کد خبر: ۷۱۶۲۷
زمان انتشار: ۱۳:۴۳     ۱۶ مرداد ۱۳۹۱
معاون امور کشورهاي عربي و آفريقايي وزير خارجه با اشاره به تماس ايران با گروه هايي از مخالفان در سوريه که به راهکار سياسي معتقدند تأکيد کرد؛ ايران همه را به فاصله گرفتن از خشونت تشويق مي کند.
"حسين امير عبداللهيان "در گفت وگو با شبکه خبري العالم، گفت: در سوريه ما با گروه هايي از مخالفان در تماس هستيم كه به راه كار سياسي معتقدند و تلاش ما بر اين است كه نشستي با نمايندگان حكومت سوريه سازماندهي كنيم و حداقل اينكه همگان را به فاصله گرفتن از خشونت و قرار گرفتن در فاز سياسي تشويق كنيم.
امير عبداللهيان افزود: ما با افتخار اعلام مي كنيم كه از سوريه ، طرح اصلاحات بشار اسد و  اقدامات سوريه در قبال محور مقاومت و مقابله با رژيم صهيوستي حمايت مي کنيم و اكنون با صداي بلند اين حمايت را اعلام مي كنيم .

اوضاع سوريه
معاون وزير امور خارجه ايران در باره اوضاع سوريه و شرايط فعلي آن کشور اظهارداشت : از ابتداي ماه مبارك رمضان با حمايت و مداخله خارجي، ورود گروه هاي تروريستي و افزايش روند مسلح کردن شورشيان ، تلاش براي افزايش ناامني در سوريه بيشتر شده است.
وي افزود : اين روند باعث شده تا وضعيت بحراني آن کشور تشديد شود و هدف از آن سقوط پايتخت سوريه است.
امير عبداللهيان گفت: ارتش سوريه با حمايت گروه هاي مردمي در عمليات پاكسازي طي كمتر از يك هفته بر اوضاع پايتخت مسلط شد؛ برخي از شورشيان از دمشق گريختند و در مناطقي چون حلب فعاليتهاي خود را تشديد کردند.
وي افزود: اخبار تاييد شده مقامات سوري مبني بر ورود نيروهاي مسلح و تسليحات به داخل خاک سوريه از منطقه مرزي حلب وجود دارد.
امير عبداللهيان شرايط ميداني حال حاضر را سخت توصيف کرد و گفت : عملكرد گروه هاي تروريستي با حمايت کشورهاي خارجي، سوريه را به مکان فعاليت القاعده تبديل کرده اما اقدامات مقتدرانه ارتش وضعيت را رو به بهبود قرار داده است.
وي كنترل مرزها و توقف ارسال تسليحات،و به ويژه جلوگيري از مداخله غربي و عربي را از ضروري ترين نياز براي خروج سوريه از بحران عنوان کرد.

ارسال سلاح از مرز ترکيه و لبنان
معاون عربي آفريقايي وزير خارجه ايران، گفت: مقام هاي سوريه اي معتقدند که تسليحات مورد نياز شورشيان مسلح از مرز ترکيه و لبنان وارد مي شود.
امير عبداللهيان، گفت: آمريکايي ها بارها گفته اند که القاعده در سوريه فعاليت دارد؛ از سوي ديگر مي بينيم که هواپيماهاي بدون سرنشين آمريکايي مظنونان به عضويت در القاعده را در خاک يمن هف قرار مي دهند اما نه تنها هيچ تمايلي براي مقابله با القاعده در سوريه ندارند، بلکه از ورود سلاح هاي مدرن و پيشرفته به سوريه با علم به اينکه اين تسليحات به راحتي مي تواند در اختيار القاعده قرار گيرد، حمايت مي کنند که در اين ميان عربستان سعودي و قطر هم از تجهيز شورشيان سوريه حمايت مي كنند.

وضعيت سوريه رو به پيشرفت است
وي درباره مذاكرات سه جانبه مسكو در دو روز گذشته با معاون وزير خارجه روسيه و معاون نخست وزير سوريه، گفت: آنچه به مذاكرات ما و روسها برمي گردد، بررسي تحولات سوريه است كه ارزيابي ايران اين بود كه وضيت سوريه پيچيده اما رو به پيشرفت است
امير عبداللهيان، افزود: در اين گفت و گوها، فعاليت هاي گروه هاي تروريستي و حمايت هاي خارجي از اين فعاليت ها بررسي شد؛ ما تاكيد كرديم كه طرح شش ماده اي كوفي عنان بايد مورد توجه جدي قرار گيرد و در سوريه به هيچ وجه راه كار نظامي و سياسي پاسخگو نيست بلکه همه طرف ها بايد از ظرفيت هاي خود استفاده کرده و با کمک به گفتگوهاي ملي براي حل و فصل بحران سوريه تلاش کنند.
 وي ضمن ابراز تاسف از استعفاي کوفي عنان در پي كارشكني برخي طرف ها، از كساني كه به مسائل انساني  در سطح بين المللي پايبند هستند،خواست عنان را متقاعد كنند به ماموريت خود باز گردد.

ربودن زائران ايراني در سوريه
وي درباره ربوده شدن زائران ايراني در سوريه، گفت: آقاي علي اكبر صالحي وزير خارجه ايران با همتاي ترك و قطري خود مكالمه تلفني داشتند و آنان تاكيد كرد كه از همه ظرفيت خود براي آزادي 48 زائر ايراني استفاده خواهد کرد.
حسين امير عبداللهيان، با اشاره به اينکه تلاش هاي وزارت خارجه براي آزاد ي زوار ربوده شده در سوريه همچنان ادامه دارد ، خاطرنشان کرد : اطلاعات مناسب و خوبي درباره مكان اختفاي اين افراد به دست آمده است و موضوع از کانال هاي سياسي دنبال مي شود تا زائران از دست تروريست ها آزاد شوند.

ارتباط انفجارهاي عراق با ناآرامي هاي سوريه
معاون وزير خارجه ايران، گفت: امنيت مقوله اي تفكيك پذير نيست و نمي توان انتظار داشت كه يك كشور را ناامن كرد و كشورهاي همسايه يا ديگر كشورها ناامن نشود.
عبداللهيان  افزود : به اعتراف برخي طرف هايي كه سلاح وارد سوريه مي كنند و حامي روند ورود تسليحات و تروريست ها به داخل خاک آن کشور هستند، القاعده وارد سوريه شده و در تلاش است تا اين کشور را به مكاني براي اقدامات تروريستي و توسعه  آن به برخي از مناطق تبديل کند.
وي گفت : در ملاقات با معاون وزير خارجه تركيه در تهران اين نگراني را به وي ابلاغ كرديم كه اين روند مي تواند مرزهاي تركيه، لبنان، اردن و عراق و ساير همسايگان سوريه را تحت تاثير قرار دهد و حتي به فضايي فراتر از همسايگان آن کشور گسترش يابد.
وي تصريح کرد : دوستان منطقه اي ما و برخي طرف هاي فرامنطقه اي بايد از اقدامات شتابزده و مداخله جويانه  در مسير تسهيل اقدامات تروريستي در سوريه اجتناب کنند؛ زيرا اين مسئله مي تواند امنيت و صلح منطقه اي و بين المللي را به خطر بياندازد.

اعتراض عراق به سفر مقام ترک به کردستان عراق
معاون وزير خارجه ايران سفر معاون وزير خارجه تركيه به منطقه كردستان عراق را در چارچوب روابط تركيه و عراق و  روابط تركيه و منطقه كردستان عراق ارزيابي کرد.
وي گفت: براساس قانون اساسي عراق، هرگونه سفر به منطقه كردستان عراق بايد با هماهنگي دولت مركزي صورت گيرد که وزارت خارجه عراق به اين سفر معترض شده است. ما معتقديم بايد در اين مسئله خويشتنداري کرد.

حمله به سوريه در چارچوب تغيير نقشه خاورميانه است
امير عبداللهيان با بيان اينکه برخي طرف هاي فرامنطقه اي با طراحي پيچيده به دنبال تغيير نقشه سياسي خاورميانه هستند ، خاطرنشان کرد :  اين تفكر عمدتا در محور آمريكا و رژيم صهيونيستي مورد بحث بوده است؛ اين گروه ها تصور مي كنند كه بيداري اسلامي و انقلاب هاي عربي باعث روي کار آمدن اسلامگراها در برخي از کشورها با راي مردم شده است و اين مسئله به دليل حمايت از مقاومت فلسطين به ضرر رژيم صهيونيستي است، از اين رو تلاش دارند مقاومت سوريه را متلاشي كنند تا قطعه جديد نقشه سياسي خاورميانه را از سوريه تجزيه شده آغاز كنند.
معاون وزير خارجه ايران، گفت: هدف ديگر از اين طرح ايجاد نااميدي و ياس در کشورهاي عربي است و در مجموع اين تحرك ها مي خواهند جايگاه رژيم صهيونيستي و تحركات نظامي،سياسي و امنيتي اش را تثبيت كنند.

سوريه به تنهايي از خود دفاع مي کند
معاون وزير خارجه ايران، تصريح کرد: هرجا احساس كنيم دشمنان در حال برنامه ريزي براي به خطر انداختن امنيت،منافع ملي و مصالح منطقه اي ايران است،اقدام مناسب انجام خواهيم داد.
وي امكان حمله نظامي به سوريه به سبك ليبي را بسيار بعيد دانست و گفت: کشورهاي حامي تروريسم توان ورود به فاز جنگ با سوريه را ندارند و اتفاقا دليل جنگ داخلي در سوريه، ناتواني در حمله به آن کشور است؛ دمشق هم به عنوان يك عضو محور مقاومت به تنهايي قادر به دفاع از تماميت ارضي خود است.
حسين امير عبداللهيان درباره پاسخ به اين سوال خبرنگار العالم که آيا ايران در دفاع از سوريه وارد جنگ خواهد شد، گفت: دمشق درصورت جنگ قادر است به تنهايي از تماميت ارضي خود فاع کند و  نيازمند كمك هيچ كشوري نيست.

استفاده از ظرفيت عربستان براي وحدت جهان اسلام
اميرعبداللهيان درباره کاهش تنش ها بين ايران و عربستان و تصميم تهران براي شرکت هيات ايراني در نشست فوق العاده سران كشورهاي اسلامي افزود : پادشاه عربستان دعوت نامه رسمي براي شرکت رئيس جمهوري ايران در اجلاس همكاري سران اسلامي ارسال کرده است.
وي افزود :  اين اجلاس در دهه سوم ماه مبارك رمضان در مكه برگزار مي شود، اما هنوز تصميمي درباره شركت آقاي احمدي نژاد يا سطح شركت ايران دراين نشست گرفته نشده است.
حسين امير عبداللهيان، در باره تاثير سفر احتمالي رئيس جمهوري به  رياض بر کاهش تنش و قضاياي منطقه اي و بين المللي و جهان اسلام گفت:ايران همواره از هرگونه ابتكاري كه به استفاده مثبت از ظرفيت كشورها درحوزه جهان اسلام كمك كند به ويژه ظرفيت عربستان سعودي در راستاي وحدت جهان اسلام، استقبال مي كند.

اعضاي هلال احمر در ليبي به زودي آزاد خواهند شد
امير عبداللهيان درباره ربوده شدن هفت كارمند هلال احمر ايراني در ليبي، گفت : ما حكومت آن کشور را مسئول حفظ سلامت جان اتباع ايراني مي دانيم،  اين 7 تن عضو هيات رسمي هلال احمر بوده و براي كمك به مردم وارد ليبي شده بودند که بر اساس عرف ديپلماتيك و مناسبات دوجانبه، تامين امنيت جان آنان با دولت ميزبان است.
وي با اشاره به اينکه خواسته هاي گروگان گيرها در ليبي به صورت دقيق به ايران اعلام نشده است،گفت: مصطفي عبدالجليل رئيس شوراي انتقالي ليبي وزارت كشور را مكلف كرده كه اين موضوع را رسيدگي کند؛ اطلاعات لازم درباره مكان افراد داده شده و تلاش هاي فشرده ديپلماتيك و ميداني توسط مقامات ليبيايي صورت گرفته است و براساس آخرين اطلاعات آنها به زودي آزاد خواهند شد.

گازهاي شيمايي آمريکايي براي سرکوب مردم بحرين
معاون عربي آمريکايي وزير خارجه ايران درباره انقلاب بحرين، گفت: نيروهاي امنيتي در مقابله با مطالبات مسالمت آميز و دمكراتيك مردم سه گزينه را دنبال مي کنند ، اول كشتار وسيع مردم و تيراندازي مستقيم به آنان بود که ده ها نفر  در اين مرحله شهيد شدند، در مرحله دوم با فشار افكار عمومي و فشارهاي بين المللي روش سركوب قدري تعديل شد؛ اما کشتار مردم در مواردي ادامه داشت و براي متفرق کردن تظاهرات از گازهاي سمي استفاده شد.
وي اظهارداشت : درمرحله سوم که در ماه هاي اخير شاهد آن هستيم، برخي كشورهاي غربي از جمله آمريكا گازهاي شيميايي كشنده در اختيار بحرين قرار داده اند كه متاسفانه اين روزها شاهد كشتار مردم با اين روش هستيم.
امير عبداللهيان گفت: در مذاكراتي كه با دوستان در مسكو داشتيم، اين مساله مورد بررسي قرار گرفت و انتظار داريم كه حكومت بحرين استفاده از اين سلاح را متوقف كند و قوانين و مقررات بين المللي را دراين رابطه به دقت به اجرا گذارد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها