يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۵۲۱۷۱۷
زمان انتشار: ۱۰:۵۲     ۰۲ اسفند ۱۴۰۱
فاطمی امین مطرح کرد؛
وزیر صمت گفت: تخلفات خودروسازان در واگذاری خارج از ضابطه خودرو به سازمان ها در دست بررسی است.

به گزارش پایگاه 598، به نقل از فارس، سیدرضا فاطمی امین امشب در برنامه صف اول، درباره تخلف خودروسازان در واگذاری خارج از نوبت خودرو به دستگاه های دولتی، اظهار داشت: وزارت صنعت، معدن و تجارت بسیار وسیع است و حدود 30 درصد از تولید کشور در این بخش انجام می شود و خودرو یکی از بخش های مرتبط به این وزارتخانه است لذا وقتی فقط در مورد خودرو صحبت می کنیم، حق بقیه صنایع ضایع می شود. 

وی بیان داشت:  رئیس جمهور در اسفند سال گذشته تاکید داشتند که در واگذاری خودرو ضوابطی رعایت شود که رانت نباشد و اگر خودروهایی قرعه کشی می شوند، خارج از قرعه کشی اتفاقی نیفتد، اما متاسفانه چندین سازمان با چندین خودروساز و البته با یکی از خودروسازها بیشتر (ایران خودرو و سایپا نیستند) در این باره مواردی داشته اند.نام این خودروساز را ذکر نمی کنم زیرا فعلا در حال بررسی هستیم اما مسجل شده که این کار صورت گرفته و لذا برخی از سازمان ها برای گرفتن خودرو برای کارکنان خود از این شرکت، قراردادی با این شرکت منعقد کرده اند و از این شرکت نیز برای کارکنان خودرو گرفته اند.

فاطمی امین افزود: بنابراین رئیس جمهور در این باره تذکر ویژه داده اند و ما هم بررسی کرده ایم و گزارش در حال نهایی شدن است. 

فاطمی امین بیان داشت: خودروهایی که باید در قالب قرعه کشی عرضه شود نباید از این روند عرضه خارج شود. خودروهایی بودند که طبق قراداد بسته شده با آن شرکت خودروساز به کارکنان آن سازمان تحویل شده است و نه خود سازمان، پول خودروها پرداخت شده است اما از آنجا که این کار خارج از ضابطه انجام شده است قطعا کار قابل پیگیری است. 

وزیر صمت در ادامه در خصوص سفر رئیس جمهور به چین گفت: چین یک اقتصاد بسیار بزرگ دارد و نزدیک 6 هزار و 300 میلیارد دلار حجم تجارت خارجی این کشور است و هفده هزار میلیارد دلار نیز تولید ناخالص داخلی دارد، نکته بسیار مهم این است که در انواع و اقسام رشته های صنعتی و فناوری این کشور وارد شده و تنوع محصول بسیار بالایی دارد. 

فاطمی امین اظهار داشت: بنابراین در جاهایی که نیاز به چالشی در صنعت و حوزه های مختلف داریم همکاری بین ایران و چین برای ما بسیار ارزشمند است لذا چین از معدود کشورهایی که تنوع رشته فعالیت و تخصص دارد و لذا در جاهایی که دچار خلاء هستیم می تواند به ما کمک کند. 

وی افزود: نکته دوم اینکه چین برای خود جایگاه و شان مستقلی قائل است و به طور مشخص روی تمدن چینی تمرکز دارندو  نه تنها دنباله رو کشورهای غربی و اروپایی و آمریکایی نیستند بلکه مدعی هستند و می خواهند تمدن چین را تا سال های آینده در دنیا معرفی کنند و این استقلال چین در جاهایی به ما کمک می کند.

فاطمی امین در پاسخ به این سوال که این موضوع چه فرصتی برای ما خواهد داشت، گفت: فرصت این است که ما دشمن مشترک داریم و اگرچه کشورهای دیگری هم هستند که ما با آنها دشمن مشترک داریم اما آنها در فضای دیگری حرکت می کنند و لذا خیلی ما نمی توانیم روی آنها حساب باز کنیم. لذا این دو ویژگی کشور چین یعنی تنوع بسیار زیاد در رشته فعالیت ها و اینکه برای خود هویت مستقل قائل هستند و به دنبال تبلور و ایجاد تمدن چینی هستند برای ما مزیت ایجاد می کند. 

وی اظهار داشت: کارهایی که ما با چین داریم مربوط به امروز و دیروز نیست و از گذشته بوده است اما اخیرا شتاب گرفته است و لذا نمونه آن را در عضویت ایران در سازمان همکاری های شانگهای می توان دید.

وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهار داشت: ما متاسفانه خیلی کمتر از ذخایرمان مس تولید می کنیم اما یک پروژه بزرگ تعریف شده است که ظرفیت تولید را از 280 هزار تن به یک میلیون تن در 6 سال آینده می رساند که حدود 15 میلیارد دلار نیز ارزش این پروژه است که برای آن نیاز به ماشین آلات داریم بنابراین مذاکراتی با کشور چین انجام شده برای تامین ماشین آلات  ضمن اینکه تحقق این پروژه و افزایش ظرفیت تولید مس به یک میلیون تن بیش از 12 میلیارد دلار برای ما درآمد صادراتی ایجاد می کند. 

وی بیان داشت: خوشبختانه در حوزه معادن تقریبا خام فروشی نداریم. تقریبا 600 میلیون تن ماده معدنی برداشت می کنیم اما فقط 1.7 درصد از مواد معدنی را به صورت خام صادر می کنیم.

فاطمی امین افزود: فولاد زنگ نزن برای اولین بار در کشور در چند ماه گذشته تولید شد که سال آینده تقریبا 70 درصد نیاز کشور را در این زمینه تامین می کنیم  و ارزش آن 4 یا 5 برابر قیمت ورق معمولی است. 

وی با اشاره به موضوع تولید مشترک خودرو توسط ایران و چین اظهار داشت: سرمایه گذاری هایی قبلا چین در کشور ایران در این زمینه داشته است و شرکت هایی هستند که چینی ها سهامدار آن هستند و لذا حال گسترش و تعمیق این شرکت ها هستیم. همچنین مذاکراتی با چینی ها برای تولید لوکوموتیو و واگن های مترو انجام شده است که بحث در مورد تولید این محصولات، ساخت داخل است. 

وزیر صمت اظهار داشت: البته در مورد لوکوموتیو قراردادی امضا شد مبنی بر اینکه 20 لوکوموتیو در ابتدا به صورت کامل وارد شود و بعد از آن انتقال فناوری و ساخت داخل صورت گیرد. 

فاطمی امین بیان داشت: در مجموع با چینی ها بحث های مختلفی انجام شد و این مذاکرات توسط شرکت های چینی انجام شد. 

وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهار داشت: در سفر به چین هم آقای رئیس جمهور با شرکت های بزرگ چینی جلسه داشتند و من هم جلساتی داشتم و حتی در یکی از جلسات بین 40 شرکت ایرانی و 100 شرکت چینی جلساتی برگزار و مذاکراتی انجام شده و حتی یک شرکت ایرانی یک قرارداد صادرات منعقد کرد. 

وی بیان داشت: تولید ماشین آلات معدنی و راه سازی امسال نسبت به سال گذشته در کشور 100 درصد رشد داشته است بطوری که هپکو سه برابر سال گذشته رشد داشته است. 

* صادرات امسال از 50 میلیارد دلار بیشتر می شود

فاطمی امین اظهار داشت: صادرات و تجارت خارجی به چند لحاظ دارای اهمیت است. برنامه ریزی امسال ما صادرات 50 میلیارد دلار بود که بررسی ها نشان می دهد صادرات سال جاری ما از 50 میلیارد دلار بیشتر خواهد شد. سال گذشته نیز پیش بینی شده بود که صادرات به 45 میلیارد دلار می رسد که از 48 میلیارد دلار گذشت. صادرات ما امسال نسبت به سال گذشته 17.7 درصد افزایش به لحاظ ارزش دلاری دارد در حالی که واردات به لحاظ وزنی 7 درصد کاهش داشته اما به لحاظ ارزش 16.9 درصد افزایش داشته است یعنی رشد صادرات ما بیش از رشد واردات بوده است. 

وزیر صمت بیان داشت: نکته مهم این است که در مبادلات بین المللی تمرکز ما در ماشین آلات و سرمایه گذاری بوده است و 16 درصد از واردات ما را مواد اولیه تشکیل داده است. 

وی بیان داشت: واردات کالاهای مصرفی منهای 8 درصد کاهش داشته و واردات کالاهای سرمایه ای 51 درصد رشد داشته و واردات مواد اولیه نیز 16 درصد رشد داشته است. 

فاطمی امین افزود: صادرات غیر نفتی ما در حال رشد است. تراز تجاری کشور با نفت و فرآورده های نفتی 30 میلیارد دلار مثبت است یعنی مجموع صادرات رسمی ما از مجموع واردات رسمی 30 میلیارد دلار بیشتر است. 

وی اظهار داشت: در 6 ماهه ابتدای امسال بخش صنعت 4.9 درصد رشد داشت و سرمایه گذاری در ماشین آلات 15 درصد رشد داشت که در 8 سال گذشته بی سابقه بوده است. 

وزیر صنعت، معدن و تجارت بیان داشت: البته ما دچار تورم هستیم و مشکلات زیادی در حوزه معیشت و گرانی ها داریم اما اتفاقاتی در اقتصاد در حال وقوع است  و لذا وقتی می گوییم تولید رشد کرده است و اشتغال رشد کرده است، این موضوع خبر خوبی است و خبر بهتر اینکه  وقتی سرمایه گذاری رشد می کند یعنی تولید آینده رشد می کند و این امید در فعالین اقتصادی هست که سرمایه گذاری کنند تا افق آینده را در پیش روی ما قرار دهد. 

فاطمی امین اظهار داشت: برای اولین بار اشتغال بخش صنعت براساس آمار مرکز آمار به بیش از 8 میلیون و 300 هزار نفر رسیده است. 

وی بیان داشت: در 10 ماهه ابتدای امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته صادرات ایران به عراق 23 درصد رشد داشته است همچنین صادرات ما در 10 ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته به ترکیه 46 درصد افزایش یافته است اما صادرات ما به افغانستان کاهش یافته است. 

وزیر صمت اظهار داشت: صادرات ما در 10 ماهه ابتدای امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته به روسیه 23 درصد رشد داشته است. امسال بیش از 20 درصد رشد صادرات به آفریقا داشته ایم که اینها نشان دهنده حرکت کشور به سمت صادرات است. 

وی افزود: یکی از کارکردهای حداکثری صادرات اقتدار بین المللی است و زمانی در حوزه اقتصادی می توانیم اقتدار داشته باشیم که کالاهایی صادر کنیم که آن را کشورهای کمتری می توانند صادر کنند لذا وقتی بتوانیم تجهیزات پزشکی و ... صادر کنیم این موضوع به ما قدرت می دهد. 

فاطمی امین بیان داشت: سال گذشته 70 درصد صادرات ما به روسیه کالای کشاورزی بوده است اما امسال 60 درصد صادرات ما به روسیه کالای صنعتی است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهار داشت: در 10 سال گذشته تقریبا تولید رشد جدی نداشته است. یعنی درآمدهای مردم علیرغم افزایش هزینه ها، افزایش نیافته است. لذا در این شرایط صادرات لوکوموتیو تولید داخل خواهد شد و لذا صادرات نه تنها برای واردات و به دست آوردن قدرت بین المللی بلکه به این دلیل که برای تولید کنندگان داخلی بازاری فراهم کنیم دارای اهمیت است. 

فاطمی امین اظهار داشت: بنابراین در دولت سیزدهم از همان روزهای اول روی موضوع صادرات تمرکز کردیم و مهر سال گذشته اولین مصوبه صادراتی ابلاغ شد. 

وزیر صمت بیان داشت: صندوق ضمانت صادرات در یک سال گذشته با 12 کشور قرارداد بسته است که این مساله می تواند نقش ال سی را جبران کند . البته بین بانک های ایرانی و روسی اخیرا رابطه برقرار شده است. 

وی افزود: در تجارت خارجی بحث انتقال پول مطرح است که البته با تهاتر تحریم ها را شکست داده ایم و الان هر کالایی را بخواهیم وارد می کنیم و هر کالایی را بخواهیم صادر می کنیم. البته تحریم های ظالمانه کار را سخت کرده است و در میان مدت فشار می آورد اما در بلند مدت باعث خوداتکایی و توجه به درون می شود. 

وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهار داشت: در یک سال گذشته بیش از 12 بار با کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا مذاکراتی داشته ایم و الان به مراحل نهایی رسیده ایم. کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا 180 میلیون نفر جمعیت دارند و مبادلات خارجی آنها 700 میلیارد دلار است و رقبای تجاری ما در این اتحادیه نیست و لذا بازار کشورهای اتحادیه آسیا برای ما بسیار بازار خوبی است.

وی افزود: در حال حاضر در حدود 700 تا 800 قلم کالا تعرفه ترجیحی با این کشورها داریم و لذا مذاکرات ما نهایی شده که برای 7 هزار قلم سود بازرگانی صفر شود و لذا این موضوع مزیت بسیاری برای ما دارد. مذاکرات در این خصوص تقریبا نهایی شده و الان در مرحله بررسی بین دولت ها و مجالس کشورها است و امیدواریم تا یک سال آینده نهایی شود. 

وزیر صمت اظهار داشت: موافقتنامه تعرفه ترجیحی با پاکستان فعال شده و با اندونزی مذاکره آغاز شده و همچنین در حال آغاز مذاکره برای آزاد شدن تجارت (تعرفه صفر) با کشورهای پاکستان و ونزوئلا هستیم. 

وی افزود: از ابتدای امسال تا کنون 60 هیات تجاری از آفریقا به ایران داشته اند. تجارت با آفریقا برای ایران بسیار دارای اهمیت است. 

فاطمی امین اظهار داشت: قبل از دولت سیزدهم در 5 کشور رایزن بازرگانی داشتیم اما اکنون تعداد رایزنان بازرگانی به 18 نفر رسیده است. 

وی بیان داشت: 18 مرکز تجاری در یک و نیم سال گذشته در خارج از کشور فعال شده است که البته مجوز 30 مرکز تجاری داده شده است. از ابتدای امسال تاکنون در 50 کشور خارجی نمایشگاه برگزار شده است و آخرین نمایشگاه با حضور 200 شرکت ایرانی در ترکمنستان برگزار شد. 

وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهار داشت: در حال حاضر 300 میلیون قطعه لوازم یدکی و همچنین 18 میلیون قطعه لوازم خانگی دارای کد رهگیری است. 

وی افزود: برای تکمیل پروژه شناسه دار کردن کالا نیاز به همکاری اصناف داریم که البته همکاری های خوبی هم داشته اند. در حال حاضر در حال راه اندازی سامانه شفاف سازی فروشگاهی هستیم تا وقتی که کالایی خریداری می شود بارکد آن کالا باطل شود.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها