يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۵۱۷۹۷۲
زمان انتشار: ۱۱:۱۵     ۰۸ آذر ۱۴۰۱
نگاهی به گزارشگری بازی ایران و آمریکا؛
جواد خیابانی در حالی قرار است امشب بازی ایران و آمریکا را گزارش کند که در جام جهانی ۱۹۹۸ یک بار این رقابت را گزارش کرده است؛ آیا تیم ملی فوتبال کشورمان دوباره با آن گزارش و حال‌وهوا، تاریخِ دیگری می‌سازد.

به گزارش پایگاه 598، به نقل از تسنیم، دهمین روز جام جهانی با دو بازی همزمان هلند و قطر و اکوادور و سنگال در ساعت 18:30 آغاز می‌شود که از امروز تلویزیون تصمیم گرفته است بازی‌ها را بین شبکه سه و ورزش، تقسیم کند، یعنی در واقع اولین بازی امروز میان هلند و قطر را شبکه سه با اجرای شهاب وهابی پخش می‌کند، همزمان دیدار اکوادور و سنگال به آنتن شبکه ورزش می‌رسد.

اما ساعت 22:30 هم دو بازی همزمان و حساس روی آنتن می‌رود؛ بازی ایران و آمریکا را یک بار دیگر جواد خیابانی ساعت 22:30 گزارش می‌کند و بازی ولز و انگلیس هم در همین ساعت از شبکه ورزش پخش خواهد شد. بازی‌ها در این مرحله و روزهای چهارشنبه، پنجشنبه و جمعه به همین صورت در شبکه‌های سه و ورزش سیما روی آنتن خواهد رفت. 

یکی از نکات جالب توجه، استقبال از بازی ایران و آمریکا در رسانه‌های مختلف است. در حالی که سینماها برای اکران این بازی اعلام آمادگی کرده‌اند، شبکه‌های رادیویی هم تدارک ویژه‌ای دیده‌اند. قرار است یکی از گزارشگران شناخته‌شده و پیشکسوت در حوزه فوتبال رادیو یعنی مهرزاد عطاران این مسابقه را از رادیو ورزش و اکبر ارمنده از رادیو جام جهانی گزارش کند.

شبکه رادیویی ورزش با برنامه «جام22» در ساعت 22 از موج FM ردیف 92 مگاهرتز با قسمت‌های مختلف همراه مخاطبان است. «رادیو جام‌ جهانی» هم که از ابتدای این رقابت‌های جهانی فعالیت خود را آغاز کرده است، از مرکز کیش به‌صورت زنده دیدار ایران و آمریکا را از موج اف‌ام ردیف 95.5 مگاهرتز پخش می‌کند.

شاید کنار استقبال و تدارک ویژه رادیو و تلویزیون و سینماهای کشور برای بازی ایران و آمریکا، حضور جواد خیابانی باشد که در روز حماسه ملبورن خود او در مقدماتی جام جهانی 1998 فرانسه بازی ایران و استرالیا را گزارش کرد و ایران به جام جهانی رفت. از طرفی بازی ایران و آمریکا که به «بازی قرن» معروف شد نیز با صدای او در تاریخ ثبت شد و حالا بعد از 24 سال دوباره صداوسیما گزارش بازی ایران و آمریکا را در جام جهانی 2022 قطر به او واگذار کرده است.

او قبل از شروع جام جهانی و قرعه‌کشی این جام، در سالروز حماسه ملبورن و یادآوری نوستالژی گزارش بازی ایران و آمریکا گفته بود: هیچ‌وقت دو بازی ایران و استرالیا و ایران و آمریکا را به‌خاطر نمی‌آورم چگونه گزارش کردم؛ اما این را می‌دانم که هرکاری کردم با احساساتم، مردم را لحظه به لحظه با بازی همراه کنم و نهایتاً از پیروزی و موفقیت تیم ملی کشورمان خوشحال شوند. شاید اگر امروز دوباره این بازی‌ها را بخواهم گزارش کنم آن اتفاقات تکرار نشود. آن حسّ و گلواژه‌ها و نکاتی که به زبانم آمد همه به‌لحظه بودند و اگر دوباره بخواهم بازی ایران و آمریکا را گزارش کنم شاید اتفاق دیگری بیفتد.

خیابانی درباره بازی ایران و آمریکا در جام جهانی 1998 فرانسه گفته بود: تمام لحظات قبل، حین و بعد از آن دیدار را به‌یاد می‌آورم حتی شب قبل از بازی، تلویزیون فرانسه در اقدامی ناجوانمردانه فیلم «بدون دخترم هرگز» را که علیه ایران بود پخش کرد و خداداد عزیزی هم به‌نشانه اعتراض به این حرکت، کلاه بازی جوانمردانه را از سر خود برداشت و به زمین انداخت و اتفاقاً تلویزیون فرانسه بعداً از این موضوع عذرخواهی کرد.

یک چنین اتفاقی به‌گونه‌ای دیگر در آستانه این مسابقه رخ داد و بار دیگر جنگ رسانه‌ای به‌راه افتاد، این بار ماجرای حذف «الله» از پرچم ایران و صحبت‌های کلیزمن درباره فرهنگ، دین و هویت ایران پیش آمد. سرمربی آمریکا روز گذشته عذرخواهی کرد و کلیزمن هم با اعلام این‌که "از صحبت‌هایم سوءبرداشت شده است"، به‌گونه‌ای از مواضع اولیه‌اش عقب نشست و این عذرخواهی تکرار شد.

خیابانی گزارشگر باسابقه صداوسیما امشب قرار است در حالی دوباره بازی ایران و آمریکا را گزارش کند که این بار به‌سبک برخی از گزارشگران تلویزیون‌های دیگر ادعای جالب و عجیبی کرده است که در فضای مجازی با انتشار گسترده‌ای روبه‌رو شده است. او در برنامه زنده‌ای اعلام کرد که در صورت صعود ایران به مرحله بعد و برتری مقابل آمریکا ریش، سبیل و موی سر خود را برای اولین بار از ته می‌زند.

این عبارت‌های او هنوز هم در فضای مجازی پخش می‌شود و باید دید؛ آیا سرنوشت این مسابقه به «بازی یک قرن» در جام جهانی 1998 منجر خواهد شد؟ دوباره با گزارش این گزارشگر قدیمی تاریخ تکرار می‌شود و یک بار دیگر شاهد شادی مردم و صعود تیم ملی ایران بعد از 4 دهه به مرحله یک‌هشتم نهایی جام جهانی خواهیم بود؟

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها