يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۵۱۸۱۸۹
زمان انتشار: ۱۱:۳۹     ۱۳ آذر ۱۴۰۱
هفت پیشنهاد عملیاتی به رئیس جمهور در زمینه زمین، خانه، مدیریت شهری، سلامت، تجارت، آموزش و پرورش و میراث فرهنگی را در این نامه بخوانید.

به گزارش پایگاه 598، هفت پیشنهاد عملیاتی حجت الاسلام علی کشوری به رئیس جمهور در زمینه زمین، خانه، مدیریت شهری، سلامت، تجارت، آموزش و پرورش و میراث فرهنگی را در نامه حجت الاسلام علی کشوری به آیت الله رئیسی رئیس جمهور به این شرح است:

بسم الله الرّحمن الرّحیم

جناب مستطاب آیت الله رئیسی (ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران)

سلام علیکم

در آستانه تدوین برنامه هفتم کشور و بعد از مطالعه سند تحول دولت و برخی اظهار نظرهای عجیب درباره تدوین برنامه هفتم- پیشنهادهائی راهگشا و امید آفرین را برای تدوین برنامه هفتم -مبتنی بر مفاهیم پیشرفت اسلامی و ایرانی- به جنابعالی هدیه می کنم. 

قبل از تبیین بسته پیشنهادی الگوی پیشرفت اسلامی و ایرانی برای تدوین برنامه هفتم و به عنوان مقدمه عرض می کنم: برنامه های دولت جنابعالی به دوسته برنامه های خوب و برنامه های بد تقسیم می شوند. در بخش برنامه های خوب، برنامه هایی مانند: ۱- خارج کردن کشور از نگاه انتظاری به مذاکرات بی فایده برجامی (مذاکره با یهود)، ۲- گسترش ارتباطات منطقه ای ایران خصوصاً با کشورهای عراق و سوریه و ازبکستان (سمرقند) ۳- تاکید بر ساخت خانه ویلائی (دار واسعه) و واگذاری زمین به مردم به جای ساخت آپارتمان، ۴- کاهش تراکم ناخالصی جمعیتی به ۶۰ نفر در هکتار، ۵- کم رنگ کردن اختلافات داخلی میان قوای سه گانه و ۶- ارتباط مستمر با مردم، برنامه هائی درخشان محسوب می شوند. در بخش برنامه های بد دولت،  برنامه هایی مانند: ۱- غفلت از مسئله بسیار مهم کیفیت نان و تاکید بر هوشمند سازی توزیع نان، ۲- تاکید بلا وجه بر پروژه خطرناک و امنیت سوزِ رمز ریال توسط بانک مرکزی، ۳- افزایش واردات و مصرف آنتی بیوتیک(Antibiotic) و وابستگی وزارت بهداشت و درمان به سازمان معیوب بهداشت جهانی( Who )، ۴- کشاورزی با بذر اتمی (ارقام روشن و شهریار در برنج و توزیع بذر جو هسته ای و...) بسیار نگران کننده تلقی می شوند!

برنامه های پیشنهادی الگوی پیشرفت اسلامی- ایرانی با هدف تنظیم گری کلان دولت برای دستیابی به سبک زندگی اسلامی تئوریزه و تدوین شده است و حاوی ۷ اقدام کاربردی برای درج در برنامه هفتم کشور است:

۱- اقدام اول: بهره برداری از زمین را برای عموم مردم ذیل مفهوم فقهی احیاء موات، آزاد و رایگان کنید. مصادیق مهم احیاء شامل: ۱- استفاده باغی و زراعی از زمین های بایر،۲- ایجاد دسترسی به یک منبع آب در زمین بایر و ۳- استفاده مسکونی از زمین برای خانواده است. 

۲- اقدام دوم: با ساخت الگوی بسیار معیوب و فساد برانگیز مجتمع های آپارتمانی مخالفت کنید و الگوی پر از تفریح و کارآمد دار واسعه (خانه ویلائی) را در کشور ترویج نمایید. بازسازی بافت های فرسوده در کلان شهرها، ساخت شهرهای جدید و الحاق شهرک به همه شهرهای ایران را با چارچوب تعریفی دار واسعه باز تعریف کنید. 

۳- اقدام سوم: تقسیمات و کالبد شهری را به محوریت مفهوم محله بازتعریف نمایید. کاهش ترافیک و آلودگی صوتی، کاهش مصرف سوخت و آلودگی هوا، کاهش سیالیت جمعیت و افزایش تعرّف و امنیت و در نهایت تقویت خانواده و فرزند آوری از فواید حتمی اداره محله محور شهرها محسوب می شوند. باز تعریف و ایجاد محلات مطلوب شهری را از شهرهای الهام بخش مشهد، قم و شیراز آغاز نمایید. در طرح تمدنی محله امام رضا علیه السلام ابعادی از این ایده تمدنی تشریح شده است.

۴- اقدام چهارم: با افزایش ساخت بازارهای وقفی و بازارهای رایگان در حاشیه محله های مهم، هزینه تجارت برای مردم عادی و محرومین را صفر کنید. ساخت بازار های رایگان و وقفی، علاوه بر زمینه سازی برای عمومی شدن تجارت -به عنوان یک عامل محرومیت زدای پایدار- انگیزه ای مضاعف برای تولید بیشتر در کشور تلقی می شود و زمینه حذف رانت های ناشی از دلالی را فراهم می آورد.

۵- اقدام پنجم: وزارت بهداشت و درمان کشور را با مفهوم پیشگیری از بیماری آشتی دهید و به صورت ماهانه آنها را مکلف به ارایه و اجرای برنامه های پیشگیرانه از بیماری نمایید. برای جبران خلاء تئوریک وزارت بهداشت و درمان درباره پیشگیری ساختاری از بیماری، به برنامه های ۲۵ گانه مندرج در نظریه پیشگیری ساختاری از بیماری رجوع بفرمایید.

۶- اقدام ششم: در برنامه ششم کشور وزارت آموزش و پرورش را به حمایت جدی از محتوای جدید آموزشی و شکل های جدید آموزشی مکلف نمایید. محتوای جدید آموزشی شامل سه دسته علوم : ۱- علوم پایه (جدول روابط انسانی، جدول تسخیر، جدول اسباب غریب و جدول اسماء الهی) ، ۲- علوم کاربردی (شامل چهار رشته علمی ۱- فقه نظام، ۲- فقه الخلق، ۳- فقه علوم غریبه و ۴- فقه التسبیح) و ۳- علوم روشی و استنباطی است.

۷- اقدام هفتم: وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی را به تولید و انتشار روایت صحیح و غیر جعلی از گذشته ملت ایران مکلف نمایید. از ظرفیت آثار مادی و فکری گذشتگان در راستای افزایش عبرت و تقویت شخصیت ایرانیان بهره برداری نمائید و با تسلط سازمان یونسکو و موسسه آیکوموس بر میراث فرهنگی کشور مقابله کنید. چارچوب جدیدی برای روایت صحیح میراث فرهنگی در قم تولید شده است.

برای تبیین این اقدامات راهبردی، نظریات فقهی پشتیبان آماده شده است. توفیقات آن بنده خاشع و پرتلاش را برای نجات کشور از شرور کارشناسی معیوب و ناکارآمد توسعه غربی، از پروردگار مُدَبر تقاضا می کنم.

 

والسلام علی عبادالله الصالحین

علی کشوری - مدیر مدرسه فقهی هدایت و دبیر شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی 

شنبه ۱۲ آذر ۱۴۰۱ - قم

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها