يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۵۲۴۷۱۸
زمان انتشار: ۱۲:۳۵     ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۲
تیم ناپولی برای اولین بار پس از عصر طلایی مارادونا و بعد از پشت‌سر گذاشتن بحران‌های پیاپی، حالا به دوران اوج خود بازگشته است.

به گزارش پایگاه خبری 598، به نقل از فارس، در ماه‌های ابتدایی سال ۱۹۹۰ میلادی که جهان در تب و تاب جنگ سرد است و دیوار برلین در آستانه فروپاشی، در جنوب ایتالیا اتفاقات ویژه‌ای در حال رخ دادن بود.

در ۲۹ آوریل ۱۹۹۰ «مارکو بارونی» مدافع تیم ناپولی با پرواز و ضربه سر خود، تیمش را مقابل لاتزیو با نتیجه یک بر صفر پیروز کرد و این سه امتیاز باعث شد تا پارتنوپی با ۲ امتیاز بیشتر از میلان، برای دومین بار پیاپی قهرمان سری آ ایتالیا شود. ناپولی دوران طلایی خود را با حضور فوق ستاره‌ای به نام «دیگو مارادونا» می‌گذراند.

شیرینی ۲ بار فتح اسکودتو به کام هواداران ناپولی زیاد دوام نیاورد و پس از آن بود که نگون‌بختی‌ها آغاز شد؛ ناپولی به دسته‌های پائین‌تر سقوط کرد، با مشکلات مالی دست به گریبان شد و حالا با آمدن و رفتن ستاره‌ها به سومین قهرمانی خود در فوتبال ایتالیا رسیده است.

از مارادونا و ورشکستگی تا فتح اسکودتو

ناپولی با درخشش ستارگانی مانند «ویکتور اوسیمن» و «خویچا کواراتسخلیا» و همچنین حضور سرمربی باتجربه‌ای به نام «لوچانو اسپالتی» به انتظار ۳۳ ساله پایان داد و بار دیگر شهر جنوب ایتالیا را غرق در شادی کرد.

سال‌های سیاه

یک سال پس از قهرمانی در سال ۱۹۹۰ دوران افت ناپولی آغاز شد. ستاره‌ها از این کوچ کردند و نتایج بد و بدتر می‌شد. مارادونا حاضر نشد در آزمایش دوپینگ شرکت کند و پس از مواجه‌شدن با محرومیت ۱۵ ماهه، با سرشکستگی ایتالیا را ترک کرد.

ناپولی تنها هشت سال پس از فتح اسکودتو، با تنها ۱۴ امتیاز از ۳۴ بازی، به دسته پائین‌تر فوتبال ایتالیا سقوط کرد. آن‌ها در فصل ۲۰۰۱-۲۰۰۰ بار دیگر به سری آ بازگشتند اما بلافاصله به دسته دوم فوتبال ایتالیا سقوط کردند.

باشگاه ناپولی در پی بروز مشکلات مالی، برای دومین سال پیاپی اعلام ورشکستگی کرد و حالا آن‌ها خود را در دسته سوم فوتبال ایتالیا می‌دیدند.

«دانیله بلینی» گوینده ورزشگاه ناپولی درباره این روزها و حمایت هواداران از تیم خود به شبکه آمریکایی «سی‌ان‌ان» می‌گوید: شما می‌توانید در اینترنت ویدئویی را پیدا کنید که ما در سری سی هستیم و ورزشگاه سن‌پائولو (مارادونا امروزی) با ۶۰ هزار نفر پر شده است. ما با تیمی کوچک بازی داریم که نمی‌توانند در مقابل این تعداد هوادار بازی کنند. این نشانه شور و اشتیاق مردم ناپل و عشق بزرگ آن‌ها به این باشگاه بوده است.

از مارادونا و ورشکستگی تا فتح اسکودتو

ورق برمی‌گردد

حالا زمانی است که ناپولی با حضور یک «نجات‌بخش» مانند ققنوس سر از خاکستر بلند می‌کند. «اورلیو دی‌لورتیس» که یک تهیه‌کننده سرشناس پرده نقره‌ای است، وارد ماجرا می‌شود و در بدترین دوران تاریخ ناپولی، باشگاه را نجات می‌دهد.

با مدیریت این تهیه‌کننده سینما، جنوبی‌ها پس از سال به سری آ باز می‌گردندند و در دومین سال بازگشت، راهی رقابت‌های اروپایی هم می‌شوند.

دی‌لورنتیس سال ۲۰۰۴ وارد باشگاه جنوب ایتالیا شد و هواداران ناپولی می‌توانستند پس از سالیان طولانی، ستارگانی مانند «ازکیل لاوتزی»، «فابیو کوالیارلا»، «مارک همشیک»، «ادینسون کاوانی» و «گونزالو هیگواین» را آبی‌پوش ببینند.

نیمکت ناپولی هم مربیان سرشناسی مانند «والتر ماتزاری»، «رافائل بنیتز»، «مائوریتسیو ساری» و حتی «کارلو آنچلوتی» را به خود دید اما آن‌ها هنوز هم نمی‌توانستند به قهرمانی ایتالیا برسند.

از مارادونا و ورشکستگی تا فتح اسکودتو

بلینی در این باره می‌گوید: قهرمانی در ایتالیا بسیار سخت است چراکه شمالی‌ها تیم‌هایی مانند یوونتوس، میلان و اینتر را دارند. رم و لاتزیو هم که در مرکز ایتالیا هستند، تنها ۲ یا سه بار قهرمان شده‌اند. قهرمان‌شدن در مقابل شمالی‌ها که پول و قدرت در اختیار دارند، بسیار دشوار است. ما زمانی که مارادونا را داشتیم، موفق به این کار شدیم؛ ما یوونتوس، اینتر و میلان را بردیم.

شادی به شهر باز می‌گردد

فصل ۲۰۲۳-۲۰۲۲ برای جنوبی ها اما متفاوت است. ترکیب ناشناخته‌ای با حضور کواراتسخلیا که از گرجستان خریداری شده با لوبوتکا، آنگیسا و زیلنسکی و همچنین «کیم مین جائه» که از ترکیه آمده است، چشم‌ها را به خود خیره می‌کند. اوسیمن، ماشین گلزنی نیجریه‌ای که با مبلغ ۷۰ میلیون یورو از لیل به این تیم آمده را هم باید به این جمع اضافه کرد.

اکنون دیگر کسی دیگر نمی‌تواند بگوید «لوچانو اسپالتی» مربی خوبی است اما نمی‌تواند در لیگ ایتالیا جام بیاورد و فقط می‌تواند در روسیه قهرمان شود. سرمربی ۶۴ ساله با فوتبال زیبا و هجومی تیمش و البته با درخشش زوج اوسیمن-کواراتسخلیا، خود را ثابت کرده است.

از مارادونا و ورشکستگی تا فتح اسکودتو

در ۲ هفته اخیر رسانه‌ها به صورت مداوم تصاویری از کوچه و خیابان‌های شهر ناپل را منتشر کرده‌اند که در حال آمادگی برای جشن‌گرفتن فتح اسکودتو هستند. حالا جنوبی‌ها پس از ۳۳ سال و در فاصله پنج هفته تا پایان بازی‌های سری آ قهرمان شده‌اند و به نظر می‌رسد انتظار طولانی آن‌ها با شیرین‌ترین طعم ممکن به پایان رسیده است.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها