أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۵۱۹۷۶۹
زمان انتشار: ۰۹:۰۷     ۱۵ دی ۱۴۰۱
استاد حوزه و دانشگاه تشریح کرد:
حجت الاسلام والمسلمین محمدی شاهرودی تصریح کرد: رفتن به درب منازل مهاجرین و انصار از سوی حضرت زهرا(س) به معنای اتمام حجت و بستن دهان افرادی بود که بعدها ممکن بود بگویند اگر خلافت از آن علی بود، پس چرا او و خاندانش از آن دفاع نکردند؟

به گزارش پایگاه 598، حجت الاسلام والمسلمین رضا محمدی شاهرودی کارشناس برجسته مسائل دینی در سومین برنامه حسینیه پاسخ که از سوی تلویزیون اینترنتی پاسخ وابسته به مرکز مطالعات و پاسخ گویی به شبهات حوزه های علمیه برگزار شد، به تشریح برخی ویژگی های حضرت فاطمه زهرا(س) پرداخت و گفت: حقیقت این است که نه تنها در زمان حیات حضرت زهرا سلام الله علیها بلکه هنوز هم که هنوز است ایشان را به خوبی نشناخته و معرفت لازم در مورد کوثر نبوی و این لیلة القدر الهی برای بشر کسب نشده است.

وی افزود: یکی از شبهاتی که در مورد ایشان مطرح می کنند این است که گفته می شود حضرت زهرا سلام الله علیها برای گرفتن بیعت به درب خانه مهاجرین و انصار مراجعه می کردند. آیا چنین کاری برای یک زن آن هم حضرت فاطمه زهرا(س) مناسب است؟

حجت الاسلام والمسلمین محمدی شاهرودی خاطرنشان کرد: هر علمی برای خودش روش و متُدی داشته و برای پاسخ به مسائل تاریخی باید به اسناد ثبت شده در تاریخ مراجعه کرد و بر اساس آن ها مدعاهای مطرح شده را مورد صحت سنجی قرار داد.

آیا دفاع از حق منافاتی با شأن انسان ها دارد؟

وی عدم شناخت متدلوژی علوم را یکی از دلایل اصلی ایجاد این گونه شبهات دانست و گفت: باید دید آیا دفاع از حق با شأن انسان ها منافاتی دارد؟ اگر حضرت زهرا(س) برای دفاع از حق به درب منازل مهاجرین و انصار بروند، آیا این امر با شأن ایشان منافاتی دارد؟

استاد حوزه و دانشگاه سیره حضرت زهرا سلام الله علیها را شامل اقدامات فردی و اجتماعی مختلفی برشمرد و تصریح کرد: ایشان علاوه بر سیره فردی، دارای سیره اجتماعی نیز بودند و در عین حال که زنی عفیفه بودند و مقنعه ایشان تا زیر زانویشان و جلباب آن حضرت تا زیر پایشان می آمد، در منابع معتبر تاریخی آمده است که در مسجد و در بین مهاجر و انصار سخنرانی کردند، در جنگ احد حضور یافته و زخم های پیامبر اکرم(ص) را پانسمان نمودند و در جنگ احزاب نیز داریم که ایشان در پشت سنگر حضور یافته و برای پدرشان نان بردند؛ پس باید از مطرح کنندگان این شبهه پرسید که با این اوصاف چرا رفتن به درب منازل مهاجران و انصار که در آن جا با یک یا چند نفر روبرو میشدند، دون شأن حضرت زهراست؟

اقدام حضرت زهرا(س) اتمام حجتی برای تاریخ بود

وی با اشاره به اینکه حق گرفتنی است، افزود: حضرت زهرا(س) با رفتن به درب منازل مهاجران و انصار از آن ها وعده گرفته و با آن ها اتمام حجت کردند. دیگر با این اقدام آن حضرت دیگر بهانه ای برای افراد نمی ماند تا از ولایت امیرالمؤمنین علی علیه السلام دفاع نکنند. البته افراد نیز در پاسخ به حضرت زهرا(س) گفته بودند که شما درست می گویید، اما دیگر دیر شده است. آن حضرت هم در پاسخ فرمودند که یعنی ما دیروز باید بدن پیامبر(ص) را زمین می گذاشتیم و بلافاصله به دنبال امر خلافت ایشان می بودیم؟!

حجت الاسلام والمسلمین محمدی شاهرودی بیان داشت: دو نکته کاملاً واضح از تاریخ فهمیده می شود؛ یکی اینکه حضرت علی(ع)، حضرت زهرا(س)، حضرت امام حسن مجتبی(ع) و امام حسین(ع) از مصادیق آیه تطهیر بوده و این چهار نفر به دنبال حق که خلافت امیرالمؤمنین علی علیه السلام بود، رفتند. پس نتیجه می گیریم دیگران به مسیر باطل رفته اند و این مهمترین سند بر عدم حقانیت مسیری است که خلفای سه گانه دنبال کردند.

وی گفت: رفتن به درب منازل از سوی حضرت زهرا(س) به معنای اتمام حجت و بستن دهان افرادی بود که بعدها ممکن بود بگویند اگر خلافت از آن علی بود، پس چرا او و خاندانش از آن دفاع نکردند؟

مسیر حق کدام است؟

این کارشناس برجسته مسائل دینی اظهار کرد: باید این واقعه در تاریخ می ماند؛ زیرا در عصر امروز بعد از ۱۴۰۰ سال هرکسی می خواهد بداند مسیر حق کدام است؟ این درس هایی است که وظیفه تاریخ رساندن آن ها به نسل های بعد می باشد. رفتن حضرت زهرا سلام الله علیها به درب منازل اقدامی تاریخی برای اثبات باطل بودن مسیر خلفای سه گانه بوده تا حجت بر نسل های بعدی مسلمین تمام شود.

وی ادامه داد: دفاع از حق، منافاتی با شأن و جایگاه دختر پیامبر(ص) ندارد. اتفاقاً عدم دفاع از حق و سکوت در مقابل ظلم دون شأن ایشان است. ضمناً حضرت زهرا سلام الله علیها به صورت تنها به درب منازل مردم نرفته اند.

حجت الاسلام والمسلمین محمدی شاهرودی یادآور شد: حضرت فاطمه زهرا(س) باید از حق دفاع می کرد و این دفاع می بایست در تاریخ ثبت می شد. این ها فقط حرف پیروان اهل بیت علیهم السلام نبوده و در منابع اهل سنت نیز آمده است.

وی گفت: حضرت زهرا سلام الله علیها با صحابه پیامبر (ص) احتجاج کردند و از حق دفاع نمودند. امروزه برخی از روشنفکران و دانشمندان مصری که دنبال حق بوده اند به وضوح این مباحث را نوشته و کتاب های خوبی را در این زمینه به تألیف رسانده اند.

واقعه وحشتناک حرّه، نتیجه غفلت صحابه در ۵۰ سال پیش است

این استاد حوزه و دانشگاه در پایان خسارت هایی همچون واقعه وحشتناک حرّه را نتیجه غفلت صحابه در ۵۰ سال قبل دانست و خاطرنشان کرد: این غفلت که موجب قتل، غارت و قداست شکنی توسط سپاهیان یزید در طول سه روز شد، نتیجه غفلت صحابه در نیم قرن قبل از آن بود و این غفلت باید در تاریخ به ثبت می رسید تا امروز ما بتوانیم از آن درس عبرت بگیریم.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها