أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۵۱۹۱۵۲
زمان انتشار: ۰۸:۵۷     ۲۹ آذر ۱۴۰۱

پایگاه 598: در اغتشاشات اخیر حضور پررنگ سلبریتی ها نکته ای بود که مورد توجه تحلیلگران قرار گرفت. در واکاوی چرایی حضور سلبریتی ها در اتفاقات اخیر می توان به عواملی اشاره کرد:

"عطش دیده شدن" یکی از ویژگی های بارز سلبریتی ها در فضای مجازیست تا آنجا که برای دیده شدن حاضر به انجام کارهایی خلاف عرف و فرهنگ جامعه هستند. یکی از راه های دیده شدن همراه شدن با هیجانات و موج های فضای مجازی است تا از این طریق بر تعداد دنبال کنندگان خود بیفزایند. پس طبیعیست در شرایطی که عده ای در اثر وقوع اغتشاشات هیجانی شده اند، سلبریتی ها از این هیجانات استفاده کرده و در مورد اغتشاشات اظهار نظر کنند.

همچنین سلبریتی ها معمولا "فرهنگی متفاوت" با فرهنگ جامعه دارند و ارزش های مورد نظر آنها همان ارزش های حاکم بر جوامع غربیست. برخی از سلبریتی تا آنجا «مرغ همسایه را غاز می دانند» که یکی از آنها در مورد کشته شدن ۱۵۰ نفر در جشن هالویین در کره جنوبی گفت:«کاش ما هم در خوشی می‌مردیم». دشمن نیز از این مسخ شدگی در برابر فرهنگ غرب استفاده کرده و سخنان و ارزش های خود را از حلقوم و رفتار این سلبریتی به نسل جوان و نوجوان جامعه ایرانی القا می کند.

از طرفی برخی سلبریتی ها وقایع را از دریچه ی "احساس" می نگرند و تحلیل می کنند. ویژگی تحلیل مسائل با نگاه احساسی و خالی از منطق این است که شخص احساسی نسبت به وقایع سریع واکنش نشان داده و حکم صادر می کند، همین واکنش سریع احتمال خطا را افزایش می دهد.

در وقایع اخیر نیز جریان رسانه ای دشمن با بزرگنمایی یک خطا و یا با خبری دروغ، احساس این گروه را تحریک می نمود و زمینه ی واکنش این گروه را فراهم می‌کرد.

همچنین "خلأهای قانونی و نظارتی" یکی از مهمترین عواملیست که باعث جولان سلبریتی ها در فضای مجازی شده است. این عدم نظارت و عدم برخورد مناسب نتیجه ای جز جری‌تر شدن سلبریتی‌ها نخواهد داشت.

پس با وجود این مسائل استفاده مستقیم و غیر مستقیم از سلبریتی ها یکی از مهمترین نقشه های دشمن برای روشن نگه داشتن آتش فتنه می باشد.

* سینا ناصری

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها