يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۵۲۳۵۵۸
زمان انتشار: ۱۰:۴۸     ۲۲ فروردين ۱۴۰۲
این روزها که به بهانه ماه مبارک رمضان، سری به نهج‌البلاغه می‌زنید، امام علی (ع) در نامه‌ای از 120 انتظارش را از جوانان بیان داشته است.

به گزارش پایگاه 598، به نقل از فارس، در نامه ۳۱ نهج‌البلاغه، امام علی نامه‌ای را بعد از جنگ صفین خطاب به فرزندش امام حسن (ع) در حالی که جوانی حدوداً ۳۵ ساله بوده، نگاشته و حدود ۱۲۰ مورد انتظارات خود از جوانان را مطرح کرده است؛ از جمله:

ـ تقوا و پاکدامنی: «اُوصیکَ بتقوی اﷲ» و این را مهم‌ترین سفارش خود می‌داند و می‌فرماید: «واعلم یا بُنَیّ! أنّ أحَبَّ ما أنت آخذٌ به إِلَیَّ مِنْ وصیّتی تقوی الله»؛ پسرم! بدان محبوب‌ترین چیزی که از این وصیت فرا می‌گیری پروای خداست.

ـ موعظه پذیری: «أَحْیِ قَلْبَکَ بِالْمَوْعِظَةِ»؛ دلت را با موعظه زنده کن.

ـ تجربه اندوزی و عبرت آموزی: «وَأَعْرِضْ عَلَیْهِ أَخْبارَ المَاضِینَ، وَذَکِّرْهُ بِمَا أَصَابَ مَنْ کَانَ قَبْلَکَ مِنَ الأَوَّلِینَ، وَسِرْ فی دِیَارِهِمْ وَآثَارِهِمْ؛ فَانْظُرْ فِیمَا فَعَلُوا، وَعَمَّا انْتَقَلُوا، وَأَیْنَ حَلُّوا وَنَزَلُوا»؛ خبرهای گذشتگان را بر قلبت عرضه کن، و آنچه را بر سر پیشینیان تو آمده به یادش آور، و در شهر‌ها و خانه‌ها و آثارشان بنگر؛ پس نیک بنگر که چه کردند، و از کجا رفتند، و در کجا فرود آمدند و منزل گزیدند.

ـ امر به معروف و نهی از منکر: «وَأْمُرْ بِالْمَعْرُوفِ تَکُنْ أَهْلَهُ، وَأَنْکِرِ الْمُنْکَرَ بِیَدِکَ وَلِسَانِکَ»؛ به کار نیک امر کن تا خود در زمره نیکوکاران باشی، و با دست و زبانت از بدی باز دار.

ـ وجدان اخلاقی: «یَا بُنَیّ! اِجْعَلْ نَفْسَکَ مِیزَاناً فِیمَا بَیْنَکَ وَبَیْنَ غَیْرِکَ؛ فأَحْبِبْ لِغَیْرِکَ مَا تُحِبُّ لِنَفْسِکَ،‌ وَأَکْرِه لَهُ مَا تَکْرَهُ لَهَا»؛ پسرم! خود را میزان میان خود و دیگران قرار بده؛ آنچه را برای خود می‌پسندی برای دیگران نیز بپسند و آنچه را برای خود نمی‌پسندی برای دیگران نیز نپسند.

ـ بزرگ‌منشی: «وَأکْرِمْ نَفْسَکَ عَنْ کُلِّ دَنِیَّةٍ وَإنْ سَاقَتْکَ إلی الرَغَائِب؛ فإِنَّکَ لَنْ تَعْتاضَ بِمَا تَبْذُلُ مِنْ نَفْسِکَ عِوَضَاً. وَلَا تَکُنْ عَبْدَ غَیْرِکَ وَقَدْ جَعَلَکَ اللهُ حُرّاً»؛ و نفس خویش را گرامی شمار و از هر پستی دور بدار هر چند تو را به نعمت‌های فراوان رساند؛ زیرا در برابر آنچه از بزرگواری خویش از دست می‌دهی عوضی دریافت نمی‌کنی. و بنده دیگران مباش که خداوند تو را آزاد آفریده است.

ـ مغتنم شمردن فرصت جوانی: «بَادِرِ الفُرْصَةَ قَبْلَ أَنْ تَکُونَ غُصَّةً»؛ فرصت‌ها را غنیمت شمار پیش از آنکه به اندوه بدل شود.

ـ و در پایان، سفارش‌هایی درباره دوستان و زنان.

برای دریافت متن نامه ۳۱ نهج‌البلاغه از اینجا اقدام کنید.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها