يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۵۲۴۵۴۰
زمان انتشار: ۱۴:۴۸     ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۲
ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه گفت:چنان چه طرف مقابل دچار خطای محاسباتی شود به صورت واضح می‌دانند که واکنش ایران به این موضوع چه خواهد بود و این پیام به نظرم به اندازه کافی گویاست.

به گزارش پایگاه خبری 598، هادی محمدی در روزنامه خراسان نوشت: ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری هفتگی خود با رسانه ها بار دیگر بر عزم ایران برای بسته شدن پرونده هسته ای و احیای برجام تاکید کرد و همچون موضوع تبادل زندانیان میان ایران و آمریکا ، توقف مذاکرات را نیز ناشی از اقدامات غلط واشنگتن دانست . وی همچنین درخصوص این که برخی از طرف‌های اروپایی با اعضای شورای امنیت سازمان ملل درباره مکانیسم ماشه و فعال کردن آن علیه ایران جلساتی برگزار کرده اند ،به طرف‌های برجام هشدار داد و گفت:چنان چه طرف مقابل دچار خطای محاسباتی شود به صورت واضح می‌دانند که واکنش ایران به این موضوع چه خواهد بود و این پیام به نظرم به اندازه کافی گویاست.افزون بر این کنعانی از آغاز به کار نمایندگی های ایران در عربستان خبر داد و همچنین اظهار امیدواری کرد به زودی تبادل زندانی میان ایران و بلژیک انجام شود .نکات مهم این نشست خبری را در ادامه می خوانید .

* برگزار نشدن نشست‌های مذاکراتی در موضوع برجام به معنای رکود کامل در این زمینه و متوقف بودن تلاش‌های دیپلماتیک برای احیای برجام نیست .مسیر دیپلماسی باز است و تبادل پیام های برجامی همچنان ادامه دارد. ایران با رعایت خطوط قرمز خود، آماده جمع بندی مذاکرات است، البته همان طور که قبلا نیز آقای وزیر امور خارجه اشاره کرده اند ، مسیر مذاکره برای همیشه باز نخواهد بود.

* خوش بین و امیدوار هستیم که بتوانیم در سقف زمانی تعیین شده شاهد آغاز فعالیت‌های کامل سفارتخانه های ایران و عربستان در دو کشور باشیم. وی در این خصوص تصریح کرد: البته سه نمایندگی ایران در ریاض و جده به عنوان سفارت ایران در عربستان، سرکنسولگری ایران در جده و نمایندگی دایم ایران در سازمان همکاری اسلامی در جده در گام اولیه، فعالیت‌های خود را در عربستان آغاز کرده‌اند. تیم ما در آن جا مستقر هستند و کارهای اجرایی و تکنیکی با سرعت خوبی در حال انجام است و خوش بین هستیم در سقف زمانی تعیین شده شاهد فعالیت‌های کامل نمایندگی‌های دو کشور باشیم.

* بر مبنای سفر آقای گروسی در اواخر سال گذشته به تهران، توافقی بین دو طرف « ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی » صورت گرفت، بیانیه مشترکی صادر و گام‌های اجرایی و عملیاتی تعیین شد که سوءتفاهمات برطرف شود. در این زمینه دو بار هم سفر مقامات آژانس به ایران انجام شد و همکاری‌ها در این زمینه گام به گام صورت می‌گیرد. طرح موضوعات رسانه ای همچون ادعای برخی از مقام‌ها و رسانه‌های غربی را در خصوص این که روند نصب دوربین‌های آژانس در تجهیزات هسته‌ای ایران کند صورت می‌گیرد و گاهی از سوی تهران در این زمینه همکاری‌های لازم صورت نگرفته است، کمک کننده نمی‌دانیم. به مقامات آژانس توصیه می‌کنیم که با توجه به توافقات صورت گرفته و استقبال ایران از هیئت‌های آژانس از طرح مسائل فنی در حوزه رسانه اجتناب کنند و اجازه دهند مسائل در سیر طبیعی و فنی خودش پیش برود .

* از نظر ما تمامی مراحل مربوط به بازداشت، محاکمه و صدور حکم قضایی برای آقای اسدا... اسدی دیپلمات ایرانی بازداشت شده در بلژیک نقض فاحش کنوانسیون وین است و ما همواره بر ضرورت آزادی فوری و بدون قید و شرط و جبران خسارت های وارد شده به ایشان تاکید کرده و می‌کنیم .موافقت نامه انتقال محکومان بین ایران و بلژیک پیش از این میان طرفین امضا شده و پس از حدود دو سال طی فرایند حقوقی از ۲۹ فروردین امسال لازم الاجرا شده است. ما بر همین مبنا درخواست انتقال آقای اسدی به جمهوری اسلامی ایران را تسلیم مقامات بلژیک کرده‌ایم و متقابلاً هم دولت بلژیک درخواست انتقال آقای «کاستل »را کردند. این یک روند حقوقی است که مبتنی بر همان مفاد موافقت نامه انتقال محکومان صورت‌ گرفته است.

* موضوع تبادل زندانیان ایران و آمریکا از مدت‌ها پیش میان طرفین با نقش‌آفرینی طرف ثالث که آقای وزیر هم اشاره کردند، استمرار پیدا کرده و به یک توافقی رسیدیم. متاسفانه از سوی دولت آمریکا این توافق عملی نشد و کار پیش نرفت البته همچنان تلاش‌ها در این زمینه ادامه دارد.

* پیگیری حقابه هیرمند جزو مطالبات ملت ایران از دولت و دستگاه دیپلماسی و دستگاه‌های دست اندرکار است. ایران در تحقق حقابه ملت ایران از هیرمند به صورت جدی پیگیر است و جزو موضوعات ثابت گفت‌وگوهای ما با طرف‌های افغانستانی است. امیرعبداللهیان حداقل سه دور در مذاکرات با سرپرست وزارت خارجه افغانستان این موضوع را پیگیری کرد. طرف افغانستانی به اصل حقابه ایران اعتراف و اقرار دارد و در آخرین دور مذاکرات در سمرقند نیز بر این موضوع تأکید کرده است. البته در این خصوص آن ها دلایل و معذوراتی را مطرح می‌کنند که چرا حقابه کامل ایران را ادا نمی‌کنند که طبیعتا این موضوع برای ما قانع کننده نیست و این را جزو پیگیری‌های جدی خودمان قرار داده ایم. از پیگیری حقابه ایران در هیرمند به هیچ وجه کوتاه نیامده‌ایم و آن را به صورت جدی در دستور کار مذاکرات داریم و بخش قابل توجهی از دیپلماسی آب ایران است. وزیر خارجه به طرف افغانستانی پیشنهاد داد که آماده‌ایم مشکلات فنی برطرف شود، هیئت فنی مشورتی ایران برای کار تعیین شود و در کنار تیم افغانستانی برای رفع مشکلاتی که آن ها در حوزه فنی مطرح می‌کنند، اقدام لازم را انجام دهد.

* خبرهایی که منتشر می‌شود به نظر می آید دقیق نیست یا در ورای آن ممکن است اهداف و انگیزه‌های خاصی نهفته باشد. درباره این موضوع اطلاعات ریز و دقیق ندارم که عرض کنم ولی به صورت عام می‌توانم بگویم هر فردی اعم از ایرانی یا شهروند خارجی در جغرافیای ایران مرتکب تخلف شود و نقض قوانین کند با اقدام و برخورد قانونی مراجع ذی ربط روبه رو می‌شود و در این خصوص استثنایی وجود ندارد ولی این که در این زمینه پردازش‌های رسانه‌ای کنند توصیه می‌کنم از طرح موضوعات غیردقیق و غیرمتقن پرهیز شود چون کمک کننده نیست و مراجع ذی ربط براساس ضرورت اطلاع رسانی خواهند کرد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها