
به گزارش پایگاه خبری 598، با وجود جریمه روزانه ۲۰۰ هزار تومانی برای خودروهای دودزا و الزام معاینه فنی دورهای، بسیاری از رانندگان با ترفندهایی مانند اجاره موقت کاتالیست یا مراجعه به مراکز معاینه در حاشیه شهرها از قانون فرار میکنند. ضعف نظارت و پاسکاری مسئولیت بین نهادها باعث شده معاینه فنی به کاری تشریفاتی تبدیل شود.
آلودگی هوای مزمن در تهران و کلانشهرها باعث شده مردم به آن عادت کنند و حساسیت خود را از دست بدهند. وقتی طرحها و قوانین فقط روی کاغذ میمانند و تغییری در وضعیت ایجاد نمیشود، حس مسئولیت اجتماعی کاهش مییابد و بیاعتمادی نسبت به عملکرد نهادها گسترش پیدا میکند.
برای بسیاری از رانندگان، نوسازی خودروها با شرایط اقتصادی فعلی ممکن نیست. اختلاف شدید بین ارزش بازار خودروهای فرسوده و مبلغ پرداختی برای اسقاط، انگیزه خروج از چرخه را از بین برده است. در نتیجه، تا زمانی که راهحلی اقتصادی برای جایگزینی خودروهای دودزا پیدا نشود، قوانین بازدارنده نخواهند بود./ فرارو