يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۵۱۷۶۵۷
زمان انتشار: ۱۵:۱۴     ۰۲ آذر ۱۴۰۱
مدیر شبکه تلویزیونی «فراتر» که با دستورکار پخش برنامه‌ها به صورت ۴k آغاز به کار کرده است، از جزئیات تلویزیون‌های دارای قابلیت پخش و لذت تماشای رقابت‌های جام جهانی از این شبکه سخن گفت.

به گزارش پایگاه 598، ابوالفضل صالحی مدیر شبکه فراتر تلویزیون درباره پخش ۴k در این شبکه و استانداردها نسبت به جهان به مهر بیان کرد: در خاورمیانه فقط ما مجهز به این فناوری هستیم. در دنیا حدود ۲۱۸ شبکه پیشران با کیفیت‌های مختلف وجود دارد. این سطح از استاندارد در شبکه‌های پیشران چند مشخصه دارد که اولین آن همان ۴k بودن است که کیفیت تصویر نسبت به اس دی ۱۶ برابر و نسبت به اچ دی هشت برابر ارتقا پیدا می‌کند. حداقل فضای رنگی هم باید از ۱۶ میلیون رنگ به یک میلیارد رنگ ارتقا پیدا کند.

وی اضافه کرد: این مشخصه‌ها آنقدر درست است که با استانداردهای جهانی هم منطبق است و مسابقات جهانی که دریافت کرده‌ایم تمام مشخصات پخش شبکه فراتر با مشخصات فورکی جام جهانی تطبیق دارد. تستی که قبل از رقابت‌ها برای ما از طریق ماهواره و فیبر نوری ارسال شده بود دقیقاً با استانداردهای ما مطابقت داشت.

مدیر شبکه فراتر در پاسخ به شبهات درباره حق پخش بازی‌ها عنوان کرد: رایت به این صورت است که زمانی به صورت مستقیم توسط خود فیفاست و زمانی هم شرکت‌هایی مثل «بین مدیا» رایت کل منطقه را یک جا می‌خرند. رایت منطقه ما به عهده شرکت «بین مدیا» است و ایران آن را خریداری کرده است.

اگر حق پخش خریداری نمی‌شد رقابت‌های جام جهانی را با فیبر نوری دریافت نمی‌کردیم
وی ادامه داد: اگر ما رایت و حق پخش را خریداری نکرده بودیم اینجا هم برای شبکه فراتر نمی‌توانستیم این رقابت‌ها را به صورت فیبر نوری آن را تحویل بگیریم. اما از انجایی که فیفا سیگنال را به مقصد ایران ارسال می‌کند ما هم می‌توانیم آن را دریافت کنیم. اینها نکاتی است که برخی یا نمی‌دانند یا بی انصافی می‌کنند.

صالحی درباره هزینه‌های راه اندازی این شبکه تصریح کرد: وقتی ایده راه اندازی این شبکه مطرح شد این بحث پیش آمد که خیلی هزینه‌های سنگینی در بر خواهد داشت چون تکنولوژی جدید است اما ما با دانش بومی خودمان جلو رفتیم. یکی از مهمترین تجهیزاتی که نیاز داشتیم امکانات کلیپر برای پوشش مسابقات زنده تلویزیونی بود که خیلی هم گران قیمت بود. ما این امکان را توسط پارک علم و فناوری دانشگاه تهران بومی سازی کردیم.

وی اضافه کرد: خیلی از سامانه‌هایی که در شبکه فراتر ساخته می‌شود بومی است و هزینه‌ای برای خرید آن انجام نشده است. هنوز خرید جدی برای این شبکه صورت نگرفته است که البته این کارها زمان هم برد. ما مشکلات بزرگی هم با شرکت‌های تولیدی تلویزیون‌ها داشتیم چون این ارتقا باید در شرکت‌های تولیدی هم رخ می‌داد.

کدام تلویزیون‌ها به شبکه فراتر مجهز است؟
وی در پاسخ به اینکه کدام تلویزیون‌ها به قابلیت دریافت تصاویر شبکه فراتر مجهز است؟ عنوان کرد: از میان تلویزیون‌های بازار، آنها که بیشتر از سایز ۵۰ اینچ هستند همه به امکان دریافت تصاویر ۴k مجهز هستند. اگر هم با قیمت محاسبه کنیم تلویزیون‌هایی که ۱۰ میلیون و بالاتر هستند این امکان را دارند.

وی درباره امکان دریافت این شبکه از تلوبیون و تغییر کیفیت آن عنوان کرد: تلاش ما این است که این اتفاق رخ دهد، ما سیگنال را به تلوبیون تحویل داده‌ایم و آنها باید این امکان را فراهم کنند. کیفیت متغیر خواهد بود چون با پشتیبانی اینترنت مرتبط است.

سریال‌هایی که ۴k تولید شدند اما در تدوین فرمتشان عوض شد
وی همچنین درباره تولیدات تلویزیونی با این فرمت توضیح داد: معاونت سیما ابلاغ کرده است که همه سریال‌ها باید به سمت تولید ۴k پیش بروند. البته پیش از این برخی سریال‌ها مثل «نون.خ» با فرمت ۴k تولید شده‌اند اما به دلیل سنگینی هزینه‌ها با همین فرمت تدوین نشده‌اند ولی قرار است همه به این سمت بروند مثلاً سریال «سلمان فارسی» با این فرمت تولید می‌شود.

۵۰ درصد از جمعیت کشور دسترسی به ۴k دارند
صالحی در بخش دیگر درباره دسترسی مخاطبان به این شبکه عنوان کرد: حدود ۵۰ درصد از جمعیت کشور به این شبکه دسترسی دارند و بسته به اینکه گیرنده آنها ۴k باشد می‌توانند این شبکه را دریافت کنند.

وی درباره اینکه تا به حال نظرسنجی‌ای نسبت به مخاطب این شبکه داشته‌اند یا خیر عنوان کرد: این پژوهش باید به صورت پیمایشی انجام شود اما آنچه خود من به صورت تجربه دریافت کرده‌ام این است که این شبکه مخاطب وفاداری دارد که به صورت جدی آن را دنبال می‌کند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها