امـام صـادق (عليه السلام) فرمـودند: مانند ارباب به عيوب ديگران نگاه نکنید ، بـلكه چـون بنـده اى متـواضع، عيب هاى خود را وارسى كنيد. تحف العقول/ 295

      
کد خبر: ۷۱۴۷۲
زمان انتشار: ۱۶:۳۵     ۱۵ مرداد ۱۳۹۱
بولتن نیوز: 2 سال پیش بود که اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده به طلافروشان ابلاغ شد اما این قانون بعد از گذشت این مدت همچنان مسکوت مانده و از سوی این صنف اجرا نمی شود.

 قانون مالیات بر ارزش افزوده که بخشی از قانون اصلاح ساختار مالیاتی کشور است از اول مهرماه 87 و به صورت چند مرحله ای، شروع شد. صنف طلافروشان، یکی از 12 گروه فعالان اقتصادی بودند که در مرحله دوم اجرای قانون، مشمول پرداخت مالیات بر ارزش افزوده شدند.



ابلاغ این قانون در مهرماه سال 89 اعتراض تند صنف طلا فروشان را در پی داشت؛ موضوعی که می رفت به یک مسئله امنیتی تبدیل شود. در نهایت با برگزاری جلسات متعدد بین سازمان امور مالیاتی و صنف طلا فروشان قرار شد از ابتدای سال 91 فاکتورهای سه برگی به منظور لحاظ کردن مالیات بر ارزش افزوده طلافروشان در اختیار آنان قرار بگیرد.

اما با گذشت 5 ماه از سال، این قانون عملا اجرا نمی شود. در تماس خبرنگار شبکه ایران با برخی از طلا فروشان در نقاط مختلف تهران، همگی آنان از اجرا نشدن این قانون خبر دادند و اظهار کردند فعلا هیچ ابلاغیه ای را برای اجرای این قانون دریافت نکرده اند.

از سوی دیگر محمد کشتی آرای، رییس اتحادیه سراسری طلا و جواهر نیز در گفت و گو با شبکه ایران گفت: از ابتدای سال 91 فاکتورهای سه برگی برای لحاظ کردن مالیات بر ارزش افزوده طلا در اختیار تمامی واحدهای طلافروشی در سراسر کشور قرار گرفته است.

کشتی آرای افزود: حتی اتحادیه طلا در تهران به تمامی واحدها از طریق پیامک اعلام کرده قانون مالیات بر ارزش افزوده را باید از ابتدای سال اجرا کنند.

کشتی آرای با تاکید بر اینکه نظارت بر کار طلافروشان برای اجرای این قانون وظیفه سازمان امور مالیاتی دانست و گفت: اتحادیه طلا وظیفه خود را انجام داده اما اینکه چرا این قانون از سوی طلا فروشان اجرا نمی شود سازمان امور مالیاتی باید پاسخگو باشد.

در همین حال مهدی ایمانی فر، کارشناس مسائل بازار در گفت وگو با خبرنگار شبکه ایران، بلاتکلیفی در اخذ مالیات بر ارزش افزوده از طلافروشان را موجب وهن قانون و مدیریت کلان اقتصادی کشور دانست و تاکید کرد: با توجه به اینکه اصلاح ساختار نظام مالیاتی یکی از هفت محور اصلی طرح تحول اقتصادی در کشور است سازمان امور مالیاتی باید به این پرسش پاسخ دهد که چرا نسبت به سرباز زدن طلا فروشان از اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده ساکت مانده است

به گفته او اگر قرار بوده این قانون اجرا نشود، چرا سازمان امور مالیاتی دو سال پیش آن همه هیاهو به پا کرد، هیاهوهایی که  هزینه های فراوان اجتماعی، امنیتی و سیاسی برای کشور به دنبال داشت.

ایمانی فر در بخش دیگری از گفت گوی خود ضمن اشاره به اهمیت اصلاح ساختار مالیاتی از دیدگاه مدیریت کلان اقتصادی کشور تاکید کرد: آقای رییس جمهور تاکید بسیار زیادی بر اجرای همه جانبه و بی کم و کاست اصلاح نظام مالیاتی در دولت دهم دارند. وقتی سازمان امور مالیاتی توان اجرای این قانون در یک صنف را نداشته باشد،  چگونه می تواند شرکت های بزرگ، نهادها و بنیادها را برای کمک به دولت در اقتصاد مقاومتی، در پرداخت مالیات به صف کند.

تلاش خبرنگار برای کسب نظر مسئولان ذیربط در سازمان امور مالیاتی تاکنون بی نتیجه مانده است. گویا روابط عمومی این سازمان، مدیران میانی و ارشد مالیاتی را از برقراری ارتباط مستقیم با خبرنگاران و مصاحبه با آنان، بدون اطلاع روابط عمومی، منع کرده است.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها