يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۷۱۷۸۳
زمان انتشار: ۰۱:۱۴     ۱۷ مرداد ۱۳۹۱
رئیس شورای اصناف با بیان اینکه جامعه 3 میلیونی اصناف با تحریم ها مقابله می کنند، گفت: دشمنان هر راهی را در اقتصاد ببندند، راه‌های جدید باز می شود و ما عقب‌نشینی نمی‌کنیم.

قاسم نوده فراهانی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، در خصوص آخرین وضعیت اتحادیه‌های کشوری اظهار داشت: در زمانی که آقای مفتح معاون بازرگانی وزارتخانه بودند قرار شد اتحادیه‌های کشوری با هدف اینکه به شکل کارشناسی به یک کمیسیون تخصصی در کنار شورای اصناف فعالیت کنند حضور داشته باشند تا اگر قرار است راجع به کالای خاصی تصمیم‌گیری شود اتحادیه‌های کشوری در این خصوص بتوانند با سرعت، هماهنگی و نظم بیشتری این تصمیم را به کل کشور ابلاغ کنند.

* اتحادیه های کشوری نه آئین نامه دارند، نه بودجه، نه جایگاه

وی افزود: اما مشکلی که در خصوص اتحادیه کشوری وجود دارد این است که در حال حاضر این اتحادیه‌ها نه آئین‌نامه‌ای دارند، نه بودجه‌ای و نه جایگاهی لذا ما در اصلاحیه نظام قانون صنفی این موضوع را پیش‌بینی کرده ایم و برای اتحادیه‌های کشوری به عنوان یک کمیسیون تخصصی در کنار شورای اصناف جایگاه و بودجه دیده‌ایم که با تصویب این قانون در مجلس نهم این موضوع اجرایی خواهد شد.

رئیس شورای اصناف کشور گفت: در حال حاضر 26 اتحادیه کشوری شکل گرفته است و وزارتخانه معتقد است که باید تعداد این اتحادیه‌های کشوری به 35 اتحادیه برسد.

* از مجلس گله داریم

نوده فراهانی در خصوص اصلاحیه قانون نظام صنفی اظهار داشت: در دور هشتم مجلس شورای اسلامی تمام تلاشمان را کردیم تا این قانون به صحن علنی برای تصویب برود اما این اتفاق به دلیل اتفاق بالای کار مجلس رخ نداد اما بعد از انتخابات مجلس دوباره دولت این قانون را که کار کارشناسی آن انجام شده بود به مجلس فرستاد و مجلس به کمیسیون تخصصی خود یعنی کمیسیون اقتصادی ارجاع داد تا در این خصوص اقدامات لازم صورت گیرد.

از آنجا که ما نسبت به اصلاحیه آخر اعتراضاتی داشتیم جلسه‌ای اخیرا با کمیسیون اقتصادی داشتیم و این موضوع را مطرح کردیم و قرار شده است تا نمایندگان کمیسیون اقتصادی یک نگاه اجمالی به قانون نظام صنفی داشته باشند تا به صحن علنی مجلس برود.

وی افزود: ما از نمایندگان مجلس گله داریم چرا که بیش از  3 سال است درگیر این قانون نظام صنفی هستیم لذا از مجلس و رئیس مجلس درخواست می‌کنیم تا با تصویب این قانون مشکلات صنفی کشور را حل کند.

* مشکلات بانک اصناف حل شده است

رئیس شورای اصناف در خصوص بانک اصناف گفت: قرار شده است تا حساب جاری بانک اصناف در بانک مرکزی بازگشایی شود و سرمایه اصناف کل کشور به عنوان سرمایه اولیه به این حساب واریز شود.

وی افزود: مصوبه هیئت عالی نظارت را در این خصوص دریافت کرده‌ایم و تا 10 روز دیگر حساب بانک اصناف باز شده و اصناف می‌توانند مبالغ خود را واریز کنند.

نوده فراهانی در پاسخ به این سؤال که پیش از این برخی از ارگان‌ها نظیر بورس به این روش ایراد گرفته بودند، گفت: تمام مشکلات و تمام ایرادهایی که به ایجاد بانک اصناف گرفته می‌شد را با همکاری دولت حل کرده‌ایم .

وی در واکنش به این سؤال که تا پیش از این قرار بود بانک صادرات به عنوان بانک اصناف واگذار شود  و آیا حاضر هستید که باز هم چنین اتفاقی بیفتد اظهار داشت: در آن زمان بانک صادرات به ما اعلام کرد که 40 درصد سهام را می‌فروشد اما هیچ وقت قیمت آن را به ما نگفت لذا ما سعی می‌کنیم اگر قرار باشد بانکی را هم بخریم بانکی را بخریم که در هیئت رئیسه آن حق رأی داشته باشیم.

فراهانی گفت: هدف از ایجاد بانک اصناف ارائه تسهیلات مناسب به جامعه اصناف کشور است و شورای اصناف به دنبال آن نیست تا با ایجاد بانک اصناف سودآوری کند.

* هیچ صنفی هنوز تسهیلات یارانه‌ای نگرفته اند

رئیس شورای اصناف کشور در خصوص تسهیلات یارانه  250 میلیارد تومانی گفت: اتفاقا در جلسه‌ای که خدمت مقام معظم رهبری رسیده بودیم با آقای مرادی صحبت کردم و آقای مرادی گفتند که 25 میلیارد تومان سود بانکی را به حساب بانک ملی واریز کرده‌ایم.

وی افزود: در واقع دولت  10 درصد از سود بانکی را به حساب بانک ملی واریز کرده است اما چون دستور‌‌العمل اعطای تسهیلات به اصناف بسیار سختگیرانه است تاکنون هیچ صنفی موفق به دریافت این تسهیلات نشده است لذا با صحبتی که آقای دکتر غضنفری با بانک مرکزی داشته‌اند قرار شده است تا دستور العمل ارائه تسهیلات یارانه‌ای به اصناف تغییر کند.

فراهانی گفت: طبق پیش‌بینی صورت گرفته 40 هزار واحد صنفی انرژی‌بر می‌توانند از این تسهیلات استفاده کنند.

* آمادگی اجرای فاز دوم وجود ندارد

رئیس شورای اصناف کشور در واکنش به این سؤال که آیا فکر می‌کنید زمان اجرای فاز دوم قانون هدفمند کردن یارانه‌ها فرا رسیده‌است یا خیر؟ گفت: فعلا آمادگی اجرای فاز دوم وجود ندارد چرا که زیرساخت‌های آن تهیه نشده است، اگر فاز اول با موفقیت انجام شد به دلیل این بود که مطالعات و زیرساخت‌های لازم آن در چندین ماه مطالعه و شناسایی شده بود. به نظر می‌رسد برنامه‌ریزی لازم برای اجرای فاز دوم هنوز صورت نگرفته است و زیرساخت‌های فاز دوم این قانون هنوز کامل نشده است.

* رشد 60 درصدی اظهارنامه های الکترونیکی

نوده فراهانی درباره مالیات اصناف در سال جاری و روند ارائه اظهارنامه‌ها اظهار داشت: امسال اصناف کشور از دو طریق اظهارنامه‌های خود را به سازمان‌های امور مالیاتی ارائه دادند و یکی از موفقیت‌هایی که وجود داشت این بود که ارائه اظهارنامه‌ الکترونیکی اصناف نسبت به سال گذشته 60 درصد رشد داشته است.

وی افزود: اصناف باید توجه داشته باشند که ارائه اظهارنامه قانون است و هر کس از آن تخلف کند باید جریمه بپردازد.

رئیس شورای اصناف کشور گفت: میزان اظهارنامه‌های مالیاتی نسبت به سال گذشته رشد 10 درصدی داشته است.

* گرانتر می خریم اما عقب‌نشینی نمی‌کنیم 

نوده فراهانی در خصوص تحریم‌های نظام سلطه بر علیه کشور اظهار داشت: تحریم مقوله تازه‌ای نیست ما  32 سال است که در تحریم قرار داریم اما الان شدت پیدا کرده است. تحریم مقوله جدیدی برای اقتصاد ما نیست منتهی باید در این شرایط استقامت را بیشتر کرد.

تحریم‌کنندگان به دنبال آن هستند تا امتیاز بیشتری از کشور بگیرند اما این برای هر ایرانی قابل قبول نیست که زیر یوغ استکبار جهانی برود و انتظار می‌رود تا مسئولان اطلاع‌رسانی مناسبی انجام دهند و به مردم بگویند که تحریم‌کنندگان به دنبال چه هستند.

رئیس شورای اصناف تأکید کرد: به نظر من در این شرایط نباید در مقابل فشارهای تحریم عقب‌نشینی بکنیم، عقب‌نشینی به نفع نظام و اهداف نظام نیست. درست است که تحریم‌ها فشارهایی را برای ما داشته است اما ما سعی می کنیم که تمام فشارها را تحمل کنیم، اگر راهی را ببیندند با واسطه می‌رویم و کالای مورد نظر را می‌خریم. گرانتر می‌خریم اما عقب‌نشینی نمی‌کنیم و در حال حاضر خیلی از کشورها هستند که با ما همکاری می‌کنند.

* امنیت سرمایه گذاری بیشتر شود

وی افزود: فکر می‌کنم در این شرایط شورای اصناف به عنوان یکی از ارکان بخش خصوصی کشور باید اعتراضات خود را به جهانیان اعلام کند و اگر تحریم‌های ناعادلانه نظام سلطه بر اقتصاد ما و بر خلاف قوانین خودشان تحمیل شود اعتراضات خود را به سازمان ملل و سازمان تجارت جهانی اعلام می‌کنیم و البته باید توجه داشته که اعتراض ما نباید مورد سوء استفاده غربی‌ها قرار گیرد.

نوده فراهانی گفت: هیچ جای جهان نمی‌تواند مثل ایران باشد، ایران به لحاظ ژئوپولوتیک، به لحاظ فرهنگ و به لحاظ موقعیت‌های اقلیمی در شرایط بسیار مناسبی قرار دارد و همین موضوع باعث شده است تا پتانسیل‌های زیادی در کشور ما وجود داشته باشد و ما بتوانیم بسیاری از مشکلات را به راحتی حل کنیم.

رئیس شورای اصناف کشور گفت: باید بخش خصوصی فعالیت‌ خود را بیشتر کند و دولت به دنبال آن باشد تا اطمینان سرمایه‌گذاری در کشور افزایش پیدا کند و همچنین ایرانیانی که در خارج کشور سرمایه‌گذاری کرده‌اند نیز باید سرمایه‌های خود را به کشور منتقل کنند.

* نیازمند مدیریت و هماهنگی بیشتر هستیم

وی در مقایسه شرایط فعلی اقتصاد و تحریم‌ها با زمان جنگ اظهار داشت: در 8 سال دفاع مقدس ما مشکلات بیشتری داشتیم ، تمام دنیا بسیج شده بودند و متحد صدام بودند تا علیه ما تحریم‌های شدیدی را اجرا کنند. ورود و خروج کالا بسیار مشکل بود، حمل و نقل کالا بسیار مشکل بود اما ما توانستیم از آن شرایط عبور کنیم و سربلند بیرون بیاییم و چون توانسته‌ایم شرایط سختی مثل جنگ نظامی و تحریم‌های شدید را کنار بزنیم در حال حاضر که امکانات و بستر ما خیلی بیشتر است و حتی به لحاظ نظامی در شرایط بسیار بالاتری قرار داریم و هیچگاه قدرت نظامی ما اینقدر بالا نبوده است مطمئنا دشمن نمی‌تواند کاری کند اما نباید فراموش کنیم که ما نیازمند مدیریت و هماهنگی بیشتر هستیم.

* جامعه 3 میلیونی اصناف با تحریم ها مقابله می کنند

رئیس شورای اصناف کشور گفت: جامعه 3 میلیون نفری اصناف آمادگی آن را دارند تا کالاهای مورد نظر را در کشور توزیع کنند ممکن است درصد اندکی از اصناف گرانفروشی و تخلف کنند که با آنها به شدت برخورد می‌شود و برای مقابله با تحریم‌ها و مقابله با استکبار جهانی جامعه اصناف در حد توان خود خدمات لازم را به مردم می‌دهد.

وی در خصوص تنظیم بازار برخی کالاها نظیر مرغ گفت: به نظر می‌رسد عدم هماهنگی مناسب بین دو وزارتخانه صنعت و جهاد کشاورزی باعث شده است چنین اتفاقی بیفتد و ما امیدواریم تا دو هفته دیگر وضعیت این موضوع روشن شود ضمن آنکه قرار است  20 هزار تن مرغ از برزیل و روزانه 700 تن مرغ از کشور ترکیه وارد شود.

رئیس شورای اصناف کشور گفت: در خصوص تخم مرغ هیچگونه مشکلی وجود ندارد به طوری که اگر خاطرتان باشد تا یک ماه پیش تخم مرغ را کنار خیابان می‌فروختند و برای واردات گوشت قرمز هم در حال حاضر مشکلی احساس نمی‌شود.

وی ابراز امیدواری کرد تا با نزدیک شدن به فصل برداشت برنج قیمت این محصول متعادل شود.

گفت وگو از  رضا کیمیایی

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها