أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۵۲۰۹۲۴
زمان انتشار: ۱۰:۲۲     ۱۰ بهمن ۱۴۰۱
صندوق تثبیت بازار کجاست؟
در روزهایی که بازار سرمایه دچار نوسان می شود، بهترین فرصت برای ورود فعالانه منابع صندوق تثبیت به بازار سرمایه برای جلوگیری از ریزش شدید بازار است.

به گزارش پایگاه 598، به نقل از تسنیم، بازار سرمایه در حالی در روز یک شنبه به کار خود پایان داد که ریزش 58 هزار واحدی را تجربه کرد. ریزش عجیب و غریبی که شاید کمتر کسی انتظار آن را داشت. گفتنی است ریزش 3.6 درصدی شاخص کل، در طول دو سال اخیر بی سابقه بوده است.

اعتماد از بازار سرمایه رخت بربسته؟
اصل اول هر سرمایه گذاری ایجاد اعتماد است، این روزها از اخبار زرد و ضد و نقیضی که مدام در خصوص بازار سرمایه منتشر می شد گرفته تا ابهاماتی که سیاست تثبیت تا نرخ گاز پتروشیمی ها که در بودجه در خصوص آن بحث و تبادل نظر صورت میگیرد، همگی تنها پالس بی ثباتی را به بازار سرمایه می دهند.

عرضه خودرو در بورس کالا
اولین ابهامی که بی شک این روزها بیشتر از خودش، اخبار آن بازار را تحت الشعاع قرار داده است، عرضه خودرو  در بورس کالا است. فرایندی که جایگزینی آن با شیوه عرضه به صورت قرعه کشی توانسته بود، سودسازی شرکت های خودرویی را تا حد زیادی بهبود ببخشد و از زیان های انباشته آن ها تا حد خوبی بکاهد.
اخیرا نامه ای از شورای رقابت منتشر شده بود، که جنجال بسیاری به پا کرد که شاید بتوان شروع ریزش بازار و بهم ریختن وضعیت سهام گروه خودرویی را از زمان ارسال آن نامه دانست.

سیاست تثبیتی بانک مرکزی/ زمزمه های افزایش نرخ سود سپرده ی بانکی
بانک مرکزی، بعد از تغییراتی که در سطح مدیریتی خود دید، در سیاست های کلان خود نیز تغییر رویکرد داد. فرزین ریاست جدید بانک مرکزی، سیاستی که تحت عنوان سیاست ثبیتی اتخاذ کرد که به واسطه آن صادرکنندگان باید ارزهای حاصل از صادرات خود را در سامانه ی نیما و با نرخ 28 هزار و 500 تومان به فروش برسانند، دومین عاملی است که چندان به مذاق بازار سرمایه خوش نیامد. همچنین از دیگر عواملی که شاید این روزها ته دل سهامداران خالی می کند زمزمه هایی مبنی بر افزایش نرخ سود سپرده بانکی است که در صورت وقوع می تواند سبب کاهش جذابیت بازار سرمایه نسبت به بازار پول شود.

ابهامات لایحه بودجه 1402
این روزها که لایحه بودجه سال آتی در مجلس چکش کاری می شود، ابهاماتی در خصوص افزایش نرخ گاز صنایع، طرح هایی نظیر مالیات بر عایدی سرمایه و ... در حال بررسی است، که هر کدام از این طرح ها می تواند تاثیرات مثبت و منفی بر بازار سرمایه داشته باشند.
بنابراین می توان گفت طبیعی بود که در چنین شرایطی که فضای سرمایه گذاری در بازار سرمایه تا این حد غیرشفاف است و تصمیمات آنی و لحظه ای می توانند به طور مستقیم و غیر مستقیم روی آن تاثیر بگذارند، خیلی از سهامداران ترجیح بدهند عطای این بازار را به لقایش ببخشند و ترجیح به نقد کردن سهامشان دهند.

لزوم حمایت از بازار سرمایه توسط صندوق تثبیت در روزهای پر چالش
در این روزهای پرچالش، نقش صندوق تثبیت برای ملایم کردن شیب سقوط بازار سرمایه نقشی، غیر قابل انکار است. صندوث تثبیت عملا در روزهایی که بازار سرمایه به واسطه ی اخباری که پیرامون آن منتشر می شود و اصطلاحا بازار را با شوک مواجه می کنند، باید به داد بازار برسد و از بازار حمایت کند.
البته الحق و الانصاف اگر به سه چهار ماه گذشته برگردیم، نقش صندوق تثبیت در حمایت از بازار را نمی توان نادیده گرفت، دست انداز های ریز و درشتی که اگر صندوق تثبیت نبود، بازار سرمایه امروز شاید در کانال های پایین تر همچنان دست و پا میزد. البته شاید ذکر این نکته هم در اینجا لازم باشد که از سال 99 تا کنون حدود 50 درصد از منابعی که صندوق توسعه ملی باید به صندوق تثبیت واریز می کرد، تا کنون واریز نشده است.
اگرچه انتظارات از صندوق تثبیت در روزهایی که این چنین بازار سرمایه با شوک مواجه می شود بالا است، اما شنیده ها حاکی از آن است که صندوق تثبیت، در دو روز گذشته بیش از هزار میلیارد تومان در بیش از 300 نماد خرید داشته و تا حد امکان در حال حمایت از بازار است.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها