يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۵۱۸۶۴۳
زمان انتشار: ۱۴:۲۳     ۲۰ آذر ۱۴۰۱
رئیس گروه سلامت هوا و تغییر اقلیم وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با انتقاد از اجرا نشدن قانون هوای پاک گفت: وضعیت آلودگی هوا در کلانشهرها نسبت به سال‌های گذشته بدتر شده است و در این شرایط قانون هوای پاک به دلیل ناهماهنگی دستگاه‌های مختلف به درستی در کشور اجرا نمی‌شود.

به گزارش پایگاه 598، به نقل از ایرنا، عباس شاهسونی افزود: روزهای بی‌شمار هوای آلوده باعث می‌شود سلامت مردم به خطر بیفتد و منجر به سالانه مرگ حدود ۲۰ هزار نفر در کشور شود.

وی ادامه داد: تنفس هوای آلوده برای مدت طولانی می‌تواند مشکلات جدی‌تری ایجاد کند و بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت تخمین زده می‌شود که آلودگی هوا سالانه عامل مرگ زودرس هفت میلیون نفر در دنیا باشد.

شاهسونی اظهارداشت: اکنون منابع انتشار هوای آلودگی از جمله فرسودگی ۵۰ درصد خودروها، افزایش موتورسیکلت‌ها و تردد در آنها در سطح کلانشهرها بیشتر شده است و پیش‌بینی می‌شود امسال روزهای هوای آلوده زیادی را در پیش داشته باشیم.

رئیس گروه سلامت هوا و تغییر اقلیم وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: تردد و فعالیت بدنی در هوای آلوده برای همه گروه‌های سنی به خصوص کودکان و سالمندان ممنوع و در مواقع ضروری استفاده از ماسک در فضای بیرون لازم است.

شاهسونی ادامه داد: مهمترین آلودگی هوا در کلانشهرهای کشور ذرات PM۲.۵ است و در زمان افزایش این آلودگی شاهد افزایش مراجعه مردم به بیمارستان‌ها و اورژانس‌ها هستیم که عامل مهم تنگی نفس و بیماری‌های قلبی و سکته مغزی محسوب می‌شود.

به گفته شاهسونی، گروه‌های حساس، سالمندان، بیماران تنفسی و قلبی، زنان باردار و کودکان باید تا حد امکان در سطح شهر تردد نکنند و ورزشکاران از ورزش در فضای باز بپرهیزند همچنین افرادی که باید در محل کار حاضر شوند، کمتر در فضای باز حضور داشته باشند زیرا در این شرایط، امکان افزایش بیماری‌های قلبی یا ریوی و مرگ زودرس در بیماران قلبی و سالمندان همچنین افزایش علائم تنفسی در کل جمعیت وجود دارد.

مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در گزارشی با هشدار نسبت به عبور غلظت بعضی از آلاینده‌های هوا از استانداردهای ملی، تاکید کرد با احتساب تأثیر پدیده ریزگردها، بیش از نیمی از جمعیت کل کشور در معرض آلودگی قرار دارند.

در این گزارش، تصریح شده است که این مشکل نه تنها سلامت مردم را به مخاطره می اندازد بلکه هزینه‌های زیادی را به صورت مستقیم و غیرمستقیم بر حوزه سلامت به علت افزایش نیاز به خدمات مراقبتی و بهداشتی و فوریت‌های پزشکی که برای جمعیت تحت تأثیر انجام می‌شود همچنین سایر حوزه‌های اقتصادی تحمیل می‌کند همچنین بار مالی زیادی به علت مرگ ومیرهای زودرس بر نظام بهداشت و درمان تحمیل می‌شود به‌طوری که در صورت رخداد مرگ‌های زودرس، سال‌های زیادی از عمر افراد و نیروی کار یک کشور از دست می‌رود.

بر اساس گزارش این مرکز، آمار مرگ و میر ناشی از آلودگی هوا در کشور تقریباً با آمار تلفات جاده‌ای برابری می کند و خسارت آلودگی هوا بر سلامتی شهروندان تهران حدود ۲/۳ میلیارد دلار تخمین زده می‌شود که این میزان برای کل کشور به هفت میلیارد دلار می‌رسد.

در این گزارش، راهکارهای موقتی به عنوان جایگزین راهکارهای اصلی معرفی شده که در عین تأثیر برابر در کاهش آلودگی هوا از هزینه اجرای بسیار کمتری برخوردار هستند و در این راستا ۱۵ راهکار برای منابع مختلف آلاینده هوا به نمایندگان ملت پیشنهاد شده است.

بنابر این گزارش، این راهکارها به صورت دقیق از منظر فنی و اجرایی بررسی و الزامات اجرای هریک تعیین شده است سپس میزان کاهش انتشار آلاینده‌های گازی و ذرات معلق درنتیجه اجرای راهکارها به صورت ساده و کلی تخمین زده شد؛ درنهایت با توجه به وسعت اجرای هر راهکار، برآورد کلی از هزینه‌های اجرای آنها و عایدی اقتصادی ناشی از کاهش آلودگی هوا صورت گرفت تا نحوه بازگشت سرمایه مشخص شود.

مطالعات در این گزارش بیانگر این است که با اجرای ۱۵ راهکار منتخب کم‌هزینه و زودبازده، در پایتخت حداقل ۲۷.۸ درصد از انتشار آلاینده‌های گازی و ۱۹.۶ درصد از انتشار آلاینده ذرات معلق کاسته خواهد شد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها