امـام صـادق (عليه السلام) فرمـودند: مانند ارباب به عيوب ديگران نگاه نکنید ، بـلكه چـون بنـده اى متـواضع، عيب هاى خود را وارسى كنيد. تحف العقول/ 295

      
کد خبر: ۷۱۸۲۲
زمان انتشار: ۱۱:۱۵     ۱۷ مرداد ۱۳۹۱
نماینده مردم تهران با انتقاد از عملکرد هیئت رئیسه مجلس گفت: بنده تذکری را می‌دهم تا آموزشی باشد که هیئت‌رئیسه بفهمد چه کار باید بکند.

فارس، الیاس نادران نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی امروز سه شنبه در تذکری در صحن علنی مجلس اظهار داشت: متأسم که بنده قصد ارائه اخطار و تذکر را داشته‌ام ولی به موقع به من اجازه داده نشد؛ من ماده 181 آیین‌نامه را می‌خوانم تا هیئت رئیسه توجه کنند بلکه آموزشی باشد تا بفهمند چه کاری باید بکنند.

لاریجانی در پاسخ به نادران گفت که توهین نکنید، مطلبتان را بگویید.

نادران هم اظهار داشت: توهین نمی‌کنم؛ بنده اخطار اصل 40 را داشتم ولی به من اجازه بیان اخطار داده نشد.

وی اضافه کرد: در ماده 181 آیین‌نامه آمده است که اخطار راجع به منافی بودن طرح‌ها و لوایح و سایر حوزه‌های مورد بحث در مجلس با قانون اساسی مقدم بر اظهارات دیگر است و مذاکرات را متوقف می‌کند، یعنی در حین مذاکرات هم اگر اخطاری داده شد، باید استماع شود.

لاریجانی در پاسخ نادران گفت: ما متوجه نشدیم، اخطار دارید؟ شما گفتید تذکری دارید.

نادران گفت:‌ بنده در موقع اعلام اسامی ناظرین بر رفتار نمایندگان اخطار اصل 40 را زدم و گفتم که اخطار دارم ولی استماع نشد.

لاریجانی خطاب به نادران گفت: اخطار به ما گفته نشد ولی اگر تذکر دارید، باید به نوبت ارائه شود.

نادران در ادامه اظهار داشت: تذکر بنده مربوط به ماده 182 است؛ در این ماده آمده است که نمایندگان اگر نسبت به اجرای آیین‌نامه داخلی مجلس تخلفی را که مربوط به همان جلسه باشد، مشاهده کنند، حق دارند بلافاصله مورد تخلف را با استناد به ماده مربوطه بدون خروج از موضوع حداکثر ظرف 3 دقیقه تذکر دهند.

نماینده مردم تهران با بیان اینکه بیان تذکر حق نمایندگان است، گفت: هیئت‌رئیسه نمی‌داند این حق ‌‌نمایندگان ضایع کند؛ وقتی اتفاقی در مجلس می‌افتد و نماینده‌ای می‌خواهد تذکر دهد، باید به او اجازه دهند.

نادران خطاب به هیئت رئیسه مجلس گفت:‌ شما به افرادی که تذکرشان خارج از دستور بود، اجازه بیان تذکر دادید و بعد از آن هم می‌گویید که خار‌ج از موضوع است ولی باز هم اجازه می‌دهید که تذکرشان را کامل کنند.

لاریجانی خطاب به نادران اظهار داشت: ما که رجال‌‌الغیب نیستیم؛ زمانی که شما صحبت می‌کنید، ما نمی‌دانیم که چه می‌خواهید بگویید.

نادران گفت:‌ تذکر من مربوط به ماده 125 است؛ بر اساس این ماده در مواردی مانند ‌انتخاب اعضای هیئت رئیسه، حقوقدانان شورای نگهبان، نمایندگان مجلس در نهادها و هیئت‌ها و مجامع و شوراها و سایر انتخابات راجع به اشخاص اخذ رأی مخفی با ورقه الزامی است،‌ یعنی در این موارد الزاما باید رأی مخفی باشد و هیچ احدی نباید ‌از رأی یک نماینده مطلع باشد.

وی ادامه داد:‌ متأسفانه یک نماینده که کاندیدا بود، برای خودش راه افتاده و رأی نمایندگان را از دستشان گرفته؛ کجای این رأی مخفی است؟

نادران اضافه کرد: رأی در برگه مخفی از دست افراد گرفته شد تا مشخص شود که رأی افراد چیست و آن فرد هم برای خودش به این طریق رأی جمع می‌کند و به هیئت رئیسه هم تذکر می‌دهیم و هیئت رئیسه می‌گوید که ربطی به ما ندارد.

نادران گفت: اتفاقا بر اساس ماده 23 که در آن آمده است حفظ انتظام جلسه از وظایف هیئت رئیسه است و اعضای هیئت رئیسه باید به این نکته توجه کند.

وی اظهار داشت:‌ رئیس مجلس که در بالا نشسته و 6 منشی دارد، وظیفه دارد مراقبت کند که در مجلس این اتفاقات نیفتد؛ یک فرد 40-50 رأی نمایندگان را جمع می‌کند تا برای خودش رأی کسب کند که این مسئله در نتیجه آرای مجلس مؤثر است.

لاریجانی در پاسخ به نادران گفت: بنده تذکر شما را وارد نمی‌دانم؛ آنجایی که در ماده 125 گفته اخذ رأی مخفی و با ورقه است، یعنی کذب نمی‌نویسند؛ وقتی که شما با دستگاه رأی می‌دهید، اگر ما دکمه مخفی را نزنیم، معلوم است که چه کسانی موافق و چه کسانی مخالف رأی دادند اما وقتی که رأی با کارت باشد، معلوم نیست که شما به چه کسی رأی داده‌اید؛ پس در اینجا مفاد آیین‌نامه مشخص است.

وی افزود: اما اینکه یک نفر از دوستش برگه رأی را می‌گیرد، به این معنا نیست که رأی علنی می‌شود و الان هم ما نمی‌دانیم که چه کسی رأی داده است و این به معنای علنی بودن نیست، یعنی ما نمی‌توانیم بگوییم که در این زمینه چه کسی به چه کسی رأی داده است.

رئیس قوه مقننه با بیان اینکه در این مورد تخلف آیین‌نامه‌ای رخ نداده است، اظهار داشت: البته از نظر اخلاقی این کار خوبی نیست؛ بنده بارها گفته‌ام که آقایان در صندلی‌های خود باشند و رأیشان را خودشان دهند؛ این یک توصیه است و خللی در روند رأی‌گیری ایجاد نمی‌کند.

لاریجانی در پایان خاطرنشان کرد: ما پیشنهادی هم به کمیسیون آیین‌نامه داده‌ایم که باتوجه به سیستم الکترونیک که اطمینان بخش هم هست، بساط رأی‌گیری با کارت‌ها که وقت هم می‌گیرد را برچینند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها