يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۵۱۶۴۱۴
زمان انتشار: ۰۹:۱۵     ۰۹ آبان ۱۴۰۱
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به منظور شرکت در آئین گشایش هفته فرهنگی ایران در تاجیکستان دقایقی قبل وارد دوشنبه پایتخت این کشور شد.

به گزارش پایگاه خبری 598 به نقل از خبرگزاری فارس، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به منظور شرکت در آئین گشایش هفته فرهنگی ایران در تاجیکستان دقایقی قبل وارد دوشنبه پایتخت این کشور شد.

محمدمهدی اسماعیلی روز یکشنبه - ۸ آبان ماه ۱۴۰۱ - با استقبال رسمی زلفیه دولت زاده وزیر فرهنگ جمهوری تاجیکستان ، محمد علی کیانی، مدیرکل همکاری‌های فرهنگی و امور ایرانیان خارج از کشور سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و دیگر مسئولان ایران و تاجیک در فرودگاه دوشنبه وارد این کشور شد.

حضور در آئین گشایش هفته فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در تاجیکستان، دیدار با مسئولان تاجیکستانی، اهالی فرهنگ و هنر و ایرانیان، رونمایی از آلبوم ۲۴ اثر نفیس خوشنویسی استاد تیموری، گشایش هفته فیلم ایران در تاجیکستان و ... از جمله برنامه های وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این سفر است.

دعوت رسمی از وزیر فرهنگ ایران/ برگزاری هفته فرهنگی در سه شهر تاجیکستان

به همت سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و سفارت ج.ا.ایران در دوشنبه پایتخت تاجیکستان و در پاسخ به دعوت رسمی وزیرفرهنگ جمهوری تاجیکستان از دکتر محمد مهدی اسماعیلی، هفته فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در جمهوری تاجیکستان در شهرهای دوشنبه، خجند و باختر، با حضور هیئتی متشکل از مقامات رسمی، فرهنگی و هنری برگزار می شود.

در این رویداد فرهنگی که با حضور شاعران و ادیبان، گروه‌های شاهنامه خوان و نقالی، پهلوانان زورخانه ای، موسیقی و هنرمندان تجسمی و صنایع دستی برگزار می‌شود گوشه‌ای از فرهنگ و هنر کشورمان به نمایش درخواهد آمد.

برگزاری هفته فیلم ایران و رونمایی از ۲۴ اثر خوشنویسی

همزمان با برگزاری هفته فرهنگی ایران در تاجیکستان، هفته فیلم ایران نیز در این کشور با نمایش فیلم‌های ایرانی برگزار خواهد شد.

فیلم های پسران دریا، عماد و توبا و همچنین تختی در هفته فیلم ایران در تاجیکستان به نمایش در می آید.

در دیدار ۱۲ مهرماه ۱۴۰۱ - وزیر فرهنگ جمهوری تاجیکستان و  وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران در تالار وحدت تهران دو طرف بر توسعه روابط و تعاملات فرهنگی در همه عرصه ها و حوزه های فرهنگ، هنر و رسانه تاکید کردند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این دیدار با اشاره به گفت و گوی دو جانبه با همتای تاجیکستانی خود، از اعلام آمادگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی جمهوری اسلامی ایران برای همکاری های همه جانبه در عرصه های مختلف فرهنگی و هنری و رسانه ای از جمله سینما، موسیقی، تئاتر، هنرهای تجسمی، کتاب و ادبیات ، چاپ و نشر و ... خبر داد.

اسماعیلی با اشاره به رویکرد جدید دولت مردمی در حوزه سیاست خارجی، گفت: طی یکسال اخیر بیش از هشت وزیر فرهنگ از کشورهای مختلف منطقه در تهران حضور پیدا کرده‌ و در قالب چندین سفر با وزرای فرهنگ سایر کشورها دیدار و مذاکراتی صورت گرفته است که در راستای این دیدارهای مشترک، تفاهم‌نامه های فرهنگی و هنری خوبی به امضای طرفین رسید.

تاکید بر ادامه سیاست همگرایی ملی و منطقه‌ای دولت مردمی

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه به اشتراکات فراوان تمدنی، فرهنگی، تاریخی و ... ایرانیان با ملت تاجیکستان اشاره کرد و گفت: براساس این مشترکات و درادامه سیاست همگرایی ملی و منطقه‌ای دولت مردمی، میزبان دیدار دوجانبه با وزیر فرهنگ جمهوری تاجیکستان هستیم از این رو افتتاح هفته فرهنگی تاجیکستان در ایران نیز در همین راستا در حال انجام است.

ملت ایران و تاجیکستان‌ یکدیگر را مانند ملت واحد می‌ دانند

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی همچنین با بیان اینکه ایران و تاجیکستان دو کشور بزرگ همراه با تاریخ، فرهنگ و مدنیت مشترک هستند، اظهار داشت: ملت ایران و تاجیک‌ یکدیگر را مانند ملت واحد می‌ دانند، چرا که دارای تاریخ مشترک بوده و نسبت به هم علقه وعاطفه خاصی دارند.

وی از اشتراک زبان فارسی به عنوان عاملی مهم پیوند دو ملت یاد کرد و گفت: ایران و تاجیکستان همچنین از تاریخ ادبیات مشترکی بهره مند هستند که این مهم باعث توسعه این زمینه میان دو ملت خواهد شد.

تاکید بر همکاری های سینمایی، کتاب، موسیقی و تجسمی

اسماعیلی همچنین هدف از این سفر و دیدارهای دوجانبه را در دستور کار قرار دادن گسترش تعاملات فرهنگی میان ایران و تاجیکستان بویژه در حوزه‌های سینما، موسیقی، تجسمی، کتاب و دیگر حوزه های فرهنگی و هنری دانست و تاکید کرد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این دوره در دولت سیزدهم، هیچ منعی برای گسترش تعاملات فرهنگی با کشور دوست و برادر تاجیکستان ندارد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به عزم و اراده روسای جمهور اسلامی ایران و جمهوری تاجیکستان برای گسترش روابط  دو کشور اشاره کرد و افزود: این مهم نشانگر این است که هدف دو کشور گسترش مناسبات و ارتباطات در زمینه ای سیاسی، اقتصادی، اجتماعی ،فرهنگی، هنری و ادبی در سطحی عالی است.

اینک و در هفته دوم آبان ماه ۱۴۰۱، کمتر از یکماه از سفر وزیر فرهنگ کشور دوست و برادر تاجیکستان و برپایی هفته فرهنگی جمهوری تاجیکستان در سه نقطه ایران (تهران، تبریز و شیراز) می گذرد که دکتر محمد مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بنا به دعوت رسمی وزیر فرهنگ تاجیکستان عازم این کشور می شود.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها