يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۵۲۴۹۲۳
زمان انتشار: ۱۲:۲۴     ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۲
شناسایی ۳۰۰۰۰ مبتلا به اوتیسم در ایران/
مدیرعامل انجمن اوتیسم ایران با اشاره به شناسایی ۳۰هزار نفر از مبتلایان اوتیسم در ایران، علائم این اختلال را تشریح کرد.

به گزارش پایگاه خبری 598، به نقل از تسنیم، سعیده صالح غفاری با بیان این‌که آمار مبتلایان اوتیسم رو به افزایش است، اظهار کرد: اوتیسم یک اختلال عملکردی ـ رشدی است که در سه سال اول زندگی بروز می‌یابد و فردی که با این طیف اختلالات به دنیا می‌آید از لحاظ ارتباط و تعامل با دیگران دچار مشکل می‌شود و تمام حواسی که یک فرد را به دنیای پیرامون وصل می‌کند، در این افراد دچار اختلال است.

شناسایی 30000 مبتلا به اوتیسم در ایران

وی درباره آمار ابتلا به اختلال اوتیسم در ایران تصریح کرد:‌ در زمان حاضر تخمین زده می‌شود که یک درصد کل جمعیت کشور به اوتیسم مبتلا هستند، اما بسیاری از خانواده‌ها به‌دلیل عدم آگاهی از علائم اوتیسم، این اختلال را در فرزندان خود تشخیص نمی‌دهند و بنابراین تعدادی از مبتلایان هنوز شناسایی نشده‌اند اما در زمان حاضر 30 هزار نفر از مبتلایان اوتیسم را با همکاری وزارت بهداشت در کشور شناسایی کرده‌ایم.

مدیرعامل انجمن اوتیسم ایران افزود: اوتیسم درمان قطعی ندارد و انواع خفیف تا شدید دارد اما شناسایی زودهنگام این اختلال باعث بهبود روند درمان و منجر به این می‌شود که فرد مبتلا بتواند با محیط پیرامون خود ارتباط بگیرد و مهارت‌های اولیه را آموزش ببیند.

علائم اوتیسم چیست؟

وی درباره علائم اختلال اوتیسم گفت:‌ نداشتن تماس چشمی با سایر افراد، نداشتن واکنش نسبت به نام خود، عدم توانایی در نشان دادن عواطف، آغاز دیرهنگام یا مشکل در تکلم کودکان، مشکل در بیان جملات سه تا چهار کلمه‌ای، انجام حرکات تکراری، مشکل در پیدا کردن دوست و ارتباط گرفتن با سایر همسالان، عدم رشد مناسب شیرخوار در سنین 5 تا 6 ماهگی، بی‌خوابی‌های مکرر شبانه و... از جمله علائم اوتیسم است و اگر کودکی از بین علائمی که گفته شد چهار یا پنج علامت را به‌صورت همزمان داشته باشد باید برای تشخیص اوتیسم به پزشک مراجعه شود.

صالح غفاری ادامه داد:‌ والدین از دو ـ سه ماهگی کودک می‌توانند این علائم را در کودک بررسی کنند.

ضرورت حمایت از خانواده‌های دارای فرزند مبتلا به اوتیسم

وی با اشاره به مشکلات خانواده‌های دارای فرزند مبتلا به اوتیسم خاطرنشان کرد: خانواده بیماران مبتلا به اوتیسم از زمانی که کودکشان متولد می‌شود تا زمان بلوغ او و رسیدن به سنین بزرگسالی دچار چالش‌های فراوانی هستند و نیاز به حمایت دارند. پدر و مادری که چندماه پس از تولد فرزندشان متوجه می‌شوند کودکشان دچار اوتیسم است متحمل مشکلات روحی و روانی زیادی می‌شوند؛ از سوی دیگر متأسفانه بسیاری از والدین دارای فرزند اوتیسم مجبور می‌شوند شغل خود را رها کنند تا به فرزند بیمار خود رسیدگی کنند، بنابراین لازم است قوانینی وضع شود تا خانواده‌های دارای فرزند اوتیسم بتوانند ساعاتی را به منزل مراجعه و به فرزند خود رسیدگی کنند و همچنین بازنشستگی زودتر از موعد برای آنها در نظر گرفته شود.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها