يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۵۱۹۹۵۷
زمان انتشار: ۱۲:۵۹     ۱۸ دی ۱۴۰۱
یادداشت/
دکتر حمیدرضا ترقی
پایگاه 598: آشوب‌ها و اغتشاشات اخیر بدون شک بر وضعیت اقتصادی کشور تأثیر گذاشته است، از جمله مانع جذب سرمایه در کشور از سوی سرمایه‌گذاران خارجی و داخلی شده که در نتیجه آن بخشی از این سرمایه‌ها هم از کشور خارج شد، زیرا نتیجه نبود امنیت در هر کشور یا منطقه‌ای، فرار سرمایه‌ها از آن جامعه است. در کنار این مساله خسارت‌های سنگینی نیز به دستگاه‌ها، دولت و اموال عمومی کشور وارد شد که قابل توجه بود و جبران آن از سوی دستگاه‌های مختلف، در واقع خسارتی است که به بیت‌المال و سرمایه‌های ملی مردم وارد می‌شود. البته این موارد خسارت در سطح کلان و به بخش‌های دولتی بود، در سطح خرد نیز وضعیت بهتری را شاهد نبودیم. در این مدت برخی کسب‌وکارها  100 روز تعطیل شد و بازاریان مجبور به تعطیلی زودهنگام مغازه‌های خود در طول روز شدند و به این ترتیب محل تأمین معاش مردم با مشکلات جدی روبه‌رو و خسارت سنگینی به آن‌ وارد شد. تنها بازاریان و صاحبان مغازه‌ها در این مدت خسارت ندیدند، بلکه صاحبان کسب‌وکارهای آنلاین نیز با مشکلات جدی روبه‌رو شدند. آشوب‌های اخیر به فیلتر شدن برخی شبکه‌های اجتماعی که به ابزار کسب‌وکار مردم تبدیل شده بودند، منجر شد. در نتیجه کسب‌وکارهایی که از طریق اینترنت و شبکه‌های مجازی خرید و فروش انجام می‌دادند و وابسته به این شبکه‌ها بودند به طور مستقیم زیان دیدند.
 
هرچند دشمن نتوانست به نتیجه دلخواه خود در این حوادث دست یابد و در اهداف خود شکست خورد اما این اتفاقات به طور مستقیم معیشت مردم را دچار مشکل کرد و خسارات به قدری سنگین است که نمی‌توان از آن چشم‌پوشی کرد.
 
با تمام این اوصاف اما به جرأت می‌توان خسارت سنگین‌تر و اصلی را کشته شدن تعدادی از مردم بی‌گناه کشور توسط ضدانقلاب و شهید شدن عده‌ای از نیروهای انتظامی و پلیس امنیت دانست. با این وجود اکنون که تب‌وتاب آشوب‌ها فروکش کرده، می‌توان دستاوردهایی نیز در این حوادث برای کشور مشاهده کرد که یکی از مهم‌ترین آنها، شناخت بهتر دشمن از سوی مردم بود. مردم در این مدت عواملی را که در داخل با دشمن همراهی یا در برابر این آشوب‌ها سکوت کردند بهتر شناختند.
 
مهم‌تر از آن مردم با اغتشاشگران همراهی نکردند و متوجه شدند که دشمن به بهانه‌هایی چون درگذشت مهسا امینی و شعار دروغین آزادی زن به قصد آشوب و براندازی وارد میدان شده و در نتیجه نقشه دشمنان خارجی در این توطئه کاملا برای مردم آشکار شد. از طرف دیگر نقش فضای مجازی در این اغتشاشات برای مردم مشخص شد. مردم دریافتند رها بودن فضای مجازی می‌تواند چه مشکلاتی برای کشور ایجاد کند و اینکه دلیل تلاش نظام برای مدیریت این فضا چیست.
 
تروریست‌های سنتکام در گزارش اخیر خود در رابطه با حوادث ایران به شکست خود اعتراف کرده و اعلام کردند ارزیابی‌های‌شان از وضعیت داخلی ایران اشتباه بوده است؛ نکته‌ای که رهبر حکیم انقلاب نیز در بیانات‌شان به آن اشاره کردند و فرمودند دشمنان ایران دچار اشتباه محاسباتی هستند و تصور می‌کنند مردم به دلیل اعتراض و انتقاد از وضعیت اقتصادی و مشکلات معیشتی با براندازان همراه خواهند شد؛ برآوردی که بی‌نتیجه بودن آشوب‌های اخیر، اشتباه بودن آن را اثبات کرد. غربی‌ها در یکی از مهم‌ترین اشتباه‌های محاسباتی خود، دست از مذاکرات برداشتند و تصور کردند می‌توانند به جای دیپلماسی مذاکره و برجام، از طریق دیگری خواسته‌های خود را بر کشورمان تحمیل کنند اما موضع‌گیری‌های اخیر مقامات آمریکایی پس از آشوب‌ها، نشان می‌دهد که آنها پی به اشتباه خود برده و خواهان بازگشت به مسیر سابق هستند.
 
در نهایت باید گفت پس از گذشت این مدت، مردم در تشییع شهدای گمنام همزمان با سالروز شهادت حضرت فاطمه زهرا(س) در سراسر کشور و برگزاری باشکوه مراسم سومین سالروز شهادت سردار سپهبد حاج‌قاسم سلیمانی، نشان دادند همچنان به آرمان‌های انقلاب و نظام و شهدا پایبندند و به‌رغم تمام مشکلات اقتصادی موجود و فشارهایی که متحمل شده‌اند، به هیچ وجه از انقلاب اسلامی و اهداف و آرمان‌های آن عقب‌نشینی نخواهند کرد.
 
* دکتر حمیدرضا ترقی- کارشناس ارشد سیاسی- اقتصادی
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها