أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۵۱۶۸۵۷
زمان انتشار: ۰۹:۳۲     ۱۷ آبان ۱۴۰۱
منابع آمریکایی:
پس از استقبال سرد عربستان از بایدن، حال برخی منابع از آماده سازی ریاض برای استقبال از رئیس جمهور چین خبر می دهند.

به گزارش پایگاه 598، به نقل از اسپوتنیک، روابط رو به رشد چین و عربستان می‌تواند در اواخر سال جاری بیشتر و گسترده‌تر هم شود، زیرا انتظار می‌رود رئیس جمهور چین برای دیدار و گفتگو به ریاض سفر کند. به گفته رسانه‌های آمریکایی، انتظار می‌رود شیء جین پینگ، رئیس جمهور چین، پیش از پایان سال ۲۰۲۲ به عربستان سعودی سفر کند.

تجارت چین و عربستان از زمان برقراری روابط آنها در سال ۱۹۹۰ به طور پیوسته افزایش یافته است و چین سال گذشته ۲۷ درصد از صادرات نفت عربستان را در سال گذشته خریداری کرد. در پایان سال ۲۰۲۱، تجارت دوجانبه این دو کشور سالانه بالغ بر ۸۷.۳۱ میلیارد دلار بود. همچنین آرامکو عربستان سعودی بین ژانویه تا آگوست ۲۰۲۲ به طور متوسط ۱.۷۶ میلیون بشکه در روز نفت به چین تحویل داده است.

ریاض مدت‌هاست که از مواضع چین در مورد مسائل کلیدی، از جمله حاکمیت این کشور بر تایوان و برنامه‌های پکن در سین‌کیانگ حمایت می‌کند. «وانگ یی»، وزیر امور خارجه و مشاور دولتی چین نیز ماه گذشته در دیدار با «فیصل بن فرحان آل سعود»، وزیر امور خارجه عربستان سعودی به خبرنگاران گفت که پکن «اهمیت زیادی برای توسعه روابط با عربستان سعودی قائل است و عربستان سعودی را در اولویت کلی خود در دیپلماسی، به ویژه دیپلماسی خاورمیانه قرار می‌دهد.»

وانگ همچنین گفت: «چین از سیاست عربستان سعودی در اتخاذ سیاست مستقل انرژی و تلاش‌های فعال این کشور برای حفظ ثبات در بازار بین‌المللی انرژی قدردانی می‌کند.» وزیرخارجه چین در ادامه افزود: «چین از عربستان سعودی در ایفای نقش بیشتر در امور بین‌المللی و منطقه‌ای حمایت می‌کند و برای تقویت ارتباط و هماهنگی با عربستان سعودی در مورد موضوعات داغ خاورمیانه آماده است.»

این اهداف به طور گسترده منعکس کننده نتایج نشست سران چین و شورای همکاری خلیج فارس در ماه سپتامبر است که به ویژه مربوط به دسترسی به غلات برای کشورهای عربی بود.

سفر احتمالی شیء به ریاض پس از سفر وی به بالی، اندونزی، برای اجلاس گروه ۲۰ در هفته‌های آینده انجام خواهد شد و یکی از اولین سفرهای او به خارج از کشور از زمان شروع همه گیری کووید -۱۹ در اوایل سال ۲۰۲۰ است. همچنین انتظار می‌رود او در نشست اقتصادی آسیا و اقیانوسیه شرکت کند.

«جاناتان فولتون»، استادیار علوم سیاسی در دانشگاه زائد مستقر در ابوظبی و کارشناس روابط چین و کشورهای حوزه خلیج فارس، به یک رسانه آمریکایی گفت که سعودی‌ها تلاش نمی‌کنند واشنگتن و پکن علیه یکدیگر بازی کنند، اما به این موضوع واکنش نشان می‌دهند. او گفت که سعودی‌ها واقعاً تلاش می‌کنند آنچه را که از هر دو طرف مناسب است، به دست آورند و این مناسبات را عمیق‌تر کنند.

اگرچه از زمان پایان جنگ جهانی دوم عربستان یک متحد سرسخت آمریکا بوده است، اما روابط واشنگتن با ریاض از زمان روی کار آمدن جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده در ژانویه ۲۰۲۱ افول کرده است. بایدن که از منتقدان سرسخت «محمد بن سلمان»، ولیعهد سعودی بود، اقدام به محدود کردن روابط با این کشور کرد. ممنوعیت فروش تسلیحات تهاجمی به پادشاهی و انتشار اسناد سیا که بن سلمان را متهم به قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار مخالف سعودی در سال ۲۰۱۸ می‌کرد، باعث شد تا ریاض به این وضعیت واکنش نشان دهد. حتی زمانی که بایدن در مارس ۲۰۲۲ تحریم محصولات انرژی روسیه را اعلام کرد، سعودی‌ها از همکاری با درخواست آمریکا برای افزایش تولید نفت و کاهش قیمت نفت خودداری کردند و کاخ سفید این تصمیم ریاض را «کوته فکرانه» و «اشتباه» توصیف و تهدید کرد که شاید شروع به خروج برخی از نیروهای آمریکایی از عربستان کند. روابط عربستان و آمریکا هنوز عادی و گرم نیست، هر چند روابط ریاض و پکن در حال گسترش است.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها