کد خبر: ۵۲۲۵۲۴
زمان انتشار: ۱۳:۴۴     ۲۱ اسفند ۱۴۰۱
معاون سابق دستیار وزیر دفاع آمریکا در خصوص توافق از سرگیری روابط ایران و عربستان نوشت: «تعجب آور نیست اگر اعلام بعدی تجدید گفتگوهای ایران و آمریکا در مورد برجام باشد که بار دیگر با میانجیگری چین انجام شود.»

به گزارش پایگاه 598، به نقل از تسنیم، "ویلیام اف. وکسلر"، مدیر ارشد مرکز برنامه‌های خاورمیانه در شورای آتلانتیک و معاون سابق دستیار وزیر دفاع ایالات متحده در عملیات ویژه و مبارزه با تروریسم در یادداشتی برای اندیشکده شورای آتلانتیک در خصوص توافق ازسرگیری روابط ایران و عربستان نوشت: «اگر کشورهایی که آن را (خلیج فارس) احاطه کرده‌اند فعالانه برای کاهش تنش‌های متقابل تلاش کنند، منافع ایالات متحده در خلیج فارس امن‌تر است. این مورد زمانی بود که توافقنامه امنیتی سال 2001 بین عربستان سعودی و ایران به جلوگیری از درگیری فعال به مدت ده سال علیرغم بی اعتمادی عمیق متقابل کمک کرد و امروز هم همینطور است.»

وی ادامه داد: «بنابراین باید از اخبار برقراری مجدد روابط دیپلماتیک بین این دو کشور پس از توافق سال گذشته بین امارات متحده عربی و ایران برای تبادل سفرا استقبال کنیم.»

این دیپلمات سابق آمریکا در ادامه بیان می‌کند که با این حال، این بار این معامله با دو اخطار برای آمریکا همراه است که هر یک سوالات استراتژیک مهمی را برای ایالات متحده ایجاد می‌کند.

وی نوشت: «مورد اول این است که چین بود طرفین را گرد هم آورد؛ با اعلامی که همزمان با آغاز سومین دوره ریاست جمهوری شی جین پینگ بود. پس از سال‌ها اعلامیه‌های پکن مبنی بر اینکه این کشور صرفاً می‌خواهد روابط اقتصادی در خاورمیانه داشته باشد و به دنبال هیچ گونه نفوذ سیاسی نیست، به وضوح می‌توان دریافت که چنین اظهاراتی نادرست است.»

وکسلر افزود: «در واقع، چین به مدت دو دهه به طور پیوسته در حال افزایش نفوذ سیاسی منطقه‌ای خود بوده است که اخیراً با سفر شی جین پینگ به ریاض در ماه دسامبر و سفر ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور ایران به پکن در ماه گذشته، برجسته شد. دیروز چین وعده داد که منافعش در منطقه فقط اقتصادی است و نمی‌خواهد بازیگر اصلی سیاسی باشد. امروز چین قول خواهد داد که فقط خواهان نفوذ دیپلماتیک است نه حضور نظامی منطقه‌ای. جهان هرگز نباید وعده‌های دیروز را باور می‌کرد و قطعا نباید وعده‌های امروز را باور کند.»

دیپلمات سابق آمریکایی درباره دلیل دوم نوشت: «دوم، این اعلامیه در حالی منتشر می‌شود که ایالات متحده و اسرائیل از نزدیک در مورد پاسخ های احتمالی به برنامه هسته‌ای ایران با مانورهای نظامی مشترک و سفر مشاور امنیت ملی اسرائیل به آمریکا هماهنگ شده‌اند.»

وی ادامه داد: «در حالی که کاخ سفید ممکن است از تنش‌زدایی استقبال کند، اما اسرائیل از این کار استقبال نخواهد کرد، زیرا این اقدام را به عنوان اقدامی برای کاهش تهدید اقدام نظامی علیه ایران تفسیر می‌کند.»

وکسلر در ادامه بیان می‌کند که امکان دارد احیای برجام با میانجیگری چین صورت گیرد: «تعجب آور نیست اگر اعلام بعدی تجدید گفتگوهای ایران و آمریکا در مورد برجام باشد که بار دیگر با میانجیگری چین انجام شود. در حالی که من در مورد احتمال (یا حتی توصیه) چنین توافقی در شرایط فعلی تردید دارم. چنین اعلامیه‌ای در واشنگتن مورد استقبال قرار می‌گیرد، اما در اورشلیم (قدس اشغالی) به عنوان کاهش بازدارندگی آمریکا و اسرائیل علیه ایران تلقی می‌شود.»

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها