يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۵۱۹۲۷۳
زمان انتشار: ۱۲:۰۱     ۰۱ دی ۱۴۰۱
قائم‌مقام وزیر میراث فرهنگی و گردشگری مطرح کرد:
علی دارابی: واقعیت این است که در بحث گردشگری و توریسم گمان نمی‌کردیم که بعد از اتمام شیوع کرونا چنین ضربه سنگینی به صنعت گردشگری و به واسطه حوادث اخیر وارد شود. 
به گزارش پایگاه 598، به نقل از کیهان، علی دارابی دیروز چهارشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه با اشاره به ثبت چهار عنصر میراث ناملموس ایرانی اظهار داشت: در حالی این نشست در کشور مراکش برگزار شد که ثبت چهار عنصر و ارائه شش پرونده سابقه نداشت. در زمینه پرونده‌های ملموس که شامل بناهای تاریخی می‌شود ما با ۲۶ اثر جایگاه نهم در دنیا و پنجم در آسیا را داریم. در میراث‌فرهنگی ملموس هر کشور سالانه یک سهمیه دارد، امسال پرونده ما ثبت ۵۶ کاروانسرا بود و به علت مسائل بین روسیه و اوکراین و میزبانی روسیه، یونسکو این نشست را برگزار نکرد. اکنون سه پرونده کاروانسراهای ایرانی، جنگل‌های دیزمار در منطقه ارسباران و منظر فرهنگی ماسوله و همدان را در نوبت ثبت جهانی داریم که به دنبال ثبت جهانی آنها هستیم.
 
دارابی افزود: در حوزه میراث ناملموس ۱۷ اثر ثبت جهانی شده داشتیم که با ثبت چهار عنصر جدید تعداد آثار ثبت جهانی شده ما در حوزه میراث ناملموس به ۲۱ اثر رسید، البته ما 6 پرونده ارائه کرده بودیم. با ثبت این چهار اثر یک رتبه صعود کردیم، این درحالی است که در حوزه میراث ناملموس موضوع رقابت وجود ندارد بلکه حفاظت و صیانت از آثار و آئین‌ها مهم است.
 
ضیافت افطاری و زیارت رضوی  در دستور کار ثبت‌ ناملموس سال آینده
وی در پاسخ به سؤالی درباره اولویت‌های وزارتخانه برای ثبت میراث ‌ملموس و ناملموس در یونسکو گفت: در حال حاضر پرونده ۵۶ کاروانسرا که در نقاط مختلف کشور توزیع شده‌اند، جنگل‌های دیزمار و ماسوله در دستور کار قرار دارد.
 
معاون میراث فرهنگی وزارت گردشگری با بیان اینکه هر کشور برای ثبت میراث‌ ناملموس یک سال در میان نوبت دارد، افزود: سال گذشته خوشنویسی را ثبت جهانی کردیم و امسال یلدا را مشترک با افغانستان، ترکمن‌دوزی را با ترکمنستان، عود یا بربط را مشترک با سوریه و ابریشم‌بافی را با تاجیکستان، ترکمنستان و سایر کشورها ثبت کردیم. در حال حاضر نیز چند پرونده در حوزه میراث ناملموس از جمله ضیافت افطاری و زیارت رضوی را در دستور کار داریم. 
 
دارابی در پاسخ به سؤالی درباره سد چمشیر نیز بیان داشت: درباره این سد ماموریتی را به پژوهشگاه دادیم که مطالعه کرده است. در کنار این سد آثار تاریخی فراوانی وجود دارد، البته این موضوع تازه‌ای نیست و از سال‌ها قبل ما مطالعات را درباره این سد انجام داده‌ایم و محوطه‌ها شناسایی شده است. نسبت به این موضوع بی‌تفاوت نیستیم و نظرمان را رسما اعلام کرده‌ایم. 
 
حوادث اخیر به صنعت گردشگری کشور ضربه وارد کرد 
قائم‌مقام وزارت میراث فرهنگی و گردشگری در حاشیه این نشست، در پاسخ به سؤال خبرنگار کیهان مبنی بر میزان خسارت‌های حوادث اخیر بر حوزه‌های گردشگری کشور گفت: بیان آمار و ارقام در این حوزه دشوار است اما واقعیت این است که در بحث گردشگری و توریسم گمان نمی‌کردیم که بعد از اتمام شیوع کرونا چنین ضربه سنگینی به صنعت گردشگری و به واسطه حوادث اخیر وارد شود. 
 
دارابی با تاکید بر اینکه حوادث 100 روز اخیر شرایط بغرنجی برای صنعت گردشگری کشور به وجود آورده است، افزود: یکی از دلایل آسیب به این حوزه این است که بسیاری از کشورها ایران را منطقه قرمز اعلام کرده‌اند، یعنی نه تنها گفتند گردشگر وارد ایران نشود، بلکه برخی کشورها به اتباعشان نیز فراخوان دادند که از ایران خارج شوند.
 
وی در پاسخ به این سؤال که برای حل این مسئله، وزارت میراث فرهنگی چه واکنشی داشته است، اظهارداشت: اکنون وزارت میراث فرهنگی و گردشگری به همراه وزارت امور خارجه و برخی دستگاه‌های دیگر برای خنثی ‌سازی این موضوع در حال تلاش هستند، اما ایران هراسی و تصویری که از ایران به جهان مخابره شده است، کار را بسیار دشوار کرده و وزارت میراث فرهنگی و گردشگری صرفاً مسئول مقابله و جلوگیری از تداوم خسارت به حوزه‌هایی مثل گردشگری کشور نیست.
 
قائم‌مقام وزارت میراث فرهنگی و گردشگری با اعلام آمادگی مجدد این وزارت خانه برای مقابله با جنگ ترکیبی و ایران هراسی که از سه ماه گذشته علیه کشورمان آغاز شد، پیشنهاد داد: رسانه‌های ما، رایزنان کشورمان و سفرای ایران با نشست‌های مختلف و دعوت از رسانه‌های گوناگون در جهان می‌توانند واقعیت‌های جامعه ما را به مردم دنیا نشان دهند. متاسفانه جامعه هتل داران و تورگردانان همگی صدایشان از وضع کنونی درآمده است و خسارات عجیبی به آنها وارد شده است. حدوداً 85 درصد از سفرهای گردشگران خارجی در پی حوادث اخیر لغو شده و این آمار را تورگردانان و آژانس‌های مسافرتی اعلام کرده‌اند که حکایت از شرایط نامساعد آنها دارد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها