أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۵۱۸۸۱۳
زمان انتشار: ۰۹:۱۸     ۲۳ آذر ۱۴۰۱
عزت، حکمت و مصلحت؛
خویشتنداری و پرهیز دولت از موضع‌گیری عجولانه در قبال اقدام عجیب چین نمادی از حکمت در اصول سیاست خارجی جمهوری اسلامی بود و اعتراض و الزامِ به جبران خطا در نادیده‌ گرفتن‌ منافع ملی کشورمان مصداق عزت در این اصول که وقتی پای تمامیت ارضی در میان باشد، فرقی بین شریک‌ راهبردی و رقیب دیرینه نیست‌.

به گزارش سرویس سیاسی پایگاه 598، کمتر از یک هفته از اقدام عجیب رئیس‌جمهور چین در سفر به عربستان سعودی، معاون نخست وزیر کشور پانداها راهی تهران شد تا ضمن رایزنی درباره موضوعات دوجانبه درباره این اقدام «شی جین پینگ» هم توضیحات لازم را به مقامات جمهوری اسلامی ایران ارائه کند.

«هو چون هوآ» معاون نخست وزیر چین که به منظور شرکت در نشست «برنامه همکاری های جامع ایران و چین» به تهران سفر کرده، صبح سه‌شنبه - ۲۱ آذر - با «محمد مخبر» معاون اول رئیس‌جمهور دیدار کرد و اقدام اخیر رئیس‌جمهور چین در امضای بیانیه‌های شورای سران کشورهای عرب و همکاری خلیج فارس که به نوعی دخالت در امور داخلی ایران و زیر سوال بردن تمامیت ارضی کشورمان در حاکمیت جزایر سه‌ گانه خلیج فارس بود، در گفت‌وگوهای دو طرف پُررنگ بود.

محمد مخبر پیش و بیش از هر گفت‌وگویی با مقام چینی به تنش اخیر در روابط بین دو کشور اشاره کرد و به او متذکر شد «حفظ و احترام به تمامیت ارضی جمهوری اسلامی موضوعی حساس و مهم برای مسئولان و آحاد ملت ایران و رعایت این اصل متقابل و خدشه‌ناپذیر از سوی همه کشورها ضروری است».

معاون نخست وزیر چین هم در پاسخ به این گلایه‌ی معاون اول رئیس‌جمهور اظهار داشت: اراده چین برای توسعه روابط راهبردی جامع با ایران هیچ‌گاه تغییر نمی‌کند و از حاکمیت ملی، تمامیت ارضی و عزت ملی ایران و مبارزه با دخالت خارجی حمایت می‌کنیم».

در دیدار بعدی هم مقام چینی همین گلایه و انتقاد را از رئیس‌جمهور ایران شنید و آیت‌الله «سید ابراهیم رئیسی» با اعلام اینکه برخی مواضع «شی جین پینگ» در سفر اخیرش به منطقه موجب ناخرسندی و گلایه‌مندی ملت و دولت ایران شده، مطالبه جدی ایران را جبران مواضع بیان شده از سوی همتای چینی‌اش عنوان کرد.

معاون نخست وزیر چین در دیدار با آیت‌الله رئیسی هم بر همین مواضع تأکید و تصریح کرد تا به نوعی از در دلجویی با مقامات ایران درآید.

«هو چون هوآ» در این دیدار هم تاکید کرد که چین همواره به حاکمیت ملی و تمامیت ارضی جمهوری اسلامی ایران احترام گذاشته و از تلاش ایران برای تأمین منافع اساسی خود حمایت می‌کند.

در سفر هفته گذشته رئیس‌جمهور چین به عربستان بیانیه‌هایی امضا شد که ضمن دخالت در امور داخلی، تمامیت ارضی ایران را هم زیر سوال برد.

این اقدام چین انتقادات بسیاری در کشور برانگیخت و در این میان گروهی عجولانه دولت را به سکوت و عدم واکنش مناسب در این زمینه متهم کردند!‌ اتهام دیگر دولت نگاه ویژه در سیاست خارجی به چین به‌صورت خاص و شرق و قاره آسیا به‌صورت عام بود.

این انتقادات در حالیست که در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران و نه تنها دولت سیزدهم، اولویت نخست با اصولی‌ست که چهار دهه بر آن حاکم بوده و ایران را از استعمار خارجی نجات داده است؛ سه اصل عزت، حکمت و مصلحت. دولت سیزدهم در یک سال و چند ماه گذشته تلاش کرده است بر اساس این اصول دستگاه دیپلماسی خود را به‌گونه‌ای تنظیم کند که ابتدا وابسته، معطل و چشم‌به‌راه تصمیماتی در مغرب نماند و سپس از ظرفیت‌های مغفول مانده در مشرق هم بی‌بهره. این توازن در حالی‌ست که غرب و به ویژه آمریکا دستکم در ۵ سال گذشته شدیدترین تحریم‌های ممکن را علیه ملت ایران اعمال کرده و تهران برای کم‌اثر ساختن این تحریم‌ها ناچار به گزینش راه‌های دیگر در هر نقطه‌ای از زمین است که منافع ملی حضور در آنجا را ایجاب می‌کند.

با وجود تمام تنگناها اما این به معنای عبور از خطوط قرمزی چون تمامیت ارضی و حق سرزمینی خود نیست. این اصول خدشه‌ناپذیر هر زمان و از سوی هر دولت و سرزمین و گروهی در خطر باشد یا زیر سوال رود، پاسخ جمهوری اسلامی، صرف‌نظر از اینکه چه دولتی روی کار باشد، قاطع و درخور و متناسب خواهد بود. دولت سیزدهم در کنار نگاه استراتژیک به شرق و به ویژه به چین به‌عنوان شریکی راهبردی و اقتصاد نخست جهان در آینده‌ای نه چندان دور، اولویت‌های عزت در سیاست خارجی خود را فراموش نکرده و نخواهد کرد و از همین روست که رئیس‌جمهور، معاون اول و معاون سیاسی دولت بی‌تعارف با مقامات چینی سخن گفتند و از اقدام اخیرشان گلایه و انتقاد کرده و خواهان جبران شدند.

پاسخ دولت سیزدهم هم مانند بسیاری دیگر از اقدامات ماه‌های اخیر به دور از هیاهو و جنجال‌های رسانه‌ای بوده و تمام تلاش وزارت امور خارجه بر این مهم استوار است که در برابر هر اقدامی از سوی هر سرزمین و دولتی پاسخی شایسته و در زمان مناسب داده شود تا از این رهگذر منافع ملی ایران با کمترین هزینه و خطری حفظ شود.

صبر استراتژیک دولت در پاسخ به اقدام رئیس‌جمهور چین هم ریشه در این مهم داشت که پکن برای جمهوری اسلامی شریکی راهبردی‌ست و جهان امروز و اقتضائات نظام بین‌الملل هم قهر و آشتی‌های رُمانتیک را برنتابیده و تحمل نمی‌کند. بر همین اساس پاسخ قاطع لزوماً به معنای رفتار تندخویانه‌ و قطع یا سردی رابطه نیست و جمهوری اسلامی ایران در زمان مناسب و البته متناسب با منافع ملی و روابطی که با کشورها دارد، پاسخ درخور به خطاها و اقدامات ناروا خواهد داد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها