أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۵۲۱۶۳۸
زمان انتشار: ۱۵:۳۲     ۳۰ بهمن ۱۴۰۱
معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه در تشریح علاقه‌مندی چین برای کار با ایران گفت: چینی‌ها می‌دانند که ایران تامین امنیت انرژی در منطقه را برعهده دارد و علاوه بر آن دارای منابع انرژی است.

به گزارش پایگاه 598، سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور کشورمان دوشنبه شب ۲۴ بهمن ماه به منظور انجام سفری سه روزه و در پاسخ به دعوت «شی جین‌پینگ» همتای چینی خود و در راستای تحکیم و توسعه مشارکت جامع راهبردی بین دو کشور به پکن سفر کرد. وی ظهر سه‌شنبه ۲۵ بهمن ماه مورد استقبال رسمی رئیس جمهور چین قرار گرفت و دو رئیس جمهور با یکدیگر دیدار و گفت‌وگو کردند. در پایان این سفر، بیانیه مشترکی از سوی دو کشور منتشر شد

چرا چین علاقه‌مند است با ایران کار کند؟

 

* نتایج مثبت سفر رئیسی به پکن

در همین خصوص «مهدی صفری» معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه در گفت‌وگویی درباره سفر آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی به چین و توافقات حاصل شده گفت: سفر رئیس جمهور در بالاترین سطح از لحاظ پروتکلی انجام شد و در همه مراسم سطح دریافتی پروتکلی بالا بود. ملاقات‌های آقای رئیسی بسیار مهم بود از جمله دیدار با شی جین‌پینگ که یک ساعت و نیم به طول انجامید و همچنین ملاقات با دیگر مقامات چینی.

صفری افزود: این سفر نتایج مثبتی داشته، ولی نیاز به پیگیری دارد که این نتایج به اجرایی شدن بینجامد.

معاون وزیر امور خارجه درباره برنامه همکاری‌ جامع ایران و چین اضافه کرد: در سفر آقای امیرعبداللهیان وزیر خارجه کشورمان به چین و در پایان ملاقات، دو وزیر خارجه اعلام کردند که آن سند اجرایی شد، ولی به دلیل کرونا عملا کاری انجام نشد. من سفری به چین داشتم و در این سفر ملاقات‌های زیادی انجام شد. طرح جامع فقط نوشتارهایی در زمینه‌های مختلف است مثلا در خصوص گردشگری و میراث فرهنگی، رسانه، حمل و نقل، انرژی، مالی و ... و باید روی تک تک موضوعات قرارداد صورت گیرد و تفاهمنامه شود که در سفر رئیس جمهور ۲۰ سند آماده و امضا شد.

چرا چین علاقه‌مند است با ایران کار کند؟

 

مهدی صفری در بخش دیگری از این گفت‌وگو که با برنامه جهان آرا شبکه افق انجام شد، بیان کرد: چین اولین کشوری است که ما به آن صادرات داریم و در ۱۰ ماه امسال ۱۲.۴ میلیارد میزان صادرات غیرنفتی ما به چین بوده است. البته صادرات نفت و گاز نداریم و انتظار داریم صادرات غیرنفتی در آخر سال به ۱۵ میلیارد دلار برسد. اغلب محصولات صادراتی ما کشاورزی است. ما در چارچوب طرح جامع امسال مجوز محصولات صادراتی از جمله زعفران و ... را از چین دریافت کردیم.

سفیر اسبق ایران در پکن همچنین به تشریح توافقات صورت گرفته در این سفر با حضور وزرای مختلف پرداخت و یادآور شد: چینی‌ها علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری هستند.

صفری همچنین عنوان کرد که در خرداد ماه سال آینده عضویت دائم ما در نشست شانگهای در هند به صورت کامل محقق می‌شود و افزود: طرف چینی همچنین از عضویت ایران در بریکس حمایت کرد.

* برنامه همکاری‌ جامع ایران و چین فعال شده

معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت خارجه همچنین افزود: برنامه همکاری‌ جامع بین دو کشور فعال شده و توافقنامه‌ها و قراردادها امضا می‌شود. یکی از مسائل مهم مسئله ترانزیت است که یک جاده یک کمربند است که تلاش می‌کنیم در مسیر ترانزیت از مسیر ما و کریدورهای مختلفی که هست با چینی‌ها هماهنگ باشیم و آنها در این زمینه مشتاق هستند.

وی در خصوص سطح رابطه با چینی‌ها نیز بیان کرد: همیشه تأکید می‌کردم سیاست خارجی ما نباید وابسته به دولت‌ها باشد و باید حاکمیتی باشد که با یک دولت، جهت ما عوض نشود. در این دولت گرایش محکمی به سمت کشورهای آسیایی است، کشورهای اروپایی هم هست، ولی آفریقایی و آمریکای لاتین قوت بیشتری دارد. دولت سیزدهم اعلام کرد نخستین اولویت من همسایگان است و بعد از آن روسیه، چین و هند و کشورهای آفریقایی و این سیاست دنبال می‌شود. طرف چینی می‌بیند سیاستی که گفته می‌شود در اجرا هم از سوی دولت ایران دنبال می‌شود. سطح بسیار عالی است، ولی طرف‌های مقابل می‌دانند وقتی گرایش دولتی به سمت کشورهای غربی است و گرایش دولتی دیگر سیاست متوازن است، آنها جایگاه خودشان را می‌بینند و تمایل خود را برای اجرایی کردن سیاست‌ها بیشتر نشان می‌دهند.

صفری عنوان کرد: به نظر من در این دولت بهترین سطح روابط برقرار است و تصور چینی‌ها این است. در دوران احمدی‌نژاد چینی‌ها همین نگاه را داشتند و اکنون نیز اینگونه است.

معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه همچنین بر فعال شدن اتاق‌های بازرگانی برای کار با چینی‌ها تأکید کرد و گفت که سفارتخانه و سرکنسولگری‌های ایران در چین در جهت صادرات به تجار و شرکت‌های ایرانی کمک می‌کنند.

وی گفت: اگر تعداد پروازهای ما به چین زیاد شود گردشگران چینی می‌توانند به ایران و از آنجا به کشورهای دیگر سفر کنند.

صفری در بخش دیگری از این گفت‌وگو با بیان اینکه تلاش داریم قطاهاریی که از چین راه می‌افتند و به کشورهای مختلف می‌روند، از مسیر ما نیز عبور کنند، اظهار داشت: سالانه ۱۷ هزار رام قطار به اروپا می‌فرستند اگر بتوانیم پنج شش هزار رام را به سمت ایران بچرخانیم، ایجاد شغل می‌کند.

معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه در بخش دیگری از این گفت‌وگو با بیان اینکه صادرات بخش کشاورزی به چین ضعیف بوده، عنوان کرد: جدیدا مجوز لبنی را گرفتیم. پای مرغ ما قبلا به ویتنام و از آنجا به چین می‌رفت، ولی الان مجوز صادرات مستقیم دریافت کرده‌ایم. این عدد ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیون دلار است. زعفران ما پیش از این دارویی بوده، ولی الان می‌تواند به صورت یک کالا صادر شود. مرکبات ما نمی‌توانست صادر شود و این موارد جدیدا مجوز صادرات دریافته کرده‌ است.

این دیپلمات ارشد ایرانی بر بسته بندی مناسب کالا تأکید کرد.

* چرا چین علاقه‌مند است با ایران کار کند؟

وی همچنین در بخش دیگری از این گفت‌وگو اظهار داشت: علت اینکه چین علاقه‌مند است با ما کار کند. ما فاکتورهایی داریم که چین باید با ما کار کند و ما نیز باید با چین کار کنیم. ما در منطقه خلیج فارس و دریای عمان ۲ هزار و ۲۰۰ کیلومتر ساحل داریم. چین ۶ و نیم میلیون بشکه نفت خود را از طریق تنگه هرمز می‌برد. آیا تامین انرژی مهم است و یا امنیت انرژی نیز مهم است؟ کشور قدرتمندی مثل جمهوری اسلامی ایران امنیت انرژی را تامین می‌کند.

صفری در توضیح بیشتر گفت که چینی‌ها می‌دانند جمهوری اسلامی ایران تامین امنیت انرژی در منطقه خلیج فارس را برعهده دارد و افزود: چین برای تجارت، نیازمند امنیت است. می‌بییند ایران در خلیج فارس، دریای عمان و اقیانوس هند بسیار تاثیرگذار است و از سوی دیگر با ۱۵ کشور همسایه است و علاوه بر این ایران دارای منابع انرژی از جمله نفت و گاز است و به لحاظ جغرافیایی یک جاده یک کمربند برای آنها مهم است.

وی با بیان اینکه ارتباط ایران و چین تاریخی است، گفت: ما هیچ وقت با چینی‌ها جنگ و اختلاف مرزی نداشتیم.

معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت خارجه همچنین خاطرنشان کرد: تنها کشوری که علیه داعش جنگید، جمهوری اسلامی ایران بود و چینی‌ها به این موضوع واقف هستند. چین می‌گوید مکمل منافع من در منطقه باید ایران باشد.

صفری همچنین درباره گفت‌وگوی آیت‌الله رئیسی با مقامات چینی در خصوص نظم نوین جهانی اظهار داشت: چین قدرت بوده و قدرت نوظهور نیست. جمهوری اسلامی ایران هم از لحاظ نظامی و اقتصادی و فاکتورهای جغرافیایی یک قدرت منطقه‌ای قوی است. نظم جدید در حال شکل گیری است و سازمان‌های منطقه‌ای مثل شانگهای در حال قدرتمند شدن و توسعه یافتن هستند و کشورها مشتاق هستند به عضویت شانگهای دربیایند.

 

منبع: فارس
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها