أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۵۲۰۳۹۴
زمان انتشار: ۱۴:۱۸     ۲۷ دی ۱۴۰۱
اختلافات و درگیری داخلی در رژیم صهیونیستی دیگر یک مبارزه حزبی یا سیاسی نیست بلکه یک مبارزه ایدئولوژیک مبتنی بر نفرت و طرد دیگری تبدل شده است که به تدریج این رژیم را به سمت خود ویرانی و فروپاشی درونی سوق خواهد داد.

به گزارش پایگاه 598، به نقل از ایرنا: «وسام أبو شمالة» نویسنده و تحلیلگر سیاسی فلسطینی امروز (سه شنبه) در مقاله‌ای در پایگاه شبکه تلویزیونی المیادین با بیان این مطلب نوشت: جنگ‌های داخلی در کشورها و رژیم‌ها معمولا" به‌طور ناگهانی و بدون مقدمه شروع نمی‌شوند و بیشتر این جنگ‌ها با اتهام زنی ها، تنش‌ها و اقدامات تحریک‌ آمیز با پیشینه های متعدد بروز می کند. محیط هایی که در آن‌ها کثرت قومی و دینی و فضای تبعیض آمیز بر اساس نژاد، دین و رنگ پوست و نیز قطبی سازی سیاست و احزاب با پوشش ایدئولوژیک وجود دارد، زمینه‌های جنگ داخلی را دارند.

وی با اشاره به اینکه "داشتن یک هدف، ارزش عالی و هویت جمعی فارغ از پیشینه‌های سیاسی و ریشه‌های قومی جامعه، موجب توافق و اجماع عمومی می‌شود اما نبود آن‌ها مصونیت اجتماعی را تضعیف می‌کند"، افزود: رژیم‌هایی که در نتیجه اشغال و سکونت با هزینه مردم بومی به وجود می‌آیند اغلب فاقد هویت جمعی و هدف واحد هستند که این امر شکنندگی و ضعف ساختار آن را تقویت می‌کند.

این تحلیلگر مسائل سیاسی ادامه داد: آنچه عرصه صهیونیسم چند سالی است شاهد آن است عجیب نیست و از منظر سیاسی- اجتماعی وضعیت استثنایی را منعکس نمی‌کند زیرا عوامل تفرقه و چندپارگی از زمان استقرار این رژیم اشغالگر در سرزمین فلسطین وجود داشته است.

خود ویرانی اسرائیل

به اعتقاد وی، وقایع داخل رژیم صهیونیستی حاکی از آن است که این رژیم گامی دیگر در جهت افزایش سطح دو قطبی شدید داخلی برداشته است زیرا پس از بیانیه‌ها و اتهامات رد و بدل شده بین کابینه راست افراطی به ریاست بنیامین نتانیاهو و جناح اپوزیسیون و هشدار نسبت جنگ داخلی، حدود ۱۰۰ هزار صهیونیست شامگاه شنبه در میدان "هبیما" در تل آویو اشغالی و همچنین در مراکز مختلف شهرهای قدس اشغالی و حیفا علیه مجموعه اقدامات و قوانینی که کابینه نتانیاهو قصد دارد علیه سیستم قضایی این رژیم اجرا کند، تظاهرات کردند.

این تظاهرات گسترده پس از سلسله اعتراضات اپوزیسیون رژیم صهیونیستی علیه برنامه‌های کابینه نتانیاهو برای ایجاد تغییرات اساسی در سیستم قضایی به گونه‌ای که به نفع راست‌های صهیونیست و نمادهای آن باشد و چراغ سبز نتانیاهو به «یاریو لیوین» وزیر دادگستری کابینه خود برای اصلاحات در دستگاه قضائیه برگزار شد و تظاهرکنندگان خشمگین علیه «لیوین» شعار دادند.

روسای دانشکده‌های حقوق در موسسات دانشگاهی در سراسر رژیم صهیونیستی نیز با صدور بیانیه‌ای اصلاحات برنامه ریزی شده در سیستم قضایی توسط «یاریو لیوین» وزیر دادگستری را محکوم کردند و هشدار دادند که این اصلاحات ماهیت به اصطلاح "دموکراتیک و فراگیر" رژیم اسرائیل و اصول اساسی نظام قانونی این رژیم را تهدید می‌کند و اینکه این تغییرات امکان تبعیض و محرومیت نامناسب را علیه طبقات مختلف صهیونیستها فراهم می‌کند.

این نویسنده فلسطینی در مقاله خود به بیانیه‌های قابل توجه از سوی شخصیت‌های مختلف مخالف کابینه نتانیاهو در قبل و در جریان تظاهرات اعتراضی گسترده اخیر در تل آویو و دیگر مناطق سرزمین‌ اشغالی فلسطین اشاره کرد و افزود: بیانیه‌های صادر شده نشان دهنده وضعیت کُشنده حاد داخلی بود و شدت بیانیه‌ها و اتهامات رد و بدل شده را می‌توان در داخل رژیم اسرائیل بی‌سابقه توصیف کرد.

از جمله بارزترین این بیانیه‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

- «بنی گانتس» وزیر سابق جنگ رژیم اسرائیل: اگر کابینه نتانیاهو به این راه ادامه دهد، مسئول وقوع یک جنگ داخلی خواهد بود، زمان آن فرا رسیده است که به صورت گسترده بیرون برویم و علیه کابینه نژادپرست نتانیاهو تظاهرات کنیم، اکنون وقت رفتن و خانه تکانی اسرائیل فرا رسیده است.

- پس از نشست سران احزاب مخالف (لاپید، گانتس، منصور عباس، لیبرمن، میخائیلی)، گانتس تاکید کرد که احزاب مخالف باهم برای درهم شکستن تلاش‌هایی که قصد از بین بردن به زعم او "دموکراسی اسرائیل" را دارد، همکاری خواهند کرد.

- نتانیاهو در پاسخ به گانتس گفت: "تو از ماموریتی که برای از بین بردن دموکراسی و نابود کردن نظام قانونی داری چیزی به دست نیاوردی - اگر راه خودت را ادامه دهی پس مسئول جنگ داخلی که در اسرائیل پدیدار خواهد شد، خواهی بود. "

- یکی از اعضای کنست (پارلمان) رژیم صهیونیستی از حزب «ش عتید» به ریاست یائیر لاپید پس از انجام یک مصاحبه تلویزیونی که بصورت تلفنی انجام شد گفت: در خانه بمب دریافت خواهید کرد.

- معاون سابق رئیس ستاد کل نیروهای ارتش اسرائیل خواستار قیام گسترده صهیونیستها علیه کابینه نتانیاهو شد.

- «زویکا فوگل» عضو کنست از حزب «عوتسما یهودیت» به ریاست «ایتامار بن گویر» در مقابل خواستار دستگیری بنی گانتس و یائیر لاپید به اتهام خیانت شد.

- یک روز پس از آن «یائیر لاپید» نخست وزیر سابق رژیم اسرائیل گفت: "بن گویر تهدید می‌کند که از کامیون‌های آب‌پاش علیه تظاهرکنندگان استفاده می‌کند، «فوگل» نماینده کنست می‌گوید که من و گانتس به اتهام خیانت باید دستگیر و زندانی شویم، و در بئر السبع تلاش کردند دانشجویان ما را زیر بگیرند زیرا آن‌ها اعتراض و از حق آزادی بیان خود استفاده می‌کنند. "

- لاپید، نتانیاهو را تهدید کرد و گفت: نمی‌گذاریم ما را زیر پا بگذارند و به رغم تهدیدشان علیه آن‌ها تظاهرات خواهیم کرد.

- «آویگدور لیبرمن» وزیر سابق امنیت رژیم اسرائیل، نتانیاهو را متهم کرد که عامل اصلی تحریک "اسرائیلی" علیه یکدیگر است.

خود ویرانی اسرائیل

- جنبش فراخوان و سازماندهی اعتراضات و «پرچم‌های سیاه» به نتانیاهو حمله کرد و گفت: "انقلاب نتانیاهو به نتیجه نمی‌رسد و اسرائیلی ها با ظلم مقابله خواهند کرد و شورش‌هایی که امشب آغاز شد، آغازی است برای مبارزه بی‌امان مردمی که بر سر تفکیک قوا و برپایی عدل و آزادی، سازش نمی‌کنند. "

- «یائیر گولان» نماینده سابق کنست و از سازمان دهندگان تظاهرات در «تل آویو» گفت: "آن‌ها در راه نابودی دموکراسی هستند و ما با نافرمانی مدنی از جمله اعتصابات و تظاهرات پاسخ خواهیم داد."

وی افزود: "تحولات کنونی از قبیل بیانیه ها، اتهامات و تظاهرات نشاندهنده ناکامی اسرائیل در دستیابی به هدف راهبردی یعنی آمیختن جمعی در چارچوب هویتی فراگیر و هدفی واحد و کاهش دو قطبی سیاسی و ایدئولوژیک که از بدو پیدایش به دنبال آن بوده است، می‌باشد. "

«وسام أبو شمالة» با اعتقاد به اینکه سیستم جمعی رژیم اسرائیل شکافته‌تر و پراکنده‌تر شده و شکاف بین سکولارها و ارتدوکس های دینی بیشتر و حالت دشمنی بین احزاب شدیدتر شده است که به فروپاشی «اجماع داخلی» می‌انجامد، به هشدار تعدادی از متفکران صهیونیست به خطرات زودهنگام جنگ داخلی در رژیم اسرائیل اشاره کرد و افزود: از جمله این افراد می‌توان به «افسلوم ویلان» اشاره کرد که با توجه به شکاف شدید بین مذهبیون افراطی و سکولارها و اختلافات عمیق بین قومیت‌های چندگانه، احتمال وقوع جنگ داخلی در رژیم اسرائیل را قوی دانست. ویلان معتقد است که راست افراطی یک تهدید وجودی برای رژیم اسرائیل است و به آنچه او سومین تخریب معبد ادعایی می‌خواند، منجر خواهد شد.

وی اضافه کرد: شاخص‌های داخلی رژیم اسرائیل نشان می‌دهد که تنش داخلی به بحرانی عمیق تبدیل شده است که مقابله با آن دشوار است و به سمت درگیری بر اساس طرد دیگری، ناتوانی در همزیستی و شکست تئوری همجوشی که «دیوید بن گوریون» رویای آن را در سر می‌پروراند، پیش می‌رود بنابراین درگیری داخلی در رژیم اسرائیل دیگر یک مبارزه حزبی یا سیاسی نیست بلکه یک مبارزه ایدئولوژی مبتنی بر نفرت و طرد دیگری است که منجر به حالتی شبیه به خود ویرانی و فروپاشی درونی می‌شود و به مهاجرت‌های معکوس برای فرار از سرنوشت نامعلوم منجر خواهد شد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها