يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۵۱۹۱۸۲
زمان انتشار: ۱۴:۲۴     ۲۹ آذر ۱۴۰۱
سخنگوی اقتصادی دولت خبر داد؛
سخنگوی اقتصادی دولت از موافقت دولت با افزایش میانگین ۲۰ درصدی حقوق کارکنان دولت در سال ۱۴۰۲ خبر داد.

به گزارش پایگاه 598، به نقل از مهر، سید احسان خاندوزی امروز در نشست خبری اظهار کرد: در تمام یک سال گذشته مهم‌ترین رویکرد اقتصادی دولت سیزدهم برگرداندن ریل اقتصاد به مسیر انضباط بخشی در سیاست‌های مالی و پولی با هدف مدیریت بی ثباتی‌های اقتصاد کلان بوده است.

سخنگوی اقتصادی دولت افزود: بی انضباطی‌های پولی و مالی در چندین سال گذشته و رهاشدگی‌ها موجب شده بود موتورهای خلق تورم در عرصه پولی و بانکی شکور و بی انضباطی‌های مالی دولت فعال شده بود.

دولت دنبال انضباط مالی است

وی اضافه کرد: انضباط بخشی به این وضعیت نیازمند ایجاد تحول در فرایندهای گذشته بود که یکی از راه‌های انضباط بخشی تکیه بر منابع پایدار بود.

به گفته وزیر اقتصاد، در ۸ ماهه امسال ۸۰.۵ درصد منابع عمومی بودجه امسال محقق شده است و نسبت به تحقق منابع عمومی در سال گذشته ۵۶ درصد رشد را نشان می‌دهد.

خاندوزی ادامه داد: در ۸ ماه امسال در منابع نفت ۳۶۰ درصد، منابع گمرک و سایر درامدهای جاری ۶۷ درصد، پ و واگذاری شرکت‌های دولتی ۳۲ برابر رشد نسبت به سال قبل داشتیم.

وی گفت: در تابستان سال جاری رشد ۸.۷ درصدی صنعت، رشد ۷ درصدی معدن، رشد ۱۰.۴ درصدی نفت، رشد ۲.۴ درصدی خدمات و رشد ۰.۸ درصد کشاورزی را داشته‌ایم که در مجموع رشد ۳.۴ درصدی را شاهد بوده‌ایم.

کاهش ۸۰ درصدی استفاده از تنخواه بودجه

وزیر اقتصاد ادامه داد: میزان استفاده از تنخواه بودجه کمتر از ۸ هزار میلیارد تومان بوده که کاهش ۸۰ درصدی نسبت به سال قبل دارد.

وی افزود: سقف منابع عمومی بودجه دولت تا سقف ۲ هزار همت افزایش می‌یابد که ناشی از شفاف سازی بودجه است و مواردی است که در سالهای گذشته در بودجه عمومی ذکر نمی‌شد اما در واقع جزئی از بودجه عمومی بود.

وزیر اقتصاد ادامه داد: رشد سهم مولدسازی درآمد دولت را در دستور کار داریم تا وابستگی بودجه به نفت افزایش نیابد و در عوض سایر درآمدهای پایدار افزایش یابد که این موضوع به معنای فشار مالیاتی نیست‌.

مالیات بر تولید ۷ درصد کاهش یافت

وی اضافه کرد: کاهش ۵ درصد به اضافه ۲ درصد مالیات تولیدکننده در دولت تصویب شد که یعنی ۲ سال پیاپی مالیات بر تولید ۷ درصد کاهش یافت.

خاندوزی گفت: هیأت وزیران با میانگین رشد ۲۰ درصد حقوق و دستمزد کارکنان دولت برای سال ۱۴۰۲ موافقت کرد.

وی افزود: در واقع برای کارکنانی که حقوق کمتری می‌گیرند بالاتر از ۲۰ درصد و کارکنانی که حقوق بیشتری می‌گیرند کمتر از ۲۰ درصد افزایش خواهد یافت که البته عدد نهایی با تصویب در مجلس مشخص می‌شود.

پرداخت یارانه‌ها اصلاح می‌شود

خاندوزی در مورد یارانه‌های نیز اظهار کرد: نوع سیاست اهدای یارانه کشور سیاست بهینه ای نبود و صاحبنظران ایرادات جدی بر شیوه‌های پرداخت و اصابت یارانه مطرح می‌کردند.

وی افزود: به همین جهت هم رئیس جمهور از اردیبهشت ماه اعلام کرد پرداخت یارانه با شیوه فعلی موقت خواهد بود و شیوه جدیدی برای پرداخت خواهیم داشت که در یکی از استان‌ها شیوه جدید اجرای یارانه پیاده سازی شد و وزارت کار وعده داده که بعد از یک ماه از اجرای آزمایشی نتایج را به ستاد اقتصادی دولت می آورد.

خاندوزی گفت: مردم می‌توانند پیش از واریز یارانه، خرید اعتباری کنند و مابه التفاوت را دولت پرداخت خواهد کرد و اگر علاقمند نبودند که یارانه را از طریق خرید اعتباری کالاهای اساسی خرج کنند می‌توانند منتظر دریافت نقدی یارانه بمانند.

قفل واگذاری خودروسازان باز می‌شود

وزیر امور اقتصادی و دارایی در مورد واگذاری خودروسازان نیز تصریح کرد: بر اساس صورتجلسه ۱۴ آذر ماه قرار بر این شد که واگذاری دقیق باشد و مانند گذشته، یک تجربه شکست خورده نباشد بر همین اساس قرار شد ابتدا وزارت صمت سند توسعه صنعتی صنعت خودرو را تدوین کند و سپس اصلاح سیاست قیمت گذاری دستوری و البته واگذاری سهام تودلی خودروسازان را انجام دهد.

وی افزود: پس از این اقدامات قفل واگذاری این دو شرکت خودروساز بازگشایی می‌شود.

سخنگوی اقتصادی دولت گفت: همچنین کنسرسیومی از فعالان صنعت خودرو تشکیل شده که بنا دارند مشترکا سهام تودلی خودروسازان را تملک کنند که هم مساله سهام تودلی حل و فصل شود و بخش خصوصی نیز نقش مدیریتی ایفا کند زیرا دولت اگرچه سهام زیادی ندارد اما نقش مدیریتی را ایفا می‌کرد که امیدواریم این سیاست‌های میاده سازی شود تا این واگذاری به سرنوشت خصوصی سازی هایی که قبلاً بود دچار نشود.

برنامه ریزی برای تهاتر نفت با توسعه بخش ریلی

وی در مورد برداشت از صندوق توسعه ملی گفت: ۱۱ هزار میلیارد تومان از صندوق توسعه ملی به حساب خزانه دولت واریز شده و طبق تخصیص سازمان برنامه و بودجه این پول صرف طرح‌های عمرانی عقب افتاده‌ای خواهد شد که در صف تخصیص بودند.

خاندوزی در مورد تهاتر نفت نیز افزود: با اجازه رهبری مقرر شد با استفاده از شیوه تهاتر نفت برای پیشبرد پروژه‌های ریلی و ترانزیتی برنامه ریزی کنیم که آئین نامه این طرح دیروز در کمیسیون اقتصادی دولت تصویب شد.

توضیحات خاندوزی در مورد افزایش نرخ بهره بانکی

وزیر اقتصاد در پاسخ به سوال مهر در مورد احتمال افزایش نرخ بهره بانکی، گفت: وضعیت بازار سرمایه وضعیت امیدبخشی برای فعالان بازار است البته بازار همواره نوسان دارد ولی شرایط اخیر قابل توجه بوده است.

وی افزود: در مورد نرخ بهره اجازه دهید بگویم که بانک مرکزی و شورای پول و اعتبار مرجع تعیین و تصویب نرخ کف و سقف دالان بانکی و نرخ سپرده و تسهیلات در بازار بانکی هستند.

خاندوزی تصریح کرد: در این موضوع هم جلساتی در شورای پول و اعتبار برگزار شده که امیدوارم بعد از تصویب نهایی دبیرخانه بانک مرکزی نتایج را اعلام کند.

حمایت از سهامداران خرد در بودجه سال ۱۴۰۲

سخنگوی اقتصادی دولت ادامه داد: دولت برای اینکه به وعده خود برای حمایت از سهامدار خرد عمل کند از ۴ آبان ماه اعلام شد که سهامداران خرد از سازوکار بیمه سهام استفاده کنند که بیش از نیم میلیون نفر استفاده کردند که استقبال فراتر از انتظار سازمان بورس بود.

وی تصریح کرد: برای اینکه سال آینده وضعیت بهتر شود عدد مشخصی در بودجه ۱۴۰۲ توسط هیأت وزیران تصویب شد که برای سال آینده کنار گذاشته شود تا با استفاده از این پشتوانه بودجه حمایتها انجام شود.

پرداخت سود سهام عدالت در دو روز آینده

سخنگوی اقتصادی دولت در مورد واریز سود سهام عدالت هم تصریح کرد: شورای عالی بورس تصویب کرده بود تا پایان آذر ماه نیمی از سود سهام سال ۱۴۰۰ را واریز کند که معادل کل سود سهام پرداختی در سال گذشته است.

وی ادامه داد: امروز صبح این اتفاق افتاد و واریز سود در حال انجام است و به تدریج تا فردا و پس فردا برای سایر سهامداران واریز می‌شود.

خاندوزی افزود: همه مشمولان تحت پوشش نهادهای حمایتی شناسایی شدند و به محض اینکه مصوبه هیأت دولت بیاید، تا پیش از اسفند ماه و بدون نیاز به مراجعه مردم، سهام عدالت به آنها اختصاص خواهد یافت.

استدعای خاندوزی از مجلس برای تصویب مالیات بر عایدی سرمایه

وی در مورد قیمت و واردات خودرو، گفت: مجموع عوامل بر قیمت خودرو اثرگذار هستند که از نرخ ارز تا قوانین و دلالی و … را شامل می‌شود.

خاندوزی بر لزوم تصویب مالیات بر عایدی سرمایه تاکید کرد و افزود: از مجلس استدعا می‌کنم که در تصویب مالیات بر عایدی سرمایه اقدامات لازم را انجام دهد تا جلوی هجوم سفته بازانه را بگیریم. هر چه زودتر این قانون را داشته باشیم وضع بهتر خواهد شد.

وزیر اقتصاد اضافه کرد: در روزهای آینده که وزارت صمت وعده داده بخش‌های اول مربوط به واردات خودرو صورت می‌گیرد امیدواریم شاهد تأثیر این خودروها بر بازار خودرو باشیم.

تلاطمات ارز ناشی از مسائل سیاسی ماه‌های اخیر است

خاندوزی در مورد قیمت ارز اظهار کرد: در ستاد اقتصادی دولت با کنار هم گذاشتن شاخص‌ها و متغیرها به این جمع بندی رسیدیم که بخش اعظمی از نیاز تجاری کشور در حوزه صادرات و واردات است که منابع کافی در سامانه نیما برای پوشش دهی تقاضای واردکنندگان وجود دارد. نیازهایی است که همین امروز در سامانه نیما امکان پاسخ دهی به آنها وجود دارد و بانک مرکزی می‌تواند کنترل کند.

وی افزود: اما درصد بسیار کمی از نیازهای غیررسمی که تحت عنوان واردات قاچاق یا واردات غیررسمی شناخته می‌شوند که تقاضاهای خود را در بازارهای رسمی اعلام نمی‌کنند.

خاندوزی گفت: موج القای ناامنی که در شهریور و مهر ماه در فضای خیابانی وجود داشت و از آبان و آذر ماه بنا به صلاحدید خود به جای کوچه و خیابان فضای اقتصادی منتقل شد و وقتی رسماً ایران اینترنشنال در مورد بانک و ارز ایران برنامه می‌گذارد پس این تلاطمات با بنیان‌های اقتصادی سازگار نیست و ناشی از جریاناتی است که دارند مردم را به این سمت سوق می‌دهند که ارز از کشور خارج و منابع خود را تبدیل به ریال و ارز نقد کنند.

سخنگوی اقتصادی دولت افزود: بنابراین کمک همه شما را می‌طلبد که در حوزه رسانه، درصد کمی از تقاضاها که یا برای خروج سرمایه و یا برای واردات غیررسمی است را به حجم اصلی و عظیم حواله‌ها که ۱۰ برابر بزرگ‌تر از بخش از غیررسمی است و از سامانه نیما و با نرخ‌های دیگری تسویه می‌شود یکی نکنید تا این جهت گیری و قیمت سازی ها که در کانالهای سفته بازی صورت می‌گیرد بر ذهنیت جامعه تأثیر نگذارد.

وی تصریح کرد: اگر امروز در رسانه‌ها اعلام شود که قیمت سیب زمینی ۳ روز دیگر ۳ برابر می‌شود از همین امروز هجوم خرید را شاهد خواهیم بود که باعث می‌شود قیمت قبل از ۳ روز افزایش یابد، این مساله مربوط به انتظارات می‌شود.

سخنگوی اقتصادی دولت گفت: اگر همه به دنبال این هستیم که مصالح بلندمت کشور و مردم و اقتصاد ایران حفظ شود نباید انتظارات کاذب ایجاد کنیم.

وزیر اقتصاد اظهار کرد: باید ببینند که بنیان‌های اقتصادی، نقدینگی، خلق پول بانک‌ها و … که موتور خلق تورم است کنترل می‌شود.

خاندوزی تاکید کرد: از بانک مرکزی انتظار دارم که با سیاست‌های خود بتواند بر بی ثباتی ایجاد شده بر بازار ارز غلبه کند.

دنبال اجرای توافق ۲۵ ساله با چین هستیم

سخنگوی اقتصادی دولت در مورد روابط با چین، گفت: چین جزو متقاضیان بزرگ انرژی دنیا است و همین الان که صحبت می‌کنیم بخشی از نیازهای انرژی خود را از ایران تأمین می‌کند.

وی با بیان اینکه در ۸.۵ ماه سال جاری سطح تجارت خارجی ایران و چین به ۲۰ میلیارد دلار رسیده است، افزود: بخشی از توافق ۲۵ ساله ایران و چین مربوط به تأمین انرژی است و بخش دیگر سرمایه گذاری در حوزه انرژی است که همچنان مورد تاکید چین است و این نکته هم توسط معاون نخست وزیر چین در نشست اخیر مطرح شد. و باید تلاش کنیم هر چه سریع‌تر توافقات عملیاتی شود.

خاندوزی ادامه داد: مقام مسئول برای برنامه ۲۵ ساله ایران با چین معاون اول رئیس جمهور است و طبق اطلاعاتی هم که دارم برای سفیر جدید ایران در چین وزارت امور خارجه به زودی تصمیم می‌گیرد.

وی اضافه کرد: در ۱۶ توافق عملیاتی که اخیراً مورد توافق هر دو طرف قرار گرفت، ما ۴ محور خیلی مهم داشتیم که حتماً شما هم حق می‌دهید که جزئیات آن تا زمان عملیاتی شدن محرمانه بماند.

خاندوزی گفت: البته محورهای توافق سرمایه گذاری مشترک، در حوزه‌های بنادر و ترانزیت و همچنین در حوزه انرژی و روابط بانکی است.

به گفته وی، در گذشته در حوزه بانکی راحت تر و بهتر با چین همکاری داشتیم اما در دولت قبل مشکلاتی به وجود آمد که تلاش می‌کنیم مشکلات رفع شود.

وزیر امور اقتصادی و دارایی تاکید کرد: در سال آینده این توافقات و اقدامات، آثار خودش را در حوزه تجارت خارجی و سرمایه گذاری نشان خواهد داد.

صادرات نفت ایران بیش از یک میلیون بشکه در روز

سخنگوی اقتصادی دولت همچنین اظهار کرد: نرخ رشد نقدینگی مسیر نزولی را ادامه داده و از ۴۲.۸ درصد در ابتدای دولت به ۳۴.۳ کاهش داشته و نشان می‌دهد موتور اصلی ایجاد تورم و کاهش ارزش پول ملی کنترل می‌شود.

وی افزود: بر خلاف برخی فضاسازی‌ها، حتی در حوزه سیاست‌های ارزی چون مقداری کمّی صادرات نفتی ما در مهر و آبان بیش از یک میلیون بشکه در روز است، وصولی منابع ارزی در دو سه ماه گذشته بهتر است.

خاندوزی گفت: البته مذاکرات برای استفاده از منابع ارزی بلوکه شده هم در جریان است و با سررسید آن می‌توان سیاست‌های بانک مرکزی با دست بازاری این اقدامات را دنبال کند.

وی درباره اینکه نرخ ارز چه زمانی کنترل می‌شود، گفت: نوسانات ارزی از آبان ماه تا امروز، با بنیان‌های بازار ارز کشور یعنی منابع و مصارف ارزی ما و کنترل نقدینگی سازگار نیست و رئیس‌جمهور و ستاد اقتصادی دولت از بانک مرکزی خواستند تا مهار کند.

خاندوزی ادامه داد: بانک مرکزی ایده و تیم ارزی خود را نیازمند تغییر دید و انجام شد و امیدواریم با این تغییر شاهد موفقیت در برگشت ثبات در بازار ارز باشیم.

تورم کاهشی است

سخنگوی اقتصادی دولت در پاسخ به این سوال که شما قبلاً گفته بودید دولت سیزدهم اگر کاری هم نکند، تورم کاهشی می‌شود، اظهار کرد: خوب است ببینیم که نرخ تورم در ابتدای کار دولت چند بوده و به چند رسیده است؟ بانک مرکزی و مرکز آمار اختلافاتی در نحوه محاسبه دارند.

وزیر امور اقتصادی و دارایی اضافه کرد: همچنان معاونان اقتصادی همان کسانی هستند که در دولت قبل هم بوده‌اند و کسی هم دستکاری در آمار نمی‌کند؛ از شهریور سال گذشته تورم مصرف‌کننده از ۶۰ به ۴۰ درصد رسیده و تورم تولیدکننده بیش از ۴۰ درصد کاهش داشته و هنوز علیرغم اینکه توسط کسانی که در دولت گذشته و فعلی تولید آمار می‌کنند، با تعجب مواجه هستیم که گفته می‌شود اگر کاری هم نشود تورم کاهشی خواهد شد.

سخنگوی اقتصادی دولت عنوان کرد: ما اصلاً از تورم و نقدینگی فعلی رضایت نداریم ولی حداقل توقع کارشناسی انتظار می‌رود که اهل علم و خبر به اخلاق حرفه‌ای پایبند بوده و به دولتی که اراده کرده کسری بودجه به حداقل برسد و سراغ درآمدهای موهوم نرود کمک کنند.

دنبال شفافیت در بودجه هستیم

خاندوزی درباره نگاه دولت درباره بودجه ۱۴۰۲ هم با بیان اینکه بودجه هفته آینده به مجلس ارسال می‌شود، گفت: دولت برای بررسی بودجه سال آینده ۱۸ جلسه تخصصی با حضور تمامی اعضای کابینه در سه شیفت برگزار کرد؛ بخش زیادی از احکام و تبصره‌های بودجه که ماهیت بودجه‌ای نداشت و به نحوی آویزان بودجه بود و در دولت نوشته می‌شد و در مجلس به آن اضافه می‌شد، به عنوان احکام دائمی نشانه گذاری شده تا به عنوان حکم دائمی تبدیل شود که موجب سهولت خواهد بود.

وی افزود: رویکرد ما در بودجه این است که به سمت واقعی شدن و شفاف شدن بودجه برویم؛ بودجه نباید سند گمراه‌کننده باشد. علیرغم اینکه ممکن است زمان انتشار بودجه، بحث‌ها درباره سقف و منابع بودجه شکل بگیرد ولی ما این را انجام دادیم تا سال‌های آینده کار بهتر پیش برود و بسیاری از موارد به داخل بودجه آمده واقعی است.

تیم اقتصادی دولت تغییر نمی‌کند

خاندوزی در مورد تغییرات تیم اقتصادی دولت، تصریح کرد: تغییرات شامل تیم اقتصادی دولت نمی‌شود

سخنگوی اقتصادی دولت گفت: در واقع خبری که سخنگوی دولت آقای بهادری مبنی بر تغییر ۱۰ نفر در دولت داده بودند شامل تیم اقتصادی نمی‌شود.

وی ادامه داد: ۱۰ تغییر مدیریتی که اعلام شده بود ممکن است نه تا پایان آذرماه، بلکه تا هفته‌های آینده انجام شود. چند تغییر تاکنون رخ داده و احتمالاً در روزهای آینده در سطوح استانداری تغییراتی انجام خواهد گرفت که در دولت درباره‌ی آن تصمیم‌گیری می‌شود. ولی راجع به تیم اقتصادی امیدواریم با کمک رسانه‌ها، برخی فضاسازی‌ها علیه دولت کمتر شود و دولت بتواند با تمام توان به مسیر خود ادامه دهد.

دسترسی به صورت مالی ۶۰۰ شرکت دولتی تا پایان بهمن

وی در مورد انتشار صورت‌های مالی شرکت‌های دولتی گفت: صورت مالی ۴۵۰ شرکت دولتی در دسترس قرار گرفته‌است و تا پایان بهمن ماه این عدد به ۶۰۰ خواهد رسید.

وزیر امور اقتصادی و دارایی ادامه داد: تلاشمان این است در سال آینده به رکورد ۱۰۰۰ شرکت دولتی با صورت مالی شفاف برسیم. برخی از دستگاه‌ها با توجیهاتی این صورت‌های مالی را منتشر نکرده بودند.

صدور بیش از ١۵٩ هزار مجوز کسب و کار

وی درباره صدور مجوز کسب و کار از درگاه ملی اظهار کرد: با توجه به تاکید رئیس جمهور در کمک به تولید و کم هزینه کردن فعالیت کارآفرینان، در زمینه دستگاه هایی که از قانون تسهیل صدور مجوز کسب و کار تخطی کردند بدون اغماض معرفی صورت گفته و اطلاعات کامل این دستگاه‌ها را اعلام کردیم و جلساتی با نهادهای نظارتی و قوه قضائیه داشتیم و امیدواریم نهادهای نظارتی به وظیفه خود عمل کنند، برای دولت این موضوع اهمیت دارد زیرا اگر این اتفاق رخ بدهد نوعی از امید را شاهد خواهیم بود که درپیچ و خم ادارات وقتشان تلف نشود.

سخنگوی اقتصادی دولت گفت: تا امروز بیش از ۱۵۹ هزار مجوز در مسیر درگاه ملی مجوزها برای کسب و کار صادر شده است بدون اینکه این تعداد به دستگاهی مراجعه کنند، تا چند ساعت دیگر در همین روز اولین مجوز که مربوط به حوزه گردشگری است با وجود اینکه دستگاه مربوطه صادر نشده درگاه ملی اولین‌مجوز را صدور می‌کند.

وی افزود: ۵۰ مجوزی هستند که دستگاه‌ها خدمت انتقال مجوز را در سامانه خود انجام نداده اند و طبق قانون درگاه ملی مجوز این تسهیل را انجام خواهد داد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها