أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۵۲۰۶۹۹
زمان انتشار: ۱۴:۴۹     ۰۴ بهمن ۱۴۰۱
بر اساس آمار آرشیو خشونت با اسلحه، با اضافه شدن دو تیراندازی مرگبار کالیفرنیا در عرض 48 ساعت، تعداد تیراندازی‌های جمعی ایالات متحده در سه هفته اول سال 2023 به عدد شوکه‌کننده 38 می‌رسد.

به گزارش پایگاه 598، به نقل از فارس، در دومین تیراندازی جمعی ایالت کالیفرنیا در ۴۸ ساعت، در شهر «هف مون بی» این ایالت دستکم هفت نفر کشته شدند. 

شنبه شب هم دستکم ۱۱ نفر در تیراندازی شهر «مونته‌ری پارک» کالیفرنیا کشته و تعداد بیشتری زخمی شدند. این تیراندازی در حالی رخ داد که جامعه بزرگ آسیایی آمریکایی شهر مشغول جشن گرفتن سال نو بودند. 

به گزارش سی‌ان‌ان، موارد زیادی هم ناشناخته می‌ماند، اما صحنه عذاب و وحشت در آمریکا به فضای معمول در ایالات متحده تبدیل می‌شود. بر اساس آمار آرشیو خشونت با اسلحه، در واقع تیراندازی کور دوشنبه به تعداد شوکه‌کننده ۳۷ مورد دیگر در سال ۲۰۲۳ اضافه می‌شود که تنها در سه هفته اول آن رخ داد است. 

کامالا هریس معاون رئیس‌جمهور آمریکا یکشنبه (۲۳ ژانویه) در بین جمعیت حاضر در تالاهاسی فلوریدا در اشاره به تیراندازی مونته‌ری پارک گفت: زمان یک جشن فرهنگی... و جامعه دیگری با خشونت مسلحانه احمقانه از هم پاشیده است. همه ما در این اتاق و در کشورمان می‌دانیم این خشونت باید متوقف شود. 

به گزارش شبکه آمریکایی، اما چطور قرار است خشونت مسلحانه در آمریکا با یک کنگره دوپارچه، نسخه‌های خط مشی بسیار متفاوت و فرهنگ عمیقاً ریشه‌دار سلاح به وقوع بپیوندد. جو بایدن دوشنبه از کنگره خواست یک جفت لایحه منع سلاح‌های تهاجمی و خشاب ظرفیت بالا و همچنین افزایش سن خرید سلاح به ۲۱ را تصویب کند و از قانونگذاران خواست به سرعت عمل کنند. 

آمار تامل‌برانگیز 

بر اساس مطالعه منتشر شده در نسخه دسامبر ۲۰۲۲ Pediatrics، مجله آکادمی پزشکی اطفال آمریکا، جراحات ناشی از اسلحه اکنون علت اصلی مرگ افراد کمتر از ۲۴ سال در ایالات متحده است. طبق گزارش Everytown، از سال ۲۰۱۵ تا ۲۰۲۰، حداقل دو هزار و ۷۰ تیراندازی غیرعمد توسط کودکان زیر ۱۸ سال در آمریکا رخ داده که ۷۶۵ مرگ و هزار و ۳۶۶ مجروح برجای گذاشته است. 

بار نابرابر، باز هم سیاه‌پوستان قربانی بیشتری می‌دهند

بر اساس مطالعه‌ای که سال گذشته در AMA Network Open  منتشر شد و مرگ‌های ناشی از سلاح گرم را در سه دهه گذشته در آمریکا تحلیل کرد، در مجموع بیش از یک میلیون نفر از سال ۱۹۹۰ جان خود را از دست داده‌اند. 

محققان دریافتند که نرخ مرگ و میر ناشی از سلاح گرم برای اغلب گروه‌های جمعیتی در آمریکا در سال‌های اخیر افزایش داشته است. بخصوص در دوران همه‌گیری کرونا اما تفاوت گسترده همچنان پابرجاست. نرخ قتل در بین مردان سیاه‌پوست جوان، ۱۴۲ قتل در هر ۱۰۰ هزار مرد سیاه‌پوست بین ۲۰ تا ۲۴ سال، حدود ۱۰ برابر بیشتر از نرخ کلی مرگ و میر با سلاح گرم در ایالات متحده در سال ۲۰۲۱ بود. 

بر اساس برآورد Arms Survey مستقر در سوئیس، در آمریکا حدود ۳۹۳ میلیون سلاح گرم خصوصی وجود دارد، یعنی ۱۲۰ اسلحه برای هر ۱۰۰ آمریکایی. در حالی که محاسبه دقیق سلاح‌های گردم متعلق به غیرنظامیان به دلیل عوامل مختلفی مثل سلاح‌های ثبت نشده و تجارت غیرقانونی و درگیری‌های جهانی دشوار است، هیچ کشور دیگری به این اندازه اسلح در دست غیرنظامیان ندارد. 

در نظرسنجی اکتبر ۲۰۲۲ موسسه گالوپ حدود ۴۵ درصد بزرگسالان گفتند در خانه‌‌ سلاح گرم دارند. 

پیچیدگی ناشی از تعاریف متفاوت از تیراندازی جمعی

آرشیو خشونت با اسلحه مثل سی‌ان‌ان تیراندازی جمعی را حادثه‌ای تعریف می‌کند که در آن دستکم چهار نفر بجز خود عامل آن هدف شلیک گلوله قرار بگیرند. اما به عنوان مثال، اداره تحقیقات فدرال قانون ۲۰۱۲ را ذکر کرده که بر اساس آن تیراندازی جمعی سه یا تعداد بیشتری کشته در یک حادثه واحد را شامل می‌شود. 

تفاوت تعاریف در آمریکا باعث پیچیدگی بیشتر شده است. پایگاه آمریکایی محافظه‌کار دیلی کالر، تعریفی از تیراندازی جمعی عمومی را در نظر گرفته که در گزارش سرویس تحقیقاتی کنگره در سال ۲۰۱۳ گنجانده شده و آنقدر محدود است که تنها ۷۸ مورد را بین سال‌های ۱۹۸۳ تا ۲۰۱۲ شناسایی کرده است. 

یک مقاله تحقیقاتی منتشر شده در سال ۲۰۱۹ این موضوع را برجسته کرد و نوشت: «آرشیو خشونت با اسلحه بیشترین حوادث تیراندازی جمعی را با ۳۴۶ مورد در سال ۲۰۱۷ ثبت کرده در حالی که «مادر جونز» تنها ۱۱ مورد را به ثبت رسانده است. 

به تحلیل سی‌ان ان،  تعریفی مشخص برای تیراندازی جمعی کیفیت تحلیل‌های در حال تکمیل را بهبود می‌دهد و می‌تواند به بهبود نه تنها آگاهی و درک عمومی از تیراندازی‌های جمعی منتهی شود، بلکه استدلال‌هایی برای قانونگذاری باشد که از بار این حوادث بر دوش جامعه بکاهد. 

آمریکا یک‌تاز خشونت مسلحانه

به گزارش شبکه آمریکایی، کشورهایی که قوانینی را برای کاهش مرگ و میر ناشی از اسلحه وضع کرده‌اند به تغییرات قابل توجهی دست یافته‌اند. 

طبق تحلیل سی‌ان‌ان، به طور مثال در نیوزیلند قوانین سلاح به سرعت بعد از تیراندازی‌های مرگبار ۲۰۱۹ کرایست‌چرچ اصلاح شد. درست ۲۴ ساعت بعد از حملات که ۵۱ کشته برجا گذاشت، جاسیندا آردرن نخست‌وزیر این کشور از تغییر قانون سلاح گرم خبر داد. در کمتر از یک ماه بعد، پارلمان این کشور تقریباً به اجماع به تغییر قوانین سلاح این کشور رای داد و تمام سلاح‌های نیمه خودکار نظامی ممنوع شد. 

در استرالیا هم در کمتر از دو هفته بعد از بدترین تیراندازی جمعی این کشور، دولت فدرال برنامه جدیدی را اجرا کرد و تفنگ‌های شلیک سریع و ساچمه‌ای را ممنوع کرد. در ۱۰ سال بعد از این تغییرات، مرگ و میر ناشی از سلاح گرم در استرالیا بیش از ۵۰ درصد کاهش یافت. 

در آفریقای جنوبی، مرگ و میر ناشی از اسلحه در یک دوره ۱۰ سال بعد از تصویب قوانین جدید تقریباً به نصف رسید. قانون کنترل سلاح گرم ۲۰۰۰ در ژوئیه ۲۰۰۴ اجرایی شد. قوانین جدید دستیابی به سلاح گرم را بسیار دشوارتر می‌کرد. 

اما به نوشته پایگاه اینترنتی شبکه سی‌ان‌ان، فرهنگ اسلحه در آمریکا از همه جا مجزاست و در حال به نظر می‌رسد چرخه مرگبار خشونت ادامه خواهد یافت. 

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها