أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۵۱۷۰۶۹
زمان انتشار: ۱۴:۰۵     ۲۱ آبان ۱۴۰۱
جام جهانی ۲۰۲۲ قطر؛
ششمین حضور ایران در بزرگترین جشنواره فوتبالی جهان، تیم ملی فوتبال کشورمان را ممکن است در برخی از آمارها دورقمی کند.

به گزارش پایگاه 598، به نقل از ایرنا، تیم ملی فوتبال ایران تا کنون در پنج دوره جام جهانی حضور داشته و موفق به انجام ۱۵ بازی شده است. نخستین حضور ایران در این تورنمنت بزرگ به سال ۱۹۷۸ و جام جهانی آرژانتین برخواهد گشت جایی که شاگردان حشمت مهاجرانی تنها موفق به کسب یک امتیاز از آمریکا لاتین شدند. تیم ایران در آن دوره از مسابقات با تیم‌های هلند، اسکاتلند و پرو هم‌گروه بود که در نهایت با یک تساوی و ۲ باخت به کار خود پایان داد.

تیم ایران در برابر هلند با نتیجه سه بر صفر شکست خورد و بازی سوم را نیز با نتیجه ۴ بر یک به پرو واگذار کرد. تیم ایران در برابر اسکاتلند به تساوی یک یک رسید تا ایرج دانایی‌فرد نخستین گلزن ایران در این تورنمنت لقب بگیرد.

گل دیگر ایران در آن سال را حسن روشن وارد دروازه پرو کرد.

فوتبال ایران در انتظار دورقمی شدن

تیم ملی فوتبال ایران تا کنون ۱۵ بازی در مرحله گروهی جام جهانی فوتبال انجام داده که حاصل آن ۲ برد، ۴ تساوی و ۹ شکست بوده است. تیم ایران در پنج تجربه گذشته در صعود به مرحله حذفی ناکام بود.

همچنین در ۱۵ مسابقه گذشته ۹ گل توسط تیم ایران وارد دروازه حریفان شده و تا کنون هیچ بازیکنی موفق به زدن بیش از یک گل برای ایران در این تورنمنت نشده است. ایرج دانایی‌فرد، حسن روشن، حمید استیلی، مهدی مهدوکیا، یحیی گل‌محمدی، سهراب بختیاری‌زاده، رضا قوچان‌نژاد، عزیز بوهدوز (گل به خودی) و کریم انصاری‌فرد گلزنان ایران در ادوار جام جهانی فوتبال بودند.

اینکه گل دهم ایران را در این تورنمنت بزرگ چه کسی به ثمر خواهد رساند علامت سوالی است که شاید کمتر از ۲۰ روز دیگر دوستداران فوتبال پاسخ آن را دریافت کنند.

از نکات مهم بازی‌های تیم ملی آن است که ایران بیش از ۲ گل در هر دوره به ثمر نرسانده است. خط حمله ایران در جام جهانی ۲۰۱۴ برزیل بدترین عملکرد را داشت و تنها یک گل به ثمر رساند. ایران در دیگر اداور جام جهانی موفق به ثبت ۲ گل در هر دوره شده است.

فوتبال ایران در انتظار دورقمی شدن

بیشترین باخت تیم ملی به جام‌های جهانی ۱۹۷۸، ۱۹۹۸، ۲۰۰۶، ۲۰۱۴ بازخواهد گشت. ایران در جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه تنها یک باخت را در کارنامه ثبت کرد و با کسب ۴ امتیاز بهترین عملکرد ممکن تا کنون داشت. اینکه باخت دهم ایران در برابر کدام تیم در قطر ثبت خواهد شد باید تا روز ۳۰ آبان منتظر ماند. البته ممکن است سیستم دفاعی کی‌روش ثبت این باخت را به مدت چهار سال به تاخیر بندازد و نتایجی مشابه آنچه نیوزلند در جام جهانی ۲۰۱۴ ثبت کرد به نام ایران نیز ثبت شود.

نیوزلند تنها تیم بدون باخت و حذف شده در مرحله گروهی جام جهانی است.

آمار گلزنان ایران در جام جهانی فوتبال نیز بسیار جالب است. ۴۴.۴ درصد این گلزنان سابقه حضور در تیم پرسپولیس دارند و ۳۳.۳ درصد آنان نیز با پیراهن تیم استقلال به میدان رفتند. ایرج دانایی‌فرد، حسن روشن و سهراب بختیاری‌زاده بازیکنان استقلالی گلزن در جام جهانی برای ایران بودند. مهدی‌مهدوی‌کیا، حمید استیلی، یحیی‌ گل‌محمدی و کریم انصاری‌فرد نیز سابقه پوشیدن پیراهن تیم پرسپولیس را در کارنامه دارند.

فوتبال ایران در انتظار دورقمی شدن

ایران در پنج دوره گذشته، سه دوره با مربیان خارجی و ۲ دوره با مربیان بومی به آوردگاه جام جهانی گام گذاشته است. حشمت مهاجرانی و جلال طالبی مربیان بومی ایران در جام جهانی به شمار می‌روند و برانکو ایوانکوویچ و کارلوس کی‌روش مربیان خارجی نیمکت تیم ملی در جام جهانی فوتبال هستند. ایران با جلال طالبی و کی‌روش موفق به برد در جام جهانی فوتبال شده است.

در جام جهانی ۲۰۲۲ قطر تیم ایران با هدایت کی‌روش به میدان می‌رود.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها