يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۵۲۱۷۷۴
زمان انتشار: ۰۹:۳۷     ۰۳ اسفند ۱۴۰۱
عربستان سعودی ۱۵۹ نفر از جمله شماری از کارمندان وزارت‌خانه‌های کشور را به اتهام رشوه، جعل و پولشویی بازداشت کرد.

به گزارش پایگاه 598، سازمان موسوم به کنترل و مبارزه با فساد عربستان (نزاهه)  از بازداشت 159  نفر به اتهام فساد در خلال ماه رجب( ژانویه و فوریه) خبر داد.

این نهاد سعودی  با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد  که در همین ماه 2194 دور نظارت انجام و از 241 مظنون از جمله کارمندان وزارتخانه‌های کشور، دفاع، دادگستری، شهرداری و دهیاری‌ها و مسکن، بهداشت، آموزش و پرورش ، سازمان زکات، مالیات و گمرک تحقیق کرده است.

بر اساس این بیانیه، طی تحقیقات به عمل آمده، 159 شهروند و اهالی به اتهام رشوه، سوء استفاده از قدرت، پولشویی و جعل بازداشت شدند.

در ادامه این بیانیه آمده است: در حال تکمیل رویه‌های پرونده برای ارجاع آنها به قوه قضاییه هستیم.

سازمان کنترل و مبارزه با فساد عربستان از شهروندان خواست هرگونه سوء ظن و شکّ و شبهه به فساد مالی یا اداری را از طریق وسایل متعدد ارتباطی اطلاع دهند.

« احمد الحسین» سخنگوی سازمان موسوم به کنترل و مبارزه با فساد عربستان در 5 فوریه اعلام کرد که این سازمان در طول سال 2022، 43,182 پیام مربوط به پرونده‌های فساد را دریافت کرده است و  23 هزار و 46 ابلاغیه در اختیار کمیسیون قرار گرفت.

ماه گذشته  سازمان کنترل و مبارزه با فساد عربستان (نزاهه) اعلام کرد که تعدادی پرونده کیفری و اداری را آغاز کرده و 2364 دور نظارت انجام شده  و از 307 متهم تحقیق ، 142 نفر بازداشت شدند که برخی از آن‌ها با قرار وثیقه آزاد شدند.

این درحالی است که اخیرا  حساب کاربری « بازداشت شدگان آزادی بیان» اعلام کرد که دادگاه سعودی  25 سال حبس  را برای « خالد بن قرار الحربی» مدیر سابق امنیت عمومی صادر کرد.

سازمان موسوم به مبارزه با فساد در عربستان سال‌ها به بررسی بسیاری از پرونده‌ها ادامه داده و این امر منجر به محکومیت صدها کارمند فعلی و سابق در بخش‌های مختلف دولتی و بسیاری از شهروندان و مهاجران شده است.

عربستان سعودی به طور دوره‌ای پرونده‌های فساد مربوط به مقامات، افسران، بازرگانان و کارمندان دولتی را اعلام می‌کند.

مقامات سعودی طی ماه‌های گذشته کمپین‌های بازرسی و نظارتی خود را تشدید کردند و صدها پرونده را به قوه قضائیه ارائه کردند که در آنها صدها نفر از جمله شاهزاده، افسران و مقامات نهادهای دولتی به حبس و جزای نقدی محکوم شدند.

مقام‌های سعودی همچنین در سال‌های اخیر طی چندین نوبت، تعدادی از مخالفان در این کشور را به بهانه مقابله با فساد بازداشت کرده‌اند.

«سلمان بن عبدالعزیز» پادشاه عربستان، سال 1396 دستور تشکیل سازمان مبارزه با فساد به ریاست پسرش «محمد بن سلمان» ولیعهد این کشور را صادر کرد و به دنبال آن ده‌ها نفر از شاهزادگان و مسئولان فعلی و پیشین سعودی دستگیر شدند.

دستگیری و بازداشت مقامات سعودی به اتهام فساد مالی در حالی صورت می‌گیرد که مسئولان عربستان جزئیات مربوط به اتهام این افراد را اعلام نمی‌کنند؛ در واقع شفافیتی که برای رسیدگی به چنین پرونده‌هایی لازم است در روند دستگیری متهمان مربوطه در عربستان وجود ندارد. حتی اطلاع دقیقی از افراد بازداشت شده نیست.

محمد بن سلمان با دفاع از موج بازداشت مسئولان کنونی و پیشین عربستان و آنچه مبارزه با فساد خوانده است، مدعی شد که وی تلاش می‌کند با این کار، اقتصاد کشورش را اصلاح کند.

برخی ناظران در گزارشی با اشاره به تشدید سرکوب گری در عربستان سعودی اعلام کردند که مقامات سعودی بطور مستمر صدها مدافع و فعال حقوق بشر را به همراه بسیاری از شخصیت‌های مذهبی، نویسندگان و منتقدان بازداشت می‌کند و این بازداشت‌ها شامل مقامات دولتی، تاجران و شاهزاده نیز می‌شود.

عربستان سعودی در مورد شرایط آزادی بیان و حقوق بشر با انتقادهای بین المللی مواجه است و تعداد زیادی از روشنفکران، علما، روزنامه نگاران و مدافعان حقوق بشر و همچنین تعدادی از فعالان برجسته در زمینه حقوق بشر را نیز بازداشت می‌کند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها