أَلَمْ يَعْلَمْ بِأَنَّ اللَّهَ يَرَى(علق 14) * * * آیا او ندانست که خداوند (همه اعمالش را) می‌بیند؟! * * * نداند او که همانا خدای می‌بیند/همه هرآنچه به هستی به امر خود افزود

      
کد خبر: ۵۱۶۶۷۰
زمان انتشار: ۰۹:۱۰     ۱۴ آبان ۱۴۰۱
با تغییرات دمایی فصل پاییز و بازگشائی مدارس میزان همه گیری بیماری واگیر آنفلوآنزا در کشور رو به گسترش نهاده است که در این میان تزریق واکسن یکی از موثرترین راه ها برای پیشگیری از شیوع این بیماری خطرناک می‌باشد.

به گزارش پایگاه 598، به نقل از ایرنا، طی هفته های اخیر یکی از دغدغه های اصلی خانواده ها به خصوص در میان کودکان و نوجوانان، شرایط، دلایل و نحوه تزریق واکسن آنفلوانزا است که معاون بهداشتی رییس دانشگاه علوم پزشکی تبریز توضیخاتی در زمینه بایدها و نبایدها، نوع تزریق و کسانی که بیش از سایرین واجد شرایط تزریق این واکسن هستند، ارایه کرده است.

حسین حقائی با تاکید بر اینکه تزریق واکسن آنفلوآنزا بهترین و موثرترین راه پیشگیری از عوارض و خطرات ناشی از این بیماری است، اعلام کرد: افرادی که دچار ضعف سیستم ایمنی هستند مانند مبتلایان به سرطان با یا بدون شیمی درمانی یا رادیوتراپی، گیرندگان پیوند اعضا، بمیاران دیالیزی، تالاسمی ماژور، آنمی سیکل سل، هموفیلی، زنان باردار و زنان تا دو هفته بعد از زایمان و افراد دارای بیماری‌های مزمن و زمینه‌ای باید نسبت به تزریق واکسن اقدام کنند.

وی ادامه داد: همچنین افراد مبتلا به دیابت نوع ۱ و ۲، مبتلایان به ضایعات نخاعی و بیماری‌های عصبی عضلانی، بیماران دارای سوء جذب یا سوء تغذیه، افراد فاقد طحال، گروه‌های سنی ۶ ماه تا ۱۸ سال که تحت درمان طولانی مدت با آسپیرین و یا داروهای حاوی سالیسیلات هستند و نیز مبتلایان به چاقی مفرط یا چاقی بیمارگونه از دیگر گروه هایی هستند که تزریق واکسن آنفلوآنزا برای آنها ضروری است.

حقائی یادآور شد: تمام افراد با سن بالای ۶۵ سال نیز باید واکسن آنفلوآنزا را تزریق کنند.

وی درباره کسانی که منع مصرف واکسن آنفلوانزا دارند، گفت: افراد دارای سابقه واکنش‌های آلرژیک شدید نظیر آنافیلاکسی نباید واکسن را تزریق کنند و افراد دارای حساسیت شدید یا سابقه آلرژی خفیف به تخم مرغ و افراد دارای سندروم گیلن باره در طی ۶ هفته پس از دریافت واکسن آنفلوانزای قبلی در تزریق واکسن باید احتیاط کنند.

حقائی اظهار داشت: واکسیناسیون افراد دارای بیماری حاد متوسط و شدید تا زمان بهبودی حال عمومی باید به تعویق بیافتد و در افراد مشکوک یا مبتلا به ویروس کرونا نیز تا زمان رفع علائم بیماری حداقل تا ۲ هفته نباید اقدام به تزریق کنند.

به گفته وی افرادی که در معرض تماس با افراد مثبت کرونایی و افرادی که در قرنطینه یا ایزولاسیون ناشی از کرونا هستند، نیز پس از اتمام مدت زمان قرنطینه و به شرط نداشتن علائمی به نفع ویروس کرونا، نباید واکسن آنفلوانزا تزریق شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی تبریز یادآور شد: بیمارانی که داروهای کورتیکواستروئید مخاطی، استنشاقی، جلدی، تزریقی و خوراکی مصرف می‌کنند، منعی برای دریافت واکسن غیرفعال تزریقی آنفلوانزا ندارند.

حقائی با بیان اینکه تزریق واکسن آنفلوآنزا بهترین و مؤثرترین راه پیشگیری از عوارض و خطرات ناشی از بیماری آنفلوآنزا است، اثربخشی آن را به طور متوسط ۴۰ تا ۶۰ درصد دانست که در بالغین خطر مرگ ناشی از آنفلوآنزا را حدود ۳۱ درصد کاهش می‌ دهد.

وی در خصوص تزریق واکسن آنفلوآنزا به زنان شیرده، گفت: تزریق واکسن غیرفعال آنفلوآنزا در زنان شیرده منعی ندارد.

حقائی اضافه کرد: حداقل فاصله تزریق واکسن آنفلوانزا از زمان انجام پیوند اعضا ۴ تا ۶ ماه توصیه می شود و برای تعیین این فاصله زمانی قبل از دریافت واکسن با پزشک معالج باید مشورت شود.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها