يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۵۲۲۸۸۸
زمان انتشار: ۱۱:۰۸     ۰۲ فروردين ۱۴۰۲
اولین آمار از تلفات زلزله شدید افغانستان و پاکستان
در پی وقوع زمین لرزه نسبتا شدید در مناطقی از افغانستان و پاکستان، منابع محلی از جان باختن دست‌کم سه نفر و زخمی شدن 150 تن گزارش دادند.

به گزارش پایگاه 598، به نقل از وبگاه «الاتحاد» امارات متحده عربی، در پی وقوع زمین لرزه نسبتاً شدید ۶.۵ ریشتری امروز سه شنبه در مناطقی از افغانستان و پاکستان، منابع خبری از جان باختن دست‌کم سه نفر و ۱۵۰ مصدوم در شامگاه امروز در مناطق زلزله زده در افغانستان و پاکستان گزارش دادند.

به نوشته وبگاه الاتحاد، در جریان زلزله امروز دو نفر در شرق افغانستان و یک کودک در پاکستان جان باختند. منابع خبری کانون زمین لرزه را در سلسه کوه‌های «هندوکش» در مجاور ولایت «بدخشان» و در عمق ۱۹۴ کیلومتری اعلام کردند.

به گزارش پلیس پاکستان، در جریان وقوع زمین لرزه امروز یک دختر (۱۳ ساله) در اثر فرو ریختن دیوار خانه جان باخت و ۱۵۰ تن دیگر در منطقه «سوات» واقع در شمال پاکستان مصدوم شدند؛ تمامی بیمارستان‌ها و مراکز درمانی در پاکستان به وضعیت آماده‌باش درآمده است.

سخنگوی سازمان مدیریت حوادث غیر مترقبه در افغانستان از جان باختن دو نفر در ولایت «لغمان» در شرق افغانستان خبر داد. مقامات محلی و کارکنان نهادهای امداد و نجات درباره شدت این زمین لرزه گزارش دادند ساکنان ولایت بدخشان و مناطق شمالی از شدت این زمین لرزه خبر دادند. در همین ارتباط، «مهدی الدین احمدی»، مدیر روابط عمومی بدخشان با توصیف اینکه زمین لرزه شدید بوده، اعلام کرد: تیم‌های تحقیق به مناطق آسیب دیده اعزام شده است و تا این لحظه، گزارشی از میزان خسارت زمین لرزه در دسترس نیست و نقطه اصلی آسیب دیده از زلزله منطقه «یامجان» است.
منابع پلیس در ولایت «خیبر بختونخوا» واقع در شمال پاکستان نیز گزارش دادند که در پی این زمین لرزه دیواز یک مرکز پلیس فرو ریخت و هیچ فردی در جریان ریزش و آوار آسیب ندیده است.

منابع رسانه‌ای هند نیز با انعکاس زمین لرزه امروز در مناطقی از افغانستان و پاکستان اعلام کردند این زلزله در «نیودهلی»، پایتخت هندوستان نیز احساس شد.

مرکز زلزله نگاری و رصد اروپا_مدیترانه اعلام کرد شدت زمین لرزه امروز (سه شنبه) به حدی بود که ساکنان منطقه‌ای به وسعت بالغ بر ۱۰۰۰ کیلومتر از جمله در مناطقی از پاکستان، هندوستان، ازبکستان، تاجیکستان، قزاقستان، افغانستان و ترکمنستان شدت آن را احساس کردند.

گفتنی است در جریان زمین لرزه ۶.۱ ریشتری سال گذشته در شرق افغانستان، هزار نفر جان باختند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها