أَلَمْ يَعْلَمْ بِأَنَّ اللَّهَ يَرَى(علق 14) * * * آیا او ندانست که خداوند (همه اعمالش را) می‌بیند؟! * * * نداند او که همانا خدای می‌بیند/همه هرآنچه به هستی به امر خود افزود

      
کد خبر: ۵۱۷۰۳۰
زمان انتشار: ۱۰:۵۹     ۲۱ آبان ۱۴۰۱
معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی از فراهم شدن امکان نقد کردن غیرحضوری چک با رونمایی از سامانه چک الکترونیک خبر داد.

به گزارش پایگاه 598، مهران محرمیان - معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی - در این مراسم اظهار کرد: چکاد با ملاحظات گسترده فنی و حقوقی پروژه بسیار پیچیده‌ای بود که با حمایت رئیس کل بانک مرکزی عملیاتی شد. چکی که دیجیتال صادر می‌شود می‌تواند در اختیار فردی قرار گیرد که اصلا دارای چک دیجیتال نیست.

وی افزود: مهمترین اتفاق، نقد کردن چک به صورت غیر حضوری است که گام مهمی در تسهیل دسترسی مردم به خدمات بانکی است. کاهش زندانیان مرتبط با چک که بیش از ۸۰ درصد نسبت به سال 1396 کاهش یافته است با اجرای قوانین جدید چک افتخار آمیز است.

روزی یک نفر برای چک برگشتی به زندان می‌رود

معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی با بیان اینکه در حال حاضر نزدیک به ۹۸ درصد خدمات بانکی غیرحضوری انجام می‌شود، ادامه داد: با صدور چک الکترونیک نیز این میزان بیشتر خواهد شد. در سال ۱۳۹۶ حدود ۱۰ نفر بابت چک برگشتی به زندان می‌رفتT اما در حال حاضر، هر روز یک نفر برای چک برگشتی به زندان می‌رود. 

امکان صدور چک الکترونیک در سه بانک 

وی افزود: در حال حاضر امکان صدور ]ک الکترونیک در سه بانک پارسیان، صادرات و تجارت فعلا برای اشخاص حقیقی فراهم شده که به‌ زودی این امکان برای اشخاص حقوقی نیز فراهم خواهد شد. بانک‌های ملت، آینده و کشاورزی نیز در مرحله تست صدور چک الکترونیک قرار دارند. 

کاهش هزینه مبادلات با چک الکترونیک 

احسان خاندوزی نیز در این مراسم با بیان اینکه چک الکترونیک هزینه مبادلات را کاهش می‌دهد، اظهار کرد: چک الکترونیک یک محصول ارزشمند در نظام بانکی‌ است. وقتی از حمایت از تولید صحبت می‌کنیم یعنی همین، هر سیاستی که برای کاهش هزینه‌های مبادله برای فعالان اقتصادی باشد فرآیند تولید سهل‌تر و جذاب‌تر می‌شود. هر اندازه فعال اقتصادی با اطمینان بیشتر وارد معامله شود سرعت گردش معاملات بیشتر می‌شود و به رونق اقتصادی کمک می‌کند.

وی افزود: نگرانی از نکول و اطاله پیگیری‌های قضایی با این دست اقدامات کاهش می‌یابد و بسیار حائز اهمیت است. همچنین باعث کاهش فشار به تسهیلات نقدی بانک‌ها می‌شود و اقدام مبارکی است.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها