يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۵۷۵۰۹
زمان انتشار: ۱۹:۳۰     ۰۸ خرداد ۱۳۹۱
مشرق، کریستین امانپور، یکی از گزارشگران ارشد شبکه خبری ای‌بی‌سی (ABC) در حوزه امور جهان و نیز مجری برنامه مصاحبه شبانه بخش بین‌المللی شبکه سی‌ان‌ان (CNN International) با عنوان امانپور است. وی همچنین گزارشگر ارشد بین‌المللی این شبکه محسوب می‌گردد. وی یکی از اعضای هیأت مدیره "بنیاد بین‌الملی رسانه‌‌ای زنان" است.[1] نشریه فوربس وی را یکی از صد زن قدرتمند جهان معرفی کرده است.

یقینا خوانندگان سایت مشرق با تصویر این گزارشگر بیش از سایر گزارشگران غربی آشنایی دارند. وی علاوه بر اینکه دارای پدری ایرانی است با دو رئیس‌جمهور سابق و نیز رئیس‌جمهور فعلی کشورمان نیز مصاحبه کرده و همچنین گزارش‌هایی کاملا مغرضانه و جهت‌دار در ارتباط با ایران تهیه و پخش نموده است. ملیت ایرانی امانپور باعث گشته که وی تبدیل به یکی از دارایی‌های ارزشمند رسانه‌های غربی در حوزه ایران‌هراسی گردد. در ادامه گزارش حاضر سعی می‌گردد تا بینندگان با زندگی شغلی امانپور بیشتر آشنا شده و همچنین از زوایای پنهان خانوادگی و شخصی وی نیز مطلع گردند.



امانپور یکی از دارایی‌های ارزشمند سی‌ان‌ان طی 30 سال گذشته بوده است


مردان زندگی امانپور: پدری بهایی و همسری یهودی

بنا بر گزارش‌ها وی در خانواده‌ای بهایی متولد شده است

در اکثر وب‌سایت‌ها بالاخص ویکی‌پدیا شغل پدر امانپور را کارمند اجرایی نیروی هوایی عنوان نموده‌اند[2] اما عبدالله شهبازی، تاریخ‌نگار معاصر، نظر دیگری درباره وی دارد. شهبازی می‌نویسد: "پدر کريستين امانپور اهل سروستان فارس است؛ به يکي از خانواده‌هاي بهائي اين خطه تعلق دارد و با برخي از خانواده‌هاي سرشناس بهائي خويشاوند است. او معروف بود به کاپيتان امانپور زيرا در زمان رضا شاه و اندکي پس از شهريور 1320 در نيروي دريايي اشتغال داشت."[3] به نوشته شهبازی محمد امانپور پس از اثبات رشوه‌گیری زندانی گشت اما با پادرمیانی پدر زنش نزد رضا شاه با شرط خروج از کشور از زندان آزاد گردید. "کاپيتان آزاد شد و به مصر رفت. اين سفر مقارن است با بحران کانال سوئز در سال 1956. در آن زمان قدرت‌هاي غربي دولت جمال عبدالناصر را تحريم کرده بودند و به شرکت‌هاي غربي اجازه کار در کانال سوئز را نمي‌دادند. دولت مصر در به در به دنبال کساني مي‌گشت که در کار لاروبي و يدک‌کشي کشتي باتجربه باشند. امانپور به خدمت دولت مصر درآمد و ظاهراً کارش موفقيت‌آميز هم بود. با توجه به بهائي بودن امانپور، اگر فرض کنيم که در مصر براي دولت اسرائيل جاسوسي می‌کرده زياد پرت نگفته ايم. بهرحال، ثروتمندتر شد و به ايران بازگشت و مدتي کار يدک‌کشي کشتي را در ايران ادامه داد."


گزارشگری با ارتباطات یهودی و بهایی

شهبازی در مورد جدایی امانپور پدر از همسر ایرانی‌اش و ازدواج با مادر کریستین امانپور می‌نویسد: "از سرنوشت دختر جهانبانی اطلاع ندارم. احتمالاً امانپور او را نيز رها کرد. امانپور در زماني که در خارج از ايران بود با يک زن انگليسي ازدواج کرد و از او صاحب دو دختر شد: ليزي و کريستين (متولد 1958/ دي 1336 در لندن). امانپور مدتي در تهران با زن انگليسي و دو دخترش زندگي کرد ولي بعد آن‌ها را هم رها کرد. در نتيجه خانم انگليسي و دو دختر [در آغاز جنگ تحمیلی ایران و عراق] به لندن بازگشتند." وی پس از اتمام دوران دبیرستان به آمریکا رفت تا در دانشگاه رودآیلند (Rhode Island) به تحصیل روزنامه‌نگاری بپردازد.


همسری یهودی که سخنگوی دولت آمریکا بود

کریستین امانپور در سال 1998 با جیمز روبین (James Rubin) که در آن زمان سخنگوی وزارت امور خارجه بود ازدواج نمود و حاصل ازدواج آنها پسری به نام داریوش جان روبین بود که در سال 2000 متولد شد. جیمز روبین از یک خانواده یهودی است و وی نیز به مانند همسرش در حوزه‌های مطبوعاتی و رسانه‌ای فعالیت نموده است. وی هم‌اکنون دبیر اجرایی "بلومبرگ‌نیوز" (Bloomberg News) است.[4]


امانپور در کنار همسر یهودی اش جیمز روبین، سخنگوی سابق وزارت امور خارجه آمریکا


سوابق کاری امانپور

فعالیت به عنوان گزارشگر سی‌ان‌ان

امانپور در سال 1983، توسط شبکه سی‌ان‌ان استخدام شد. وی فعالیت‌های خود را با ارائه گزارش‌هایی در مورد جنگ ایران و عراق آغاز نمود. وی سپس در سال 1986 به اروپای شرقی اعزام گردید تا گزارش‌هایی در مورد سقوط اروپای کمونیسم تهیه نماید.[5] وی در سال 1989 به فرانکفورت آلمان رفت تا در مورد انقلاب‌های دموکراتیک در کشورهای اروپای شرقی گزارش تهیه نماید.

وی طی اشغال کویت توسط رژیم بعث عراق نیز مسؤولیت تهیه گزارش از این منطقه را بر عهده داشت. وی سپس به بوسنی رفته و در آنجا به عنوان گزارشگر شبکه سی‌ان‌ان مشغول بکار شد. امانپور از سال 1992 تا 2010 به عنوان گزارشگر ارشد بین‌المللی شبکه خبری سی‌ان‌ان فعالیت کرده و نیز مجری برنامه "امانپور" بود که به صورت روزانه طی سال‌های 2009 و 2010 از شبکه‌سی‌ان‌ان پخش می‌شد. امانپور از بسیاری نقاط بحرانی جهان به مانند عراق، افغانستان، فلسطین، اسرائیل، پاکستان، سومالی، روآندا و بالکان به تهیه گزارش پرداخته و با رهبران بسیاری از خاورمیانه گرفته تا اروپا و آفریقا مصاحبه کرده که از میان آنها می‌توان به هاشمی رفسنجانی، محمد خاتمی، محمود احمدی‌نژاد و همچنین رؤسای جمهور افغانستان، سودان و سوریه اشاره کرد.


امانپور در حضور احمدی‌نژاد

پس از حملات 11 سپتامبر وی اولین کسی بود که با تونی بلر، نخست‌وزیر انگلستان، ژاک شیراک، رئیس‌جمهور فرانسه و پرویز مشرف، رئیس‌جمهور پاکستان، مصاحبه نمود.

جانبداری سی‌ان‌ان از جنگ بوش حتی صدای امانپور را نیز درآورد

منتقدین بالاخص از برنامه‌های شبکه سی‌ان‌ان در حمایت از حمله نظامی دولت بوش به عراق در سال 2003 انتقاد نمودند. این امر تا بدانجا پیش رفت که حتی صدای اعتراض کارمندان خود سی‌ان‌ان هم بلند شد. یکی از این افراد کریستین امانپور، گزارشگر معروف این شبکه، بود. وی در آن زمان رفتار رسانه‌های خبری، که خود نیز جزوی از آنها بود، را به شدت مورد انتقاد قرار داد و اعلام داشت که این شبکه‌ها به خود پوزه‌بند زده‌اند. وی اذعان نمود که سی‌ان‌ان توسط دولت بوش و همچنین شبکه خبری فاکس‌نیوز که "جوی از رعب و خودسانسوری" بوجود آورده‌اند، مرعوب گشته است. وی شبکه فاکس‌نیوز را با عنوان پیاده‌ نظام دولت بوش نامیده بود.


جانبداری سی‌ان‌ان از جنگ بوش حتی صدای امانپور را نیز درآورد

ایرنا بریگانتی (Irena Briganti)، سخنگوی شبکه فاکس‌نیوز در واکنش به اظهارات امانپور چنین گفته بود: "با توجه به انتخابی که داریم، بهتر است به عنوان پیاده نظام بوش قلمداد گردیم تا سخنگوی القاعده." شبکه بی‌بی‌سی در مورد این مجادلات هیچ اظهار نظری نکرد.[6] شاید یکی از دلایل خروج موقت امانپور از سی‌ان‌ان همین امر بوده است.


عزیمت به شبکه ای‌بی‌سی و بازگشت متعاقب به سی‌ان‌ان

امانپور در 18 مارس 2010 اعلام نمود که قصد دارد از شبکه سی‌ان‌ان جدا شده و به شبکه خبری ای‌بی‌سی بپیوندد. وی اولین برنامه خود را در 1 آگوست 2010 اجراء نمود. در دو ماه ابتدایی فعالیت وی رتبه برنامه "این هفته" با اجرای وی به پایین‌ترین حد خود از سال 2003 رسید.[7] وی در 28 فوریه 2011 با معمر قذافی و پسران وی مصاحبه نمود.[8]


لوگوی برنامه "این هفته" شبکه خبری ای‌بی‌سی نیوز با اجرای امانپور

در 13 دسامبر 2011، شبکه ای‌بی‌سی اعلام نمود که امانپور از مجری‌گری برنامه "این هفته" این شبکه کنار گذاشته شده و به سی‌ان‌ان بازخواهد گشت. وی همچنان به عنوان گزارشگر برای ای‌بی‌سی‌نیوز نیز کار می‌کند.[9]


امانپور به مدت 27 سال در سی‌ان‌ان مشغول به کار بود


فعالیت‌های امانپور در مورد ایران

امانپور علاوه بر مصاحبه‌هایی که با رفسنجانی، خاتمی، احمدی‌نژاد، محمد جواد لاریجانی، سلطانیه، برخی از نمایندگان مجلس و نیز صانعی داشته مستندی به نام "سفر انقلابی" نیز تهیه کرده است که طی آن با حضور در ایران قبل از انتخابات مجلس ششم به بررسی کاملا جانبدارانه مسائل ایران می‌پردازد. امانپور همچنین مستندی دیگر با عنوان "جنگجویان خدا" را نیز تهیه کرده که در آن سعی شده تا چهره‌ای خشن از اسلام و ایران و نیز گروه‌های مقاومت ترسیم گردد. اخیرا وی اعلام داشته که قصد دارد مستندی نیز در مورد اختشاشات پس از انتخابات ریاست‌جمهوری سال 2009 تهیه نماید.


امانپور قصد دارد مستندی در مورد فتنه سبز بسازد


"سفر انقلابی"

وی در این مستند که در سال 2000 تهیه شده و از شبکه خبری سی‌ان‌ان پخش شد سعی دارد مخاطب در نهایت از گفت ‏و گو و روایت از این فضاها به سیاهی و خفقان در ایران برسد. او نشان می‌دهد که جوانان در اجرای موسیقی دلخواه‌شان با مانع مواجه‌اند، زنان‏ برغم میل‌شان باید حجاب داشته باشند و این امر زنان ایرانی را بسیار آزار می‌دهد. دانشجویان از وضع کشور ناراضی‌اند و در این بین به سراغ برخی شخصیت‌ها از دو جناح حاکم بر کشور نیز می‏رود تا نظرشان را درباره حجاب بپرسد، اما فضای مصاحبه را دستکاری می‌کند. مثلا در مصاحبه با مرحوم موحدی ساوجی، تلاش می‌شود چهره‌ای خشن از او نشان داده شود که این‏ کار از طریق زاویه دوربین و بازی با نور(کم کردن نور و خشن شدن چهره مصاحبه شونده در تاریکی) صورت می‌گیرد.

همچنین امانپور به خانه پدری خود در دوره قبل از پیروزی انقلاب‏ می‏رود و با حالتی اندوهگین به بینندگان نشان می‌دهد که اینجا چه منزل با شکوهی بوده و اکنون به چه وضع فلاک‌‏باری افتاده است. این خانه در واقع حالتی نمادین دارد و می‏خواهد ثابت کند که کل ایران، این ‏گونه شده است. در تمام فیلم به طور مکرر رنگ سیاه را می‌بینیم، حتی در صحبت از خاتمی، رئیس جمهور وقت ایران، او در یک مراسم عزاداری‏ امام حسین(ع) با لباس سیاه نشان داده می‌شود که متناسب با همان فضای خفقان ترسیم شده امانپور است.[10]


گفتگوی کریستین امانپور با فاطمه حقیقت‌جو


ایران تسلیحات هسته‌ای را حق مسلم خود می‌داند!

در روز 14 ژانویه 2006 شبکه خبری سی‌ان‌ان طی یک حرکت کاملا غیرژورنالیستی دست به تحریف سخنان رئیس‌جمهور کشورمان زد. به گزارش سی‌ان‌ان، احمدی‌نژاد که در یک کنفرانس خبری زنده سخن می‌گفت طی اظهاراتی اعلام داشت: "ما معتقديم همه کشورها اجازه دارند تسليحات اتمی داشته باشند" و "غرب نبايد ما را از دستيابی به سلاح اتمی منع کند." این در حالی است که منظور رئیس‌جمهور نه تسلیحات اتمی بلکه فناوری هسته‌ای بود و وی همچنین تصریح کرده بود که کشورش بخاطر "فرهنگ، تمدن و تاريخ غنی خود" به سلاح هسته‌ای نياز ندارد.

سی‌ان‌ان در توضیح این اقدام غیرحرفه‌ای، آن را ناشی از ترجمه نادرست و اشتباه سهوی مترجم اعلام نمود. این در حالی است که در این کنفرانس خبری، کریستین امانپور، گزارشگر ایرانی‌الاصل سی‌ان‌ان نیز حضور داشت و یقینا وی با توجه به آشنایی کامل به زبان فارسی متوجه سخنان رئیس‌جمهوری شده بود. در پی این رویداد، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز به صورت موقت مجوز فعالیت‌ گزارشگران سی‌ان‌ان را در ایران لغو نمود. شبکه سی‌ان‌ان یک روز بعد در وب‌سایت خبری خود سخنان احمدی‌نژاد را تصحیح و به علت این اشتباه به صورت رسمی عذرخواهی نمود.[11]


مستند "جنگجویان خدا"

هفته دوم فروردین و بهار و نوروز 1390 ، تلویزیون سی‌ان‌ان، مجموعه سه بخشی جنگجویان خدا را که حاصل هشت ماه سفر کریستین امان پور به هفت کشور در چهار قاره جهان بود پخش کرد. مستند شش ساعته جنگجویان خدا که برگزیده‌ای از صدها ساعت برنامه و فیلم ضبط شده بود، یکی از پربیننده‌ترین برنامه‌های چند سال اخیر سی‌ان‌ان بوده است که البته با انتقادات شدیدی از سوی مسلمانان و مسیحیان روبه‌رو شد.

مسیحیان از این بابت که در کنار افراطی‌های یهودی و القاعده مورد بررسی قرار گرفته‌اند و مسلمانان نیز به دلیل این‌ که گروه‌های تروریستی و مخربی مانند القاعده در کنار مبارزانی مانند حماس و حزب‌الله و رزمندگان جبهه‌های جنگ ایران و عراق قرار گرفته‌اند، به این برنامه انتقاد کردند. اختصاص سه برنامه دو ساعته به طور مساوی و قرار دادن و همسان کردن یهودیت که تنها پانزده میلیون پیرو دارد، در برابر دین اسلام که بیشتر از یک میلیارد و مسیحیت که بیشتر از دو میلیارد پیرو دارد، نیز انتقاد دیگری بود که مطرح شده است.[12]


لوگوی بخش اسلام مستند "جنگجویان خدا"

در حقیقت امانپور طی این مستند هر نوع حرکت مقاومتی مسلمانان در برابر صلیبیون غربی را به عنوان جنبشی افراطی و تروریستی معرفی می‌کند.

امانپور اخیرا مستندی نیز در مورد برنامه هسته‌ای ایران ساخته و در شبکه‌ سی‌ان‌ان منتشر نموده است. همانگونه که انتظار می‌رفت وی در این مستند نیز به مانند آثار قبلی خود سعی نموده تا بار دیگر ادعاهای اربابان خود را مطرح سازد. کاملا مشخص است که نقطه تمرکز فعالیت‌های وی ایران و همچنین جهان اسلام است و در آینده نیز شاهد فعالیت بیشتر وی در حوزه خبرپراکنی مغرضانه علیه ایران و جهان اسلام خواهیم بود.




منابع و مآخذ:



[1] http://iwmf.org/about/staff.aspx

[2] http://en.wikipedia.org/wiki/Christiane_Amanpour#cite_note-0

[3] http://www.shahbazi.org/blog/Archive/8410.htm

[4] http://www.bloomberg.com/news/2010-12-15/david-shipley-and-james-p-rubin-to-join-bloomberg-news.html

[5] http://usliberals.about.com/od/thepressandjournalist1/p/Amanpour.htm

[6] http://www.usatoday.com/life/columnist/mediamix/2003-09-14-media-mix_x.htm

[7] http://www.mediaite.com/tv/this-weak-amanpour-leads-abc-to-worst-ratings-since-2003

[8] http://abcnews.go.com/ThisWeek/week-transcript-saif-al-islam-saadi-gadhafi/story?id=13012239&page=4

[9] http://www.washingtonpost.com/national/stephanopoulos-back-to-replace-amanpour-at-abcs-this-week-will-remain-host-of-gma/2011/12/13/gIQAUtxUsO_story.html

[10] http://www.noormags.com/view/fa/articlepage/22196/90/text

[11] http://articles.cnn.com/2006-01-16/world/iran.cnn_1_translation-error-nuclear-weapons-iranian-ambassador?_s=PM:WORLD

[12] http://htnews.ir/article/view.aspx?id=135


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها