظاهری دلسوز و باطنی برپایه دروغ و فریب

جریان نفاق امروز هم در جامعه با نشان دادن ظاهری متفاوت، خود را دلسوز مردم نشان داده و با دروغ‌پراکنی، سعی بر انحراف افکار عمومی و شوراندن مردم بر ضد نظام اسلامی است.

در این نوشتار به بررسی چیستی نفاق و معرفی انواع انسان منافق می‌پردازیم که بر اساس برداشت‌هایی از کتاب جریان‌شناسی نفاق با رویکرد قرآن نگارش شده است.

نفاق چیست؟

نفاق از ریشه «نفق» به معنای خروج یا تمام شدن است و معنای دیگر آن راه مخفی است چناچه نوعی موش برای خود راهی مخفی برای فرار در هنگام خطر حفر می‌کند. در آیه ۳۵ سوره مبارکه انعام هم به آن این‌چنین اشاره شده است: «چنانچه بتوانی نقبی در زمین بزنی یا نردبانی به آسمان بگذاری»

کفاری که وانمود می‌کنند مؤمن هستند

اما نفاق در قرآن عبارت‌است از اینکه کسی یا جماعتی یک فکری، راهی و جهت‌گیری داشته باشند و خلاف آن را به مؤمنان ابراز کنند، یعنی مؤمن نباشند و وانمود کنند که مؤمن هستند. البته اگر کسی در خشوع و فروتنی به درگاه خدا هم بیش از آنچه در دلش هست، نشان دهد او هم به گفته پیامبر گرامی اسلام (ص) منافق است.

جریان نفاق مهم‌ترین تهدید و خطر برای حکومت اسلامی

جریان نفاق یکی از مهم‌ترین تهدید‌ها برای هر حکومتی است و افراد منافق از ترس از دست دادن جان، مال و منافعشان می‌کوشند تا راهی برای نفوذ به حکومت اسلامی پیدا کرده و با مخفی نگه‌داشتن چهره واقعی خود، به دلیل نفوذ در دستگاه حکومت اسلامی به تغییر افکار برای به دست آوردن پست‌ها و منافع خود هستند.

خطر جریان نفاق، از آنجایی است که در ظاهر و حتی با مشاهده رفتار، انسان منافق را نمی‌توان تشخیص داد، زیرا او در باطن منافق است و این مخفی بودن جریان نفاق آن را به خطری بزرگ برای حکومت تبدیل می‌کند.

کسانی که مردم را دچار فتنه می‌کنند تا به اهداف شوم خود برسند

منافقان می‌کوشند با ترفند‌های مختلف مردم را درگیر فتنه‌ها کرده تا به اهداف خود برسند، آنها با نقاب اسلام و تظاهر به همسویی با نظام اسلامی وارد عمل شده و از پشت به نظام اسلامی خنجر می‌زنند. از این رو شناخت جریان نفاق بسیار دشوار است و تنها موضوعی که می‌تواند مردم را در برابر این توطئه‌ها حفظ کند، بصیرت‌بخشی است.

ضعف ایمان مهم‌ترین دلیل گرفتار شدن در دام نفاق/ دسته‌بندی منافقان

یکی از دلایل گرفتار شدن انسان‌ها در دامی به نام نفاق، ضعف ایمان است، برخی افراد از سر احساسات و شور و هیجان و به دلیل ضعف ایمان با تغییر در جریانات اجتماعی اندک ایمانشان را هم از دست داده و با جریانات نفاق هم‌سو می‌شوند. این اتفاق در صدر اسلام هم رخ داد و افرادی که ایمانشان ظاهری بود، با اتفاقات کوچکی رنگ عوض کرده و ایمانشان به کفر تبدیل شد و خدا در قرآن بارها به آنها اشاره کرده است.

مؤمنانی که با تلنگری از مسیر درست خارج می‌شوند

گروهی از افراد هم بودند که در ابتدا به پیامبر (ص) ایمان آورده و مشکلی با اسلام نداشتند و حتی در جنگ‌ها هم شرکت می‌کردند، اما این افراد با برخی تلنگر‌ها دچار زخم در روح و روان شدند و به مرور این زخم‌ها بزرگ و بزرگ‌تر شد و آنها را از مسیر درست خارج کرد. خداوند در آیه ۷۷ سوره مبارکه توبه می‌فرماید: «فَأَعْقَبَهُمْ نِفاقاً فی‏ قُلُوبِهِمْ إِلی‏ یَوْمِ یَلْقَوْنَهُ بِما أَخْلَفُوا اللَّهَ ما وَعَدُوهُ وَ بِما کانُوا یَکْذِبُونَ، پس برای آنکه به وعده‌های خود با خدا وفا نکردند و به سبب آنکه همواره دروغ می‌گفتند، خدا نفاقی (ثابت) را در دلهایشان باقی گذاشت تا روزی که خدا را ملاقات کنند.

منافقان محارب

دسته دیگر منافقان کسانی هستند که از مسیر حق خارج شده و برای رسیدن به اهدافان به جنگ با نظام اسلامی روی می‌آورند. این افراد دیگر هدایت نخواهند شد و گمراهی آنها ابدی است، چنانچه خداوند در آیه ۸۸ سوره مبارکه نساء درباره این افراد می‌فرماید: «فَما لَکُمْ فِی الْمُنافِقینَ فِئَتَیْنِ وَ اللَّهُ أَرْکَسَهُمْ بِما کَسَبُوا أَ تُریدُونَ أَنْ تَهْدُوا مَنْ أَضَلَّ اللَّهُ وَ مَنْ یُضْلِلِ اللَّهُ فَلَنْ تَجِدَ لَهُ سَبیلاً، چرا شما درباره منافقین دو فرقه شدید؟ با آنکه خدا آنها را به کیفر اعمال زشتشان ( به حکم کفار ) بازگرداند ، آیا شما می خواهید کسی را که خدا گمراه کرده هدایت کنید؟ در حالی که هر که را خدا گمراه کرد ( یعنی هدایت خدا را نپذیرفت ) هرگز تو بر هدایت او راهی نخواهی یافت.»

به گزارش فارس، جریان نفاق امروز هم در کشور با دروغ‌پراکنی تلاش برای جدا کردن مردم از مسیر درست دارند تا از این رهگذر بتوانند به جمهوری اسلامی آسیب بزنند. منافقان امروز درست همه نشانه‌های منافقانی که خدا در قرآن آنها را معرفی کرده دارند و باید هوشیار بود که اولاً در دام آنها نیفتیم و ثانیاً با شبهات آنها از مسیر حق خارج نشویم.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها