يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۵۱۹۵۶۸
زمان انتشار: ۰۹:۱۸     ۱۰ دی ۱۴۰۱
گزارشی از تغییر در تیم اقتصادی دولت؛
پنجشنبه هفته گذشته مصطفی قمری‌وفا، سخنگوی بانک مرکزی ایران اعلام کرد: علی صالح‌آبادی در جلسه اضطراری هیات‌‌دولت از سمت خود استعفا کرد و محمدرضا فرزین وارد ساختمان شیشه‌ای میرداماد شد.

به گزارش سرویس اقتصادی پایگاه 598، شواهد نشان می‌دهد وجود تورم در کشور باعث شده بهترین عملکرد روسای کل بانک مرکزی به این خلاصه شود که ارزش پول ملی کمتر کاهش یافته و تقویت ریال در برابر ارزهای دیگر تقریبا به فراموشی سپرده شده است. فرزین در حالی مهمان تازه ساختمان شیشه‌ای میرداماد می‌شود که از او انتظار ساماندهی نظام پولی و ارزی می‌رود. از چند منظر رئیس‌کل بانک‌ مرکزی در شرایط فعلی ماموریت بسیار سختی دارد. از یک‌سو تحریم‌ها و از سوی دیگر کسری بودجه و کاهش سرمایه‌گذاری در کشور نظام پولی و ارزی کشور را با چالش مواجه کرده است. همچنین نظارت بر بانک‌ها انتظار دیگری است که از رئیس‌کل جدید بانک ‌مرکزی می‌رود. حالا باید دید سیاست بانک مرکزی و تیم اقتصادی دولت در این زمینه تغییر خواهد کرد یا خیر.

چندی پیش علی بهادری‌جهرمی، سخنگوی دولت از تغییر تیم دولت در بخش‌های مختلف اطلاع داد. اولین تغییر در شورای اطلاع‌رسانی دولت اتفاق افتاد و پس از آن مهرداد بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی شد. تغییر بعدی به خیابان میرداماد رسید و محمدرضا فرزین جایگزین علی صالح‌آبادی در بانک مرکزی شد. هرچند تغییرات نرخ ارز پیش از این‌که رئیس‌کل را تغییر دهد معاون ارزی بانک مرکزی را تغییر داد و در آبان ماه افشین خانی برکنار و محمد آرام بر این صندلی تکیه زد. البته بانک مرکزی پیشنهاد افزایش نرخ بهره بانکی را پیشنهاد داد و شورای پول و اعتبار با آن موافقت کرد و نرخ اوراق گواهی سپرده از ۱۸‌درصد به ۲۳‌درصد رسید. بررسی وضعیت بازار نشان می‌دهد از زمان انتصاب فرزین به‌عنوان رئیس‌کل بانک مرکزی نرخ دلار از پایه ۴۴‌هزار تومان در بازار غیر‌رسمی وارد کانال ۴۱‌هزار تومان شد. این در حالی است که در بازار نیما نرخ کمتر از ۳۰‌هزار تومان است و مازاد تقاضا وجود دارد اما در بازار غیر‌رسمی قیمت‌ها روند نوسانی را طی می‌کرد. علی صالح‌آبادی از ۱۴مهر سال گذشته تا ۸دی۱۴۰۱ رئیس‌کل بانک مرکزی بود در این مدت ارزش پول ملی ۵۵‌درصد کاهش یافت. به طوری‌که ارزش ریال در برابر دلار در زمان تحویل ۲۸‌هزار و ۳۱۷‌تومان بود و در زمان تحویل به ۴۳‌هزار و ۹۰۰‌تومان رسید. فرزین، رئیس‌کل بانک مرکزی در اولین اظهار‌نظر خود در این سمت نرخ دلار در سامانه نیما را ۲۸‌هزار و ۵۰۰‌تومان اعلام کرد. هرچند برخی تحلیلگران بر این باورند به منظور مدیریت بازار این اقدام انجام شده و برای یک‌سال و شاید کمتر مورد استفاده قرار بگیرد اما در بلند‌مدت سیاست‌ها تغییر خواهد کرد.

۵ وعده رئیس‌ جدید بانک‌ مرکزی
همفکری با کارشناسان

حجت‌الاسلام ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور در جلسه هیات‌دولت به رئیس‌کل جدید بانک مرکزی تاکید کرد: برای تثبیت و مدیریت نرخ ارز از همفکری و مشورت همه افراد صاحب‌نظر استفاده شود و علاوه بر آن تیم اقتصادی باید با هم هماهنگ باشند و نسبت به اجرای دقیق سیاست‌های اقتصادی جهت ثبات نرخ ارز، کاهش تورم و نظارت جدی بر عملکرد بانک‌ها حساسیت داشته باشند.

سوابق و وعده‌های مستاجر جدید میرداماد

در کارنامه علمی محمدرضا فرزین که دکتری اقتصاد و عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی با رتبه دانشیاری دارد، مقالات و سوابق علمی پر‌شماری به چشم می‌خورد اما آنچه به نظر می‌رسد دولت را برای انتخاب او در این مقطع مجاب کرده، مسئولیت‌های متعدد در حوزه پولی و بانکی است. فرزین از سال گذشته مدیرعامل بانک ملی است. پیش از بانک ملی نیز فرزین از سال ۱۳۹۲ رئیس هیأت‌مدیره بانک کارآفرین و در سال‌های ۱۳۹۸ تا ۱۴۰۰ مدیرعامل آن بانک بود. عضو حقیقی شورای پول و اعتبار به‌عنوان نماینده رئیس‌جمهور، عضو هیأت‌مدیره بانک کشاورزی، دبیر کارگروه طرح تحول نظام بانکی و دبیر کارگروه ارزش‌گذاری پول ملی از دیگر سوابق فرزین در حوزه پولی و بانکی در سال‌های گذشته است. ریاست هیأت عامل صندوق توسعه ملی، معاونت اقتصادی وزیر امور اقتصاد و دارایی و دبیری ستاد هدفمند کردن یارانه‌ها در دولت دهم به‌عنوان یک پروژه ملی نیز از مسئولیت‌های دیگر فرزین بوده است. تثبیت نرخ ارز در سامانه نیما، کنترل تورم ، کوچک‌سازی بازار غیررسمی ارز و تامین ارز مورد نیاز واردات برای ماشین‌آلات و بخش تولید از مهم‌ترین وعده‌های فرزین در مسند رئیس کل بانک مرکزی است.

۵وعده رئیس‌جدید بانک‌مرکزی

* روزنامه جام جم 

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها