يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۵۲۴۷۶۶
زمان انتشار: ۱۱:۱۳     ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۲
چارلز سوم پادشاه انگلیس در حالی سوگند یاد کرد که خانواده سلطنتی این کشور، پرونده‌ای قطور در فساد و خیانت دارد.

به گزارش پایگاه خبری 598، «چارلز سوم» سرانجام پس از چند دهه انتظار، روز گذشته طی مراسمی به‌عنوان پادشاه جدید انگلیس تاج‌گذاری کرد. این مراسم در شرایطی برگزار شد که شماری از انگلیسی‌ها با شعارهای اعتراضی علیه شاه و پادشاهی انگلیس در مراسم شنبه حاضر شدند. رویترز نوشته، معترضان اعلام کرده‌اند که خانواده سلطنتی در یک دمکراسی مبتنی بر قانون اساسی مدرن جایی ندارد و نگهداری آن بسیار گران است.

روزنامه گاردین با اشاره به گذشته بحث‌برانگیز پادشاه جدید و کاهش محبوبیت خاندان سلطنتی در گزارشی با عنوان «غروب پادشاهی؛ چرا تاج‌گذاری چارلز سوم آغاز عصر جدیدی نیست؟» نوشته: ادبیات انگلیس سرشار از آثاری است که در آن به پادشاهان پیری اشاره‌ شده که بیمار، مطرود، در حال مرگ و گاه دیوانه بودند و دارایی‌های پادشاهی را بر باد دادند. چارلز سوم با ۷۴سال سن پادشاه جدید اما پیری است که ناخودآگاه ممکن است برای برخی یادآور «شاه لیر» باشد. نظرسنجی‌ها نیز از کاهش چشمگیر محبوبیت خاندان سلطنتی حکایت دارد. مؤسسه «یوگاو» گزارش داده؛ تنها ۳۲درصد از افراد ۱۸تا ۲۴ساله انگلیسی از نظام سلطنتی حمایت می‌کنند. علاوه بر کاهش محبوبیت، پیشینه بحث‌برانگیز اخلاقی شاه جدید و پسرانش، پنهان‌کاری‌های مالی، سلطه رسانه‌ای و زمزمه جدایی کشورهای تحت استعمار از بریتانیا از مواردی است که بیش‌ از پیش موردتوجه قرار گرفته است.

درخواست غرامت و زمزمه‌های جدایی
چارلز سوم در حالی پس از چند دهه انتظار بر کرسی سلطنت نشسته که نه‌تنها درخواست مستعمره‌های سابق ازجمله روآندا برای دریافت غرامت مربوط به دوره استعمار از لندن بیشتر شده، بلکه کشورهایی مانند نیوزیلند که هنوز تحت رهبری انگلیس قرار دارند، آشکارا گفته‌اند که به‌دنبال استقلال هستند. بریتانیا در سال ۱۹۵۲ رهبری بیش از ۷۰قلمرو را در اختیار داشت اما تعداد این قلمروها به ۱۴مورد رسیده و اغلب آنان نیز جزایری پراکنده هستند که بزرگ‌ترین شان فالکلند در اقیانوس اطلس جنوبی است که کمتر از ۳هزار نفر سکنه دارد. علاوه بر این، با اجرایی شدن برگزیت، دورنمای جدایی کامل اسکاتلند و ایرلند شمالی نیز از انگلیس چندان دور نیست.

فساد اخلاقی پدر و پسران
چارلز سوم در شرایطی تاج سلطنتی را بر سر گذاشت که هنوز بسیاری در انگلیس و اقصی نقاط جهان مصاحبه سال‌ها قبل او را به‌خاطر دارند که اعتراف می‌کند به همسر خود ـ دایانا ـ خیانت کرده است؛ زنی که در آن زمان محبوبیت زیادی در انگلیس داشت. همچنین با جست‌وجو در فضای مجازی می‌توانید فایل صوتی گفت‌وگوی چارلز را با «کامیلا» معشوقه‌اش بشنوید؛‌ کسی که از دیروز ملکه انگلیس شده است. گرچه چارلز در سال‌های گذشته تلاش کرده تا اعتبار مخدوش شده خود نزد افکار عمومی را احیا کند اما واقعیت این است که گذشته تاریک اخلاقی جناب پادشاه، چیزی نیست که از یادها رفته باشد.

ویلیام؛ شاهزاده خیانتکار
نخستین بار سال ۲۰۱۹بود که نشریه «In Touch» درباره روابط نامشروع «ویلیام»، پسر بزرگ چارلز با «رز هانبری» مدل سابق، نوشت. در آن زمان برخی رسانه‌های انگلیسی وابسته به خاندان سلطنتی قویاً این خبر را تکذیب و تلاش کردند تا عشق میان ویلیام و «کیت میدلتون» را اساطیری جلوه دهند. بااین‌حال شایعات بار دیگر و درست چند هفته پیش از مراسم تاج‌گذاری بر سر زبان‌ها افتاد. آنچه گمانه‌زنی‌ها درباره روابط غیراخلاقی ویلیام را تقویت کرده، خبر جدایی رز هانبری بود.

هری؛ عضو سرکش خاندان سلطنتی
«هری» پسر کوچک‌تر چارلز سوم را می‌توان کابوسی تمام‌عیار برای خاندان سلطنتی انگلیس نامید. از انتشار تصاویر کاملاً برهنه او در شهر وگاس گرفته تا اخبار مربوط به مصرف مشروبات الکلی و موادمخدر، روابط غیراخلاقی و نامشروع، اعتراف به کشتار غیرنظامیان ازجمله در افغانستان، ازدواج جنجالی‌اش با «مگان مارکل» بازیگر سابق آمریکایی، خروجش از خانواده سلطنتی و برملا کردن رازهای مگوی خانواده همگی باعث شدند تا رسوایی خاندان سلطنتی بارها به تیتر اول رسانه‌های جهان تبدیل شود و اعتبار این خانواده در جامعه جهانی را بیش‌ از پیش زیر سؤال ببرد.

پنهان‌کاری و رسوایی مالی
مراسم تاج‌گذاری چقدر هزینه داشته؟ ثروت خانواده سلطنتی چقدر است؟ چقدر مالیات می‌پردازند؟ اینها پرسش‌های گاردین است که کاخ باکینگهام در پاسخ به آنان به‌طور خلاصه گفته: «از شخص دیگری بپرسید»، «لازم نیست بدانید» و «خودتان جوابش را پیدا کنید»! پنهان‌کاری خانواده سلطنتی انگلیس البته پدیده تازه‌ای نیست. خاندان سلطنتی در شرایطی بر خصوصی بودن این اطلاعات تأکید دارد که بخش زیادی از ثروت آنان به‌واسطه نقش سیاسی و دولتی اعضای این خانواده کسب ‌شده است. پنهان‌کاری مالی خاندان سلطنتی در شرایطی است که چارلز سوم رسوایی‌های مالی‌ای همچون دریافت ۱۰۰میلیون دلار از خانواده «اسامه بن‌لادن» رهبر گروه تروریستی القاعده را نیز در کارنامه خود دارد.

اعمال قدرت و سانسور رسانه‌ای
علاوه بر رسانه‌هایی چون «دیلی بیست» که از فشار خانواده سلطنتی برای حذف و عدم‌انتشار اخبار مربوط به اعضای این خانواده خبر داده‌اند، گاردین نیز با اشاره به اعمال ‌نفوذ خاندان سلطنتی نوشته که بی‌بی‌سی مطالب خود را پیش از انتشار برای تأیید به کاخ باکینگهام می‌فرستاد؛‌ به‌ویژه در روزهای منتهی به مراسم تاج‌گذاری. بنابر این گزارش، خانواده سلطنتی قویاً به‌دنبال گزینش تصاویری هستند که از این مراسم منتشر می‌شود. این اعمال محدودیت پیش‌تر نیز در مراسم خاکسپاری «الیزابت دوم» (ملکه سابق)‌ برای شبکه آی‌تی‌وی، اسکای‌نیوز و بی‌بی‌سی اعمال‌ شده بود.
منبع: روزنامه همشهری

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها