يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۵۲۲۱۶۱
زمان انتشار: ۰۸:۲۳     ۱۳ اسفند ۱۴۰۱
چه کسی می‌گوید این تصویر پهپاد ایرانی است؟
وزیر امور خارجه در واکنش به اصرار کریستین امانپور درباره نقش پهپادی ایران در جنگ اوکراین گفت کارشناسان نظامی اوکراینی در جلسات با طرف ایرانی نیز نتوانستند این ادعا را ثابت کنند

به گزارش پایگاه 598، گفـــت‌و‌گــــــوی اخیر حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه با کریستین امانپور، خبرنگار ایرانی- امریکایی «سی‌ان‌ان» فرصت خوبی فراهم کرد تا مقام بلندپایه دیپلماتیک کشورمان در جریان این گفت‌و‌گوی صریح درباره واهی بودن موضوعات ادعایی غرب علیه جمهوری اسلامی ایران روشنگری کند. طرح پرسش‌هایی پیرامون موضوع اغتشاشات و رویکرد ایران در جنگ اوکراین که انتظار می‌رفت خبرنگار «سی‌ان‌ان» روی آنها مانور زیادی دهد، سبب شد تا با موضع‌گیری مقام ایرانی، تناقضات این موضوعات ادعایی که افکار عمومی جهان را سرگردان و نسبت به جمهوری اسلامی بدبین می‌کند، روشن شود.

تظاهرات مسالمت‌آمیز با سلاح گرم!
وزیر امور خارجه در پاسخ به پرسشی درباره آنچه که خبرنگار امریکایی مبنی بر کشته شدن معترضان در ایران مطرح کرد، با اشاره به مهسا امینی، دختر فوت‌شده ایرانی یادآور شد که آشوب‌های پس از این اتفاق، با نقش و هدایت رسانه‌های فارسی‌زبان مستقر در امریکا و انگلیس و تشویق آنها به آشوب و اغتشاش و ترور به خشونت کشیده شد و حتی با سوءاستفاده از شرایط تا مرحله عملیات داعش در داخل ایران پیش رفت. به گفته امیرعبداللهیان‌، «اولاً در تظاهرات مسالمت‌آمیز پاییز هیچ کسی دستگیر نشد اما در تظاهراتی که به خشونت کشیده شد، افرادی که بخشی از آنها از خارج از ایران وارد شده بودند و سلاح سرد و گرم حمل می‌کردند و پلیس را کشتند، دستگیر شدند». وزیر امور خارجه در ادامه به نقش مریم رجوی، رهبر گروهک تروریستی منافقین که ۱۷ هزار ایرانی، زن و کودک را به شهادت رساند و همچنین پسر شاه مخلوع که جنایات بسیاری را مرتکب شد، به نکته‌ای اشاره کرد که اخیراً خطاب به مقام‌های آلمانی مطرح کرده است. او گفت: «من به مقامات آلمان گفتم آیا شما اجازه می‌دهید اگر هیتلر فرزندی داشته باشد، امروز بیاید و صدراعظم آلمان شود؟»

مذاکره با اوکراینی‌ها در عمان
ادعای مشارکت ایران در جنگ اوکراین از طریق فروش پهپادهای نظامی، محور مهم دیگر این مصاحبه بود؛ بویژه زمانی که مجری تصویر یک پهپاد در داخل اوکراین را به وزیر امور خارجه ایران نشان داد و مدعی ایرانی بودن این پهپاد شد. امیرعبداللهیان با یادآوری موضع ایران مبنی بر مخالفت با جنگ اوکراین و عدم ارسال سلاح به اوکراین، گفت: «من با وزیر خارجه اوکراین چند ماه پیش تماس گرفتم و گفتم این اتهامات بی‌اساس چیست که در مورد ایران مطرح می‌کنید؟ او به من گفت، ما اسنادی داریم که پهپاد شاهد ایرانی توسط روسیه در اوکراین به کار گرفته می‌شود. به او گفتم، ما آمادگی داریم تیم نظامی ایران و اوکراین با هم سندهای شما را ببینند و بعد قضاوت کنیم. در کشور عمان قرار گذاشتیم تیم‌های نظامی ما و طرف اوکراینی آمدند و تعدادی عکس ماهواره‌ای مغشوش، مبهم و غیر واضح به ما ارائه دادند و ادعا کردند اینها پهپادهای ایرانی است». او افزود: «متخصصان ما بررسی کردند و آن تصاویر هیچ ارتباطی با ایران نداشت. در حال حاضر چهار ماه است که ما منتظر هستیم دور دوم گفت‌وگوها آغاز شود و آنها اسناد روشن‌تری ارائه دهند. اما طرف اوکراینی دائماً می‌گوید دو هفته دیگر، یک ماه دیگر، اما تا امروز برای دور دوم مذاکرات و ارائه اسناد نیامده‌اند».

چه کسی می‌گوید این تصویر پهپاد ایرانی است؟
وزیر امور خارجه وقتی با تصویری که مجری «سی‌ان‌ان» مدعی بود متعلق به پهپاد ایران است، روبه‌رو شد از او خواست تا اثبات کند چگونه به این نتیجه رسیده که این پهپاد متعلق به ایران است. امیرعبداللهیان خطاب به مجری گفت: «این چه عکسی است که به من نشان می‌دهید؟ من ادعا می‌کنم آن یک پهپاد امریکایی است. شما ثابت کنید که آن امریکایی نیست. این را متخصصان نظامی باید بگویند. شما به عنوان یک خبرنگار که متخصص نیستید، نباید این را بگویید. من هم به عنوان فردی که متخصص نظامی نیستم، نباید بگویم». وزیر امور خارجه تصریح کرد: «من متخصصان عالی‌رتبه نظامی کشورم را به عمان فرستادم، متخصصان اوکراین هم آمدند و نتوانستند اثبات کنند و بعد شما می‌خواهید به عنوان خبرنگار سی.ان.ان بگویید این پهپاد ایرانی است. من می‌گویم این پهپاد اتفاقاً برای رژیم صهیونیستی است که در اوکراین علیه مردم استفاده شده است. شما اثبات کن که برای رژیم صهیونیستی نیست. این نحوه سؤال پرسیدن و ادعایتان اشتباه است. اگر اوکراین مستند دارد، چرا وقتی آنها با مقامات متخصص نظامی ما مذاکره می‌کنند، نمی‌توانند این مستندات را ارائه دهند. در میز مذاکره اسناد را ارائه دهند، ما که پای میز مذاکره آمدیم».

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها