أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۵۲۰۳۸۲
زمان انتشار: ۱۱:۵۷     ۲۷ دی ۱۴۰۱
پس از سفر ۱۹ آبان رئیس جمهور به شهرستان پاکدشت و بازدید از طرح شرکت تعاونی مسکن کارگری موسوم به حضرت امیرالمؤمنین (ع)، مسئولان استان تهران از رفع مشکل ۱۸ ساله این شرکت تعاونی و آمادگی برای احداث واحدهای مسکونی در آن خبر دادند.

به گزارش پایگاه 598، به نقل از ایرنا، با گذشت حدود ۲ ماه از سفر رئیس جمهور به شهرستان پاکدشت، مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران از رفع مشکل سند سه شرکت تعاونی مسکن این شهرستان خبر داد.

خلیل محبت‌خواه اظهار داشت: در پی سفر رئیس جمهور به پاکدشت و دستور ایشان در رفع مشکل اراضی شرکت تعاونی امیرالمومنین (ع)، بلافاصله اداره کل راه و شهرسازی کمیته کار این طرح را تشکیل داد و در همان هفته ابتدایی کار به امور زیربنایی استان ارجاع و با توجه به شرط استعلام محیط زیست، این امر با تصویب در امور زیربنایی استان به شورای برنامه ریزی استان ارسال شد.

وی افزود: همزمان با مطرح شدن مشکلات شرکت تعاونی امیرالمومنین (ع)، این موضوع در شورای عالی محیط زیست به ریاست رئیس جمهور نیز مطرح شد تا استعلام محیط زیست نیز صادر شود.

محبت‌خواه خاطرنشان کرد: پس از تصویب رفع مشکلات شرکت تعاونی امیرالمومنین (ع) در شورای برنامه ریزی استان، موضوع به شورای عالی معماری و شهرسازی کشور فرستاده شد و در نوزدهمین جلسه این شورا، کلیات طرح میانکار با هدف رفع مشکل شرکت تعاونی و شهرک‌های مسکونی پاکدشت به تصویب رسید.

این مسئول گفت: در این جلسه و با تصویب این سند علاوه بر حل مشکل مالکین شهرک امیرالمومنین (ع) به میزان ۹۲ هکتار مشکل شهرک‌های استاد شهریار و انقلاب نیز مرتفع شد.

وی اضافه کرد: به محض ابلاغ این مصوبه از شورای عالی شهرسازی به استانداری تهران و شهرداری، عملیات صدور مجوز برای ساخت و ساز در این شهرک آغاز می‌شود.

مدیر کل راه و شهرسازی استان تهران افزود: بیش از ۴۰ سال است که ساکنین شهرک‌های مذکور اکثرا در شرایط نامساعد مسکن (بافت فرسوده و یا سکونتگاهی) زندگی کرده و از هرگونه خدمات شهری محروم بوده اند که با تصویب سند میانکار، این شهرکها ضمن الحاق به محدوده شهری از خدمات زیربنایی و روبنایی مناسب برخوردار خواهند شد و مشکلات عدیده تعاونی های مسکن شهرکهای عنوان شده حل و فصل می شود.

محبت خواه یادآور شد: به توجه به اینکه سرریز جمعیت تهران به شهرهای اطراف بوده و پاکدشت نیز یکی از شهرهای مد نظر است، گفت: برآورد جمعیتی پاکدشت در افق مطالعاتی طی سالهای ۱۴۰۰ تا ۱۴۱۵ معادل ۴۱۵ هزار نفر با نرخ رشد متوسط ۲ درصد برآورد شده است.

سال ۱۳۸۴ شرکت تعاونی خانه کارگر پاکدشت با خرید یک قطعه زمین ۹۲ هکتاری به قیمت ۵۰۰ میلیون تومان در اراضی موسوم به حصار امیر، نسبت به عضو گیری اقدام کرده و برای واگذاری این زمین، بیش از ۴۰۰ نفر به عضویت این شرکت تعاونی درآمدند.

پس از مدتی شرکت تعاونی خانه کارگر اعلام کرد که توانایی اداره امور این زمین را ندارد و با توجه به مصوبه فرمانداری وقت پاکدشت مبنی بر لزوم تهیه زمین برای قشرهای ضعیف جامعه، اتحادیه تعاونی مسکن شهرستان متشکل از ۲۴ تعاونی مسکن کارگری، کارمندی، صنوف، طلاب، کارکنان قوه قضائیه، دانشگاه ابوریحان و چند شرکت دیگر ایجاد شد.

با تشکیل این اتحادیه، عضوگیری آغاز شد و تعداد اعضا از ۴۰۰ نفر اولیه خانه کارگر به بیش از چهار هزار نفر افزایش یافت، افرادی که برای عضویت از چهار میلیون و ۲۰۰ هزار تومان تا پنج و نیم میلیون تومان پرداخت کردند که ۲ میلیون تومان این حق عضویت به صورت نقد و مابقی به صورت اقساط هر سه ماه ۲۰۰ هزار تومان پرداخت شد تا حق عضویت کامل شود.

زمین ۹۲ هکتاری خریداری شده به دلیل مشکلات نقل و انتقال، قابلیت واگذاری به اعضا را نداشت و مسئولان وقت اتحادیه مسکن با استنادات قانونی، زمین را عودت داده و زمین دیگری در منطقه موسوم به کوثر به میزان ۱۰ هکتار خریداری کردند.

این زمین ۱۰ هکتاری سنددار متشکل از ۳۰ مالک بود که مرحوم حاج حسین نجفی به عنوان نماینده مالکان، نسبت به معامله آن با اتحادیه مسکن اقدام کرد.

کاربری این زمین در گذشته‌های دور کشاورزی بود ولی به دلیل آن که بیش از ۴۰ سال از آن برای زراعت استفاده نشده و به صورت لم‌یزرع باقی‌مانده بود، در سال ۱۳۷۸ اداره راه و شهرسازی آن را موات اعلام کرده وآن را به نام دولت مصادره کرده بود.

با شکایت مالکان و ارائه ادله قانونی، دادگاه در سال ۱۳۸۱ موات بودن این اراضی را باطل و به نفع کشاورزان رأی داد و مالکیت به کشاورزان بازگشت و در سال ۱۳۹۱، تعدادی از اعضای این اتحادیه مسکن به دلیل اختلاس چهار میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومانی و واریز نشدن حق عضویت اعضای جدید به حساب تعاونی دستگیر و به رد مال و زندان محکوم شدند و این امر باعث شد تا پیگیری تعیین تکلیف این زمین حدود سه سال با تعویق مواجه شود.

تأخیرهای پیاپی و عدم پاسخگویی مسئولان شرکت تعاونی باعث شد تا بارها، اعضا در مقابل فرمانداری پاکدشت تجمع کنند و خواستار رفع مشکل و صدور مجوز برای ساخت و ساز کنند، گره‌ای که تا ۱۹ آبان امسال به دست هیچ مسئولی گشوده نشد و با بازدید آیت الله دکتر رئیسی از محل اجرای این طرح و صحبت رودرو با اعضا و دستور بر لزوم رفع یک ماهه مشکل اراضی شرکت تعاونی امیرالمؤمین (ع)، امیدها در دل مردم پاکدشت زنده شد.

رئیس جمهور در جریان این بازدید در جمع اهالی این منطقه حضور یافت و ضمن ابراز خرسندی از دیدار با مردم در هوای بارانی با بیان اینکه ما در کنار شما هستیم و مشکل شما مشکل دولت است، گفت: برای رفع موانع اداری احداث این شهرک حداکثر یکماه زمان تعیین کردیم تا مسئولان شهرستان مشکلات این طرح را به طور کامل مرتفع کنند.

پاکدشت با ۳۵۰ هزار نفر جمعیت در ۲۵ کیلومتری جنوب شرق تهران واقع شده است.

اخبار ویژه
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۱
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها