أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۵۲۳۸۱۷
زمان انتشار: ۱۲:۳۸     ۲۸ فروردين ۱۴۰۲
یک متخصص قلب و عروق با بیان اینکه یک نفر از ۵ ایرانی به فشار خون بالا مبتلا است گفت: این عارضه در چند سال اخیر افزایش پیدا کرده و سن ابتلا به آن کاهش یافته است.

به گزارش پایگاه 598، محمدرضا حسنی متخصص قلب و عروق در گفت‌‎وگو با میزان در خصوص بیماری فشار خون گفت: فشار خون بالا بسیار شایع است و ۲۰ درصد افراد جامعه با آن درگیر هستند و از هر نفر ۵ نفر یک نفر دچار این عارضه است.

وی با بیان اینکه به فشار خون قاتل خاموش گفته می‌شود ادامه داد: نیمی ازمبتلایان به این عارضه از این موضوع بی اطلاع هستند، به همین دلیل توصیه می‌شود همه افراد در هر سنی اعم از کودک و بزرگسال حداقل سالی یک‌بار فشار خون خود را چک کنند.

وی ضمن اشاره به اینکه فشار خون یک فرد بالغ در حال استراحت و بدون هیجان باید ماکزیمم کمتر از ۱۲ و مینیمم کمتر ۸ باشد و اگر فشار خون فردی بیش از این مقدار ایت حتما باید به پزشک مراجعه کند، اظهار کرد: همه افراد بالای یک‌سال باید حداقل سالی یک‌بار فشار خون را مورد بررسی قرار دهند چرا که ممکن است کودکان هم دچار این عارضه شوند و از آن بی اطلاع باشند.

این متخصص قلب و عروق با بیان اینکه اندازه‌گیری فشار خون اقدام آسانی است و هزینه و ضرری هم ندارد و معمولا دستگاه فشار در بیشترخانه‌ها و مراکز درمانی وجود دارد، گفت: متاسفانه این عارضه در چند سال اخیر بسیار افزایش پیدا کرده و از طرفی دیگر سن ابتلا به آن کاهش یافته است.

حسنی در رابطه با دلایل افزایش شیوع فشار خون در کشور افزود: افزایش مصرف قند و شکر، افزایش مصرف دخانیات، افزایش بی تحرکی و چاقی، بیشتر شدن استرس و افسردگی از جمله دلایل افزایش ابتلا به فشار خون در چند سال اخیر و پایین آمدن سن ابتلا به این عارضه هستند و اگر شرایط به همین گونه ادامه یپدا کنند می‌تواند بیش از این افزایش یابد.

این پزشک متخصص در رابطه با عارضه فشار پایین توضیح داد: فشار خون پایین عارضه چندان شایعی نیست و برعکس فشار خون بالا که بی علامت است فشار خون پایین غیرممکن است که بی علامت باشد و هنگامی که فشار خون افراد کاهش پیدا می‌کند اولین علامت آن سرگیجه است و این عارضه معمولا در شرایط اورژانسی نظیر خون‌ریزی، شوک شدن و هنگامی که حادثه رخ می‌دهد و معمولا بر عکس فشار خون بالا دلایل بروزش معلوم است.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها