أَلَمْ يَعْلَمْ بِأَنَّ اللَّهَ يَرَى(علق 14) * * * آیا او ندانست که خداوند (همه اعمالش را) می‌بیند؟! * * * نداند او که همانا خدای می‌بیند/همه هرآنچه به هستی به امر خود افزود

      
کد خبر: ۵۲۲۲۸۶
زمان انتشار: ۱۰:۳۵     ۱۵ اسفند ۱۴۰۱
برای افزایش سرانه فضای سبز، حل مشکل آلودگی هوا، کاهش آلودگی‌های صوتی و... توجه توده مردم به مسئله درختکاری بسیار ضروریست اما نکته مهم درخصوص کاشت درخت توسط مردم، لزوم بومی بودن و کاشت درختان مثمر است.

چرا بایدبه گزارش پایگاه 598، به نقل از تسنیم، رابطه محیط زندگی انسان با "درختان" که ریه‌های زمین هستند به میلیون سال‌ها قبل برمی‌گردد و درختان از دیرباز تاکنون انسان را از منابع محیط زیستی، اقتصادی و...، خود بهره‌مند کرده‌اند.

در کشور ما روز 15 اسفند ماه به عنوان "روز درختکاری" نام‌گذاری شده است و هدف از این کار ترغیب مردم به کاشت نهال, محافظت از طبیعت و همچنین آشنایی هرچه بیشتر مردم با اهمیت درختان و نقش آن‌ها در زندگی خود و سایر جانداران است.

کاشت درخت از دیرباز در میان ایرانیان رایج بوده و در اسلام نیز بارها به اهمیت این کار تأکید شده است. ایجاد پوشش گیاهی و کاشت درخت مناسب اقلیم هر کشور نقش زیادی در تعدیل آب و هوا, افزایش سطح اکسیژن, کاهش آلودگی صوتی و آلودگی هوا, کنترل آب‌های سطحی و تغذیه سفره‌های آب زیر زمینی و ... دارد.

درختکاری در کشور ما علاوه بر عموم مردم، توسط سازمان جنگل‌ها و منابع طبیعی و در شهرها نیز توسط شهرداری انجام می‌شود اما همانطور که در اصل 50 قانون اساسی نیز آمده است، حفظ محیط زیست یک وظیفه عمومی است و توده مردم نیز می‌توانند نقش مهمی در کاشت درختان و افزایش فضای سبز در کشور داشته باشند.

ورود مردم به بحث درختکاری تأثیر به‌سزایی در افزایش سرانه فضای سبز، حل مشکل آلودگی هوا، کاهش آلودگی‌های صوتی و...دارد و نمونه بارزی از مشارکت عمومی است.

نکته مهم درخصوص کاشت درخت توسط مردم، لزوم بومی بودن و در مرحله بعد مثمر بودن آن است؛ هر درختی با اقلیم خاصی سازگار است و اگر در جای دیگری کاشته شود یا رشد نمی‌کند یا تبدیل به گونه مهاجم می‌شود. بنابراین ضروری است که درختان مناسب هر سرزمینی را بشناسیم و با توجه به این موضوع به کاشت درختان اقدام کنیم.

با وجود تأکیدی که بر کاشت درخت وجود دارد, باید به این نکته توجه کنیم که هر گونه‌ای را نباید در هر اقلیمی کاشت و در واقع کاشت درخت باید مطابق با شرایط اقلیمی هر سرزمین باشد. متأسفانه در کشور ما در مواردی به دلیل اینکه عموماً گونه‌های غیربومی رشد بسیار سریعی دارند, مسئولان امر برای ایجاد جنگل‌های مصنوعی و کمربند سبز رو به استفاده از گونه‌هایی مهاجم و غیربومی مانند "کاج" روی آورده‌اند که این کار آسیبی زیادی به کشور وارد کرده است.

ورود گونه گیاهی غیربومی می‌تواند  تنوع ژنتیکی منحصر به فرد طبیعت کشور را نابود کند, نفوذپذیری خاک را کم کند و باعث بروز سیلاب شود, مردم را دچار بیماری‌های حاد تنفسی مانند آلرژی کند و به واسطه آب‌بری زیادی که دارد سطح آب‌های زیرزمینی را کاهش دهد. از این رو کارشناسان همواره تأکید دارند که کاشت درخت و ایجاد پوشش گیاهی فقط باید با گونه‌های بومی و مناسب اقلیم کشور انجام شود.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها